استانها » البرز
کد خبر : 770015
سه شنبه - 25 تیر 1398 - 20:25

نظارت غیرمستقیم بر مهدهای کودک البرز/۸۰۱ کودک کار ساماندهی شدند

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز با بیان اینکه نظارت بر مهدکودک‌ها از وظایف بهزیستی است، گفت: ما به صورت غیرمستقیم ناظر بر اقدامات این مجموعه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، اسدالله حیدری، مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره برگزار شد، ضمن اشاره به فعالیت رسانه های استان و تبریک هفته بهزیستی، با بیان اینکه شفافیت در امور بهزیستی به شکل الکترونیک در سطح ملی اجرا شده است، گفت: تنها حمایت مالی در انجام امور کافی نیست؛ اشتغال یکی از فعالیت های استراتژیک است که مدنظر قرار دارد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز با اشاره به وجود دشمنان و تحریم‌های اقتصادی، افزود: باید جامعه را به سلامت از این گردنه عبور دهیم؛ برش اشتغال توسط سازمان بهزیستی استان البرز ۱۱۹ درصد بوده است.

به گفته حیدری، از محل صندوق توسعه ملی ۱۷ میلیارد تومان بودجه به حوزه ایجاد شغل بهزیستی استان البرز تخصیص یافته است؛ همچنین از محل بند ج تبصره ۱۶، ۲۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان در رابطه با همین امر ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: از میان ۳۷ میلیارد و ۶۳۰ میلیون بودجه ابلاغی حوزه اشتغالزایی بهزیستی ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز در ادامه گفت: در ابتدای برنامه های هفته بهزیستی ادای احترام به شهدا در دستورکار قرار گرفت و پس از آن مانور اورژانس اجتماعی اجرا شد؛ تمامی شهرهایی که بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند موظف به داشتن مرکز اورژانس اجتماعی هستند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی روانشناسی با هدف رشد جوانان در سراسر کشور در دستورکار قرار دارد، ادامه داد: اگر رشد یکپارچه در جامعه نداشته باشیم در دوران بزرگسالی به مشکل بر خواهیم خورد؛ آموزش از اولویت های سازمان بهزیستی به شمار می‌آید.

نظارت غیرمستقیم بر مهدهای کودک البرز

حیدری با بیان اینکه نظارت بر مهدکودک‌ها از وظایف بهزیستی است، اضافه کرد: ما به صورت غیرمستقیم ناظر بر اقدامات این مجموعه‌ها هستیم؛ برای داشتن جامعه ای بالنده و موفق باید به نقش مهدکودک ها بپردازیم و کودکان را به مراکزی تحویل دهیم که فعالیت‌های عارفانه داشته باشند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه باید بحث عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش در جامعه پیگیری شود، اضافه کرد: بخش عمده ای از فعالیت های ما بین بخشی است و باید با همکاری دستگاه قضایی انجام شود.

وی یادآور شد: همزمان با آغاز هفته بهزیستی، ۵۶ واحد برای افراد معلول در سطح کشور افتتاح شده است که سهم استان البرز از این تعداد چهار مورد است؛ یک مرکز سی پی ار روستایی نیز در ساوجبلاغ افتتاح شد.

حیدری مطرح کرد: رسانه ها می توانند مردم را به توانمندی های جامعه هدف بهزیستی آگاه کنند؛ افراد دارای معلولیت توانمندی های خود را دارند. آن ها می توانند در جامعه نقش ایفا کنند به شرط اینکه جامعه معلول نباشد چرا که جامعه معلول اجازه حضور و فعالیت این افراد را نمی دهد و باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم.

مرکز توانمندسازی نابینایان در البرز افتتاح می شود

وی به افتتاح یک مرکز ویژه معتادین بهبود یافته در فردیس اشاره کرد و افزود: مرکز توانمندسازی نابینایان نیز در استان البرز به بهره برداری می رسد؛ برگزاری همایش‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی در اشتهارد و افتتاح یک کمپ اعتیاد در نظرآباد از جمله برنامه هایی است که در هفته بهزیستی انجام می شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز اضافه کرد: نقش آموزش برجسته است و ما سعی داریم جامعه را نسبت به مسائل آگاه کنیم؛ بخش عمده ای از فعالیت های سازمان بهزیستی در حوزه آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است؛ بیش از ۱۰۵ هزار نفر توسط سازمان بهزیستی در ۱۶۷ محیط مشمول مسائل آموزش محور شدند و یا اینکه از این طرح ها متأثر شدند.

