ابراهیم قربانی » اصفهان » تولیدی » شهرستان های اصفهان » کاشان
کد خبر : 1022218
شنبه - 30 مهر 1401 - 10:45
با حضور معاون امور مجلس رییس جمهور:

نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشور در پنداس کاشان افتتاح شد

نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشور روز پنجشنبه با حضور سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور در روستای “پنداس” از توابع کاشان افتتاح شد.

نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشور در پنداس کاشان افتتاح شد

ابراهیم قربانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشور روز پنجشنبه با حضور سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور در روستای “پنداس” از توابع کاشان افتتاح شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در مراسم افتتاح این دفتر گفت: فرآیند ثبت ملی روستای پنداس با توجه به ویژگی‌ها و شاخص‌های گردشگری معماری و طبیعی در حال انجام است که بر این پایه نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشور در یکی از خانه‌های این روستا افتتاح شد.
احمد دانایی‌نیا با اشاره به اینکه دفترهای میراث‌بانی به زودی در روستاهایی در جوشقان مرکزی، استرک و جوشقان قالی کاشان دایر خواهد شد، افزود: دفتر میراث‌بانی روستایی، اداره میراث فرهنگی کوچکی است که مردم و اهالی محلی از هویت‌های تاریخی، معماری و توانمندی‌های گردشگری خود پاسداری می‌کنند.
وی اضافه کرد: با راه‌اندازی دفتر میراث‌بانی روستایی علاقه مندان و دوستداران اثرهای تاریخی و دانش‌آموختگان محلی با تعامل و ارتباط مستمر با اداره میراث فرهنگی برای صیانت از داشته‌های تاریخی و بومی خود تلاش خواهند کرد تا با جذب گردشگران موجب رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستا شوند.
دانایی‌نیا با اشاره به اینکه میراث روستایی در کشور مورد غفلت واقع شده است، گفت: ایجاد دفاتر میراث‌بانی روستایی به عنوان یک طرح سراسری در همه نقاط ایران می‌تواند با کمک مردم‌ مانع از بین رفتن توانمندی‌های تاریخی،‌ گردشگری و صنایع دستی روستاها شود.
نخستین همایش «بازنمایی هویت روستایی» امروز (پنجشنبه) در روستای پنداس کاشان آغاز شد و به مدت ۲ روز برگزار می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با هدف‌های همایش‌، جشنواره‌های میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی و هنرهای سنتی، روستاگردی و آداب و رسوم از برنامه‌های این همایش است.
روستای پنداس از توابع بخش “برزُک” آمیزه‌ای از تاریخ، طبیعت و فرهنگ در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.
غار سنگی، قلعه طایفه‌ای، برج دیده‌بانی، تنور سنگی، تنگه بیخ سورمند و بقعه بابامحمد انصاری از جمله اثرهای تاریخی این روستاست.