اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1023999
جمعه - 25 آذر 1401 - 16:48
شهردار اصفهان در گزارش‌دهی یک‌ساله مدیریت شهری:

نباید اتفاقی خلاف شخصیت شهر شکل بگیرد/گره‌گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در ۶ منطقه، آغاز مرمت پشت مسجد امام (ره) و احیای محورهای تاریخی آن

آمارهای رسمی حاکی ازآن است که ۱۰ درصد مساحت اصفهان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل می‌دهد، وسعت شهر اصفهان حدود ۲۴ هزار هکتار است که ۲۳۸۰ هکتار آن بافت فرسوده است و از این میزان ۵۰۰ هکتار تاریخی و حدود ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است.

نباید اتفاقی خلاف شخصیت شهر شکل بگیرد/گره‌گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در ۶ منطقه، آغاز مرمت پشت مسجد امام (ره) و احیای محورهای تاریخی آن

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آمارهای رسمی حاکی ازآن است که ۱۰ درصد مساحت اصفهان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل می‌دهد، وسعت شهر اصفهان حدود ۲۴ هزار هکتار است که ۲۳۸۰ هکتار آن بافت فرسوده است و از این میزان ۵۰۰ هکتار تاریخی و حدود ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است. بافت فرسوده قابل سکونت نیست و حداقل‌های لازم برای زندگی خوب را ندارد و به فضاهای بی‌دفاع شهری و جرم‌خیز تبدیل شده است.از جهت همین اهمیت بود که در شهرداری اصفهان دو کارگروه احیای بافت‌های تاریخی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تولید مسکن تشکیل شد؛ این کارگروه ها در محور بافت‌های تاریخی به دنبال احیا و در بافت‌های فرسوده غیر تاریخی به دنبال بازآفرینی و تولید مسکن ارزان برای شهروندان است.این خبرخوش را شهردار اصفهان در پنجمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»که با موضوع شهرسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده و تاریخی،از قاب رسانه ملی پخش شد به شهروندان داد و البته در خلال گزارش دهی یکساله ازفعالیت های مدیریت شهری در دیار نصف جهان به این مسله هم اشاره داشت که گره‌های کور به هر علت سال‌ها مردم را منتظر تصمیم مسئولان نگه داشته است؛ بیش از ۵۰ سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم که باید برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شد، اما تاکنون این مشکلات رفع نشده و به درازا کشیده شده است.خوشبختانه با عزم مدیریت شهری برخی ازاین مشکلات در دوره ششم شورا ازشهرگره گشایی شد.دراین دوره آنچه به نفع مردم است را تصمیم‌گیری می‌کنیم و روی منافع سازمانی اصرار و تاکید نمی کنیم.

علی قاسم زاده ؛در ادامه باز شدن گره‌های کور شهری را حاصل میوه همدلی و همگرایی بین دستگاه‌های استان خواند که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا باز شدن گره اراضی علی‌آباد کلنگان بود که ۳۵۰۰ خانوار معطل تصمیم‌گیری برای بازگشایی این گره بودند در سفر رئیس جمهور به اصفهان موضوع اراضی علی‌آباد کلنگان مورد بحث قرارگرفت و با گفت‌وگو این مشکل ۵۰ ساله در اصفهان برطرف شد.

*حل مشکل گذراقا نورالله نجفی،اراضی کلنگان وشهید کشوری

وی البته درمورد مشکل اراضی بنیاد تعاون نیروی انتظامی جنب پل تمدن (معروف به قطعه گل نرگس) نیزگفت: در تعامل با نیروی انتظامی و شهرداری این مشکل برطرف شد؛همچنین اراضی شهرک شهید کشوری که۱۶ هزار خانوار درگیر اراضی آن بودند با تصویب و ابلاغ طرح‌های پیشنهادی در تهران، به‌زودی اسناد تفکیک انجام میشود و دغدغه شهروندان از این جهت برطرف خواهد شد.

شهردار اصفهان دیگر مشگل موجود دربافت شهری اصفهان را گذر آقا نورالله نجفی عنوان کرد وگفت: در حال حاضر عملیات آماده‌سازی این گذر تاریخی آغاز شده است و به‌زودی مشکل در این نقطه شهر برطرف خواهد شد.

قاسم زاده افزود: در مجموع گره‌گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در شش منطقه شهرداری از جمله ۱۰، ۱۱ و ۱۴ آغاز شده است.

**بافت‌های فرسوده را از نو بازتعریف و باز مهندسی می کنیم

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مساحت اصفهان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل می‌دهد گفت: یک اصفهان دیروز، یک اصفهان امروز و یک اصفهان فردا داریم که مسائل اساسی اصفهان دیروز، در دو حوزه بافت‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده قابل تقسیم است.