حیدری با بیان اینکه ۱۲۰ مهدکودک شهری و روستایی در استان فعالیت دارند که در این مجموعه‌ها ۱۵ هزار کودک آموزش می‌بینند، گفت: مهدکودک‌ها نقش بسیار مهمی در تکمیل و شکل گیری کودک دارند؛ فردا افتتاح مرکز معتادین بهبود یافته در فردیس است و بیش از ۱۰۵ هزار نفر به شکل آموزش محور در ۱۶۷ محیط به صورت اجتماع محور در حوزه توانمندسازی در سال گذشته آموزش داده شده اند.

بیش از ۹۲ درصد از فعالیت های بهزیستی به بخش خصوصی سپرده شده است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ درصد از فعالیت های بهزیستی به بخش خصوصی سپرده شده است و ۷۱۰ کلینیک، ngo و مراکز دیگر با ما مشارکت دارند، خاطرنشان کرد: در حوزه مشارکت ها استان البرز رتبه اول را در جمع آوری کمکهای مردمی برای سیل زدگان اخیر کسب کرده ایم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز بیان کرد: از سال ۸۵ تاکنون سهم استان البرز از مسکن بهزیستی پنج هزار و ۵۳۲ واحد بوده است که یک هزار و ۵۶۷ واحد تاکنون واگذار و ۷۲ واحد دیگر در هفته دولت واگذار می شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی با پرداخت جبران عدم کارایی به کمک کارفرمایانی که دارای کارمندان معلول هستند می آید و کارفرما باید ۲۲ درصد بیمه معلولان را پرداخت کند، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱۶ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفته اند.

۱۳ مرکز ترک اعتیاد متخلف تعطیل شد

حیدری با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد سرپایی ۹ و اقامتی ۱۰۳ مورد بوده است و در سال گذشته ۱۳ مرکز ترک اعتیاد به دلیل تخلف تعطیل شده اند، عنوان کرد: مرکز اشتغال بهبودیافتگان در استان البرز دو مرکز بوده که در این مراکز ۱۶۷ نفر در سال گذشته تحت پوشش بوده اند و در باشگاه مثبت یا hiv  مثبت که در دو باشگاه  است ۲۳۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه مرکز غربالگری ماده ۱۶ در استان وجود ندارد اما با پیگیری های انجام شده در ماهدشت زمینی به مساحت ۱۵ هکتار به این امر تخصیص داده شده است، گفت: در البرز ۱۷ مرکز اعصاب و روان وجود دارد.

وی با بیان اینکه پنج هزار نفر افراد مستمری بگیر در نوبت داشتیم که در حال حاضر تحت حمایت قرار گرفته اند، مطرح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر مستمری بگیر تحت حمایت بهزیستی استان البرز قرار دارند؛ ۲۴ مرکز شبه خانواده در استان وجود دارد که از ۸۹۷ کودک بی سرپرست تحت حمایت ۳۹۶ کودک در این مراکز نگهداری می شوند؛ در حوزه اجتماعی ۱۶ هزار خانواده تحت حمایت داریم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان البرز با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ کودک را سرپرستی داده‌ایم، عنوان کرد: در سه ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ کودک واگذار شده است که چهار نفر از آن ها را امین خانواده و ۱۰ نفر را سرپرستی کامل داده ایم.

بیشترین تماس با اورژانس مربوط به کودک آزاری است

حیدری با بیان اینکه ۹ درصد از یک هزار و ۱۲۳ تماسی که با مرکز اورژانس گرفته می‌شود در ارتباط با کودک آزاری است که بیشترین آمار به شمار می‌آید، اظهار کرد: فراوانی های دیگر تماس با اورژانس به تربیت مربوط به همسر آزاری و سالمند آزاری است.

وی در بخش دیگری بیان کرد: سه مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان وجود دارد و ۸۰۱ کودک شناسایی و ساماندهی شده اند که ۷۰ درصد این کودکان اتباع خارجی هستند؛ دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان وجود دارد.

انتهای پیام/پ/۱۱۰۲/س/