استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 531387
یکشنبه - 27 آبان 1397 - 16:24
اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات در اصفهان:

نقطه عطف ارتباط منطقی بین علم و مهارت

در نشست خبری اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات که برای نخستین بار زمینه حضور مشترک دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و آموزشگاه های فنی حرفه ای سراسر کشور فراهم می گردد، ارتباط منطقی بین علم و مهارت بعنوان نقطه عطف این کنفرانس مطرح شد.

نقطه عطف ارتباط منطقی بین علم و مهارت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست خبری اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات که برای نخستین بار زمینه حضور مشترک دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و آموزشگاه های فنی حرفه ای سراسر کشور فراهم می گردد، ارتباط منطقی بین علم و مهارت بعنوان نقطه عطف این کنفرانس مطرح شد.

نگاهی نو و علمی به ابعاد آموزش مهارت

محمد اخلاق پور دبیرکل اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات با اشاره به برگزاری این کنفرانس دو روزه از ۲۲ تا ۲۳ آذر در هفته پژوهش، از ابعاد اجرایی برنامه های کنفرانس، حمایت شرکت توزیع برق استان و تعاملات فراهم شده با دانشگاه ها و مراکز علمی خبر داد. وی اهداف این کنفرانس را آشنایی با دستاوردهای علمی و روش های پژوهشی در رشته های مهندسی برق، کامپیوتر و فن آوری ارتباطات، سیاست گذاری و بررسی روش های نوین مهارتی و حرفه ای شاخص، بهینه سازی فعالیت ها، شناسایی ایده ها و تبدیل آنها به طرح های کاربردی، ایجاد فرصتی برای انتقال دانش و تجربیات در چرخه علمی و مهارتی کشور و راه اندازی دبیرخانه دائمی و سهولت دسترسی و صرفه جویی در هزینه ها برشمرد. وی از نگاهی نو و علمی در ابعاد آموزش مهارت، کاربردی شدن مهارت و توسعه با رویکرد تغییراتی در ساختار فنی حرفه ای صحبت کرد و ابراز امیدواری کرد: این کنفرانس  به استخراج علوم مهارتی و کاربردی شدن فنون و مهارت ها کمک کند. ضمن آنکه تلاش براین است تا از رویکرد سنتی خارج شویم.

تعامل اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز فنی-حرفه ای

رئیس مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای علم و فناوری، نکات مثبت در شروع فرآیند ساختاری و سازمانی کنفرانس را، افتتاح دبیرخانه دائمی با حضور مدیرکل آموزش فنی حرفه ای، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه های های آزاد  و زمینه تعامل بین دو بخش دولتی و خصوصی عنوان کرد که می تواند نویدبخش گامی مثبت و موثر برای تحقق سیاست های اقتصادی کشور بویژه در زمینه کار و اشتغال باشد. اخلاق پور با ابراز قدردانی از حمایت بخش خصوصی در برگزاری این کنفرانس، عدم حمایت علمی از این کنفرانس ها در داخل کشور را مطرح کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته، این کنفرانس ها با حمایت دانشگاه ها و حضور کارآفرینان برگزار می شود و از مقالات علمی و پژوهشی استقبال می شود. وی در ادامه، نکته مهم در این کنفرانس را حضور بیش از ۳۰ عضو هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی دانست که پیامد آن، برقراری ارتباط منطقی بین علم و مهارت آموزی است. اخلاق پور از حضور پروفسور منهاج از دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد و عناوین کارگاه ها را داده های بزرگ، علوم شناختی، رایانش ابری، شبکه های مبتنی بر نرم افزار و امنیت آنها و شبکه های هوشمند انرژی و اینترنت اشیا اعلام کرد و گفت: یک رویداد استارت اپ کارآفرینی در این کنفرانس برگزار می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری ربیع درباره محورها کنفرانس و چگونگی تعامل با شرکت های دانش بنیان گفت: محورهای همایش شامل الکترونیک، کنترل، قدرت، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، فناوری ارتباطات و اطلاعات و مخابرات هستند و در هر بخش با توجه به شاخه های فراوانی که وجود دارند، برای استفاده از پتانسیل شرکتهای دانش بنیان، از آنها دعوت شده است.

اخلاق پور اظهار کرد: در این کنفرانس از مقالات کارشناسی دانشجویان می توان حمایت بیشتری کرد چون قابل تکامل و قابل اجرا هستند.

مقایسه خروجی دانشگاه و آموزش فنی-حرفه ای

حسین مصلی نژاد، مشاورعالی ریاست کنفرانس با پرداختن به تفاوت بین خروجی دانشگاه و آموزش فنی حرفه ای و بررسی اینکه یک مقاله مهارتی کاربردی، چگونه به نتیجه می رسد و همینطور، یک مقاله علمی چگونه منجربه ایجاد اشتغال می شود را، از خروجی های کنفرانس اعلام کرد و افزود: دوره های آموزشی برای کارآفرینان، چگونگی تهیه طرح های کارآفرینی و پارامترهای لازم برای تشکیل شغل مورد بررسی قرار می گیرد. وی با اشاره به اینکه هیچ دستگاه دولتی مجاز به برگزاری همایش نیست، افزود: تمام هزینه های این کنفرانس توسط بخش خصوصی تامین می گردد.

لیلا حسینی، مدیر اجرایی اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و فن آوری ارتباطات، این کنفرانس را سکوی پرشی برای صاحبان صنایع نامید که  می تواند نیازهای صنعت را تامین کند. همچنین، اطلاعات لازم برای اینکه نقطه شروع کجاست و تقویت اعتماد بیشتر صنعت به مراکز آموزش فنی و حرفه ای در مقایسه با دانشگاه ها را فراهم می کند.