اجتماعی » بهداشت و سلامت » تولیدی » گزارش تصویری
کد خبر : 245084
دوشنبه - 11 دی 1396 - 18:14
خبرنگار: پروانه شریفی

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد از جمله استرس، بیماری وعلل ارثی. اما عاملی که افراد کمتر به آن توجه می‌کنند، تغذیه است. نا‌کافی بودن مواد معدنی و ویتامین‌ها در رژیم غذایی، می‌تواند باعث ریزش مو می‌شود.

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد از جمله استرس، بیماری وعلل ارثی. اما عاملی که افراد کمتر به آن توجه می‌کنند، تغذیه است. نا‌کافی بودن مواد معدنی و ویتامین‌ها در رژیم غذایی، می‌تواند باعث ریزش مو می‌شود. البته رژیم‌های غذایی افراطی که شامل تغییرات عمده در نحوه غذاخوردن به منظور رسیدن به نتایج فوری و همچنین مصرف بیش از حد ویتامین‌ها از دلایل دیگر ریزش مو است.
ریزش مو، یکی از مشکلاتی است که به جرأت می‌توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجههستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، برخی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید، آنمی (کم خونی) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو، نمی‌توان نادیده گرفت.
دکتر امیرعلوی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: موها رشته‌های طویلی هستند که از سطح پوست خارج می‌شوند و به دو قسمت تقسیم می‌شوند: یکی ساقه مو که از پوست خارج می‌شود و دیگری ریشه مو که درون پوست قرار دارد.
علوی ادامه داد: به طور کلی ریزش مو در حدود روزی ۷۰ تا ۱۰۰ تا مو طبیعی است و از این تعداد بیشتر به عنوان ریزش مو
اطلاق می‌شود، در واقع زمانی که ریزش مو از رویش آن بیشتر باشد در آن صورت طاسی خصوصاً در مردان به وجود می‌آید.
وی افزود: علت‌های ریزش مو هم می‌تواند تغذیه‌ای باشد و هم غیر تغذیه‌ای که عوامل هورمونی یا وراثتی، بیماری‌ها، افزایش سن و.. را شامل می‌شود. علت‌های تغذیه‌ای می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد، بیشتر کمبودها، ریز مغذی‌هایی هستند مانند کمبود آهن، روی، پروتئین و یا حتی آنتی‌اکسیدان ها که راجع به هر کدام توضیحاتی وجود دارد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود آهن، یکی از مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در خانم‌ها است، تصریح کرد: برای بهبود این وضعیت معمولاً بر اساس یک آزمایش خون، پزشکان و متخصصین تغذیه اقدام به تجویز مکمل‌های می‌کنند و براساس میزان ذخیره آهن افراد، میزان مکمل تعیین می‌شود، توصیه می‌شود مصرف چای دو ساعت بعد و قبل از غذا، رعایت
شود.
علوی با اشاره به اینکه پروتئین اساس تشکیل دهنده بافت مو است، خاطر نشان کرد: پروتئنی به نام کراتین در مو
وجود دارد که اگر تأمین نشود، آغاز کننده ریزش مو خواهد بود. پروتئین‌ها به طور کلی دو دسته هستند: گیاهی و حیوانی. براساس پژوهش علمی، تأیید شده است که پروتئین‌های حیوانی به دلیل اینکه الگوی اسیدهای آمینه کاملی دارند، توصیه می‌شود از گوشت، تخم مرغ، گروه لبنیات و ترکیبی از حبوبات و غلات در کنار مهم استفاده شود تا الگوی
اسیدهای آمینه ضروری به بدن برسد، در واقع کیفیت پروتئین ها بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: افراد باید مصرف ویتامین‌های گروه B را در طول روز افزایش دهند، در این میان کمبود ویتامین بیوتین و B6 از اهمیت زیادی برخوردار است.
جگر، گوشت مرغ، زرده تخم‌مرغ و از آن مهم‌تر و ارزان‌تر جوانه گندم، سبوس گندم و جوانه ماش از منابع غنی به شمار می‌روند. میوه‌هایی همچون توت‌فرنگی، موز، گریپ‌فروت و هندوانه نیز از جمله میوه‌هایی هستند که از این حیث، با ارزش هستند.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: اسیدهای چرب اُمگا ۳ و اُمگا ۶ به دلیل اینکه می‌تواند شرایط مخاط پوست را مقداری مرطوب کند، توصیه می‌شود و می‌تواند از ریزش و شکنندگی مو جلوگیری کند. معمولاً ما توصیه می‌کنیم اُمگا ۳ و اُمگا ۶ را از طریق روغن‌های گیاهی
تأمین کنند، متأسفانه در کشور ما مصرف اُمگا ۳ بسیارکم است به همین دلیل از منابعی مانند گردو، روغن‌هایی مانند زیتون وکنجد مصرف می‌شود.
علوی ادامه داد: ثابت شده است که روی در تقسیم سلولی پیاز مو نقش بسیار مؤثری دارد و اگر میزان روی کم شود، عملاً تقسیم و تکثیر سلولی اتفاق نمی‌افتد.متأسفانه روی هم درکشور ما میزان کمی دارد و اگر برای ما ثابت شود که میزان روی بدن کم است، حتماً باید با مکمل‌ها جبران شود.
این متخصص تغذیه معتقد بود: یک تغذیه سالم که در آن همه گروه‌های غذایی شامل گوشت، لبنیات، میوه و سایر مواد غذایی به طور مناسبی مصرف شوند، می‌توانند به رشد و تقویت موهای سر کمک کنند. پس بهتر است برای کاهش ریزش مو باید عادت غذایی درست داشته باشید و استرس را کنترل کنید زیرا در فشار روانی و استرس جذب مواد غذایی به خوبی انجام نمی‌شود.