شهردار اصفهان افزود: در کارگروه بازآفرینی به این سمت می‌رویم که بافت‌ها را از نو بازتعریف و باز مهندسی کنیم.

قاسم زاده بابیان اینکه اجماع بین شهرداری و سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و شهروندان، باعث بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری خواهد شد افزود: بسیاری از ساکنان ریزدانه‌ها، استطاعت و توان مالی برای دریافت پروانه ساختمانی، تخریب و نوسازی منازل خود را ندارند، اما با ضوابط تشویقی در نظر گرفته شده ارتفاع و‌‌ بخشودگی ۷۰ درصدی که در پروانه ساخت ارائه می‌کنیم، مالک نباید هزینه‌ای پرداخت کند، تنها باید حدود دو سال اجاره‌نشین باشد تا منزل وی آماده شود.

***۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در ۱۵ منطقه شهری

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه احیای بافت فرسوده گفت: تشکیل کارگروه وتدوین نظام نامه بافت های فرسوده در شهرداری؛ ۷۰ درصد بخشودگی پروانه ساختمان در شورای اسلامی ازجمله اقدامات انجام شده درشهراست گفت: ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در ۱۵ منطقه شهری توزیع شده است، از این‌رو مدیران مناطق را مکلف کردیم در مناطق و بافت‌های فرسوده حضور یابند و پهنه‌های پیشنهادی را به شهرداری ارائه کنند.

قاسم‌زاده ادامه داد: زمانی که پهنه در کارگروه معرفی و تصویب می‌شود، باید طرح شهرسازی در این راستا ارائه شود تا بازآفرینی صورت گیرد، لذا تاکنون سه منطقه شهری در اصفهان پهنه‌ها را ارائه کردند و طرح آن‌ها آماده و مقدمات لازم در شهرداری انجام شده است که در کمیسیون ماده ۵ منتظر تصویب است.

وی با اشاره به اینکه اکنون صف برای کمیسیون ماده ۵ وجود ندارد و فعالیت ها به‌روز است افزود: در حال حاضر سه طرح آماده از سه پهنه برای بازآفرینی داریم که در مرحله کمیسیون ماده ۵ است که پس از تصویب وارد فرایند اجرا می‌شویم.

**** احیای محورهای تاریخی پشت مسجد امام(ره)

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در بافت تاریخی است که بیشتر بافت‌های تاریخی از جمله میدان و مسجد امام (ره) است افزود: منازل مخروبه‌ای پشت مسجد جامع و مسجد امام (ره) وجود دارد که بایداحصا شوند ازاین جهت نقشه احیای این بافت های تاریخی آماده شده و به ترتیب اولویت از سال جاری اقدامات لازم اغازشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مرمت پشت مسجد امام (ره) و احیای محورهای تاریخی آن آغاز شده است، گفت:هارونیه در دستور کار ما بوده است؛ خط اتصال بین دولتخانه سلجوقی و صفوی که محور هارونیه است و میدان امام (ره) را به میدان امام علی (ع) متصل می‌کند و بافت زیبایی به لحاظ تاریخی است، در صورت احیا به مسیر گردشگری و مسیر پیاده‌رو گردشگران تبدیل می‌شود، همچنین محور بابا قاسم در اولویت شهرداری است.

***چالش ساختمان‌های نیمه‌تمام در نصف جهان

قاسم‌زاده ،با اشاره به اینکه در شهر ابنیه‌های نیمه‌تمامی وجود دارد که پس از سال‌ها هنوز شهروندان آن را نپذیرفتند و با آن‌ها ارتباط برقرار نکردند افزود: باید مراقب باشیم در دوره فعلی مدیریت شهری اقدامی انجام ندهیم که سال‌ها بعد مدیران آینده رنج و مشکلات آن را تحمل کنند.

وی با اشاره به اینکه درصدد رفع مشکلات ساختمان‌های نیمه‌تمام در سطح شهر هستیم افزود: باید ببینیم در اصفهان آینده یعنی ۱۰ سال بعد این شهر باید چگونه باشد که این اقدام روی میز کار ما است، از این‌رو از شهروندان و فرهیختگان دعوت می‌کنم در این حوزه به ما کمک کنند.

وی با اشاره به مخدوش کردن بعضی پل‌ها و بافت‌های تاریخی توسط ساختمان‌ها، گفت: باید برای تصمیماتی که اکنون می‌گیریم، از گذشته درس عبرت بگیریم.

قاسم‌زاده افزود: شهروندان باید‌‌ بدانند برای ساختمان‌های ساخته شده‌‌ نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم یا آن‌ها را تخریب کنیم، اما باید توجه کنیم اتفاق جدیدی توسط ما برخلاف شخصیت شهر شکل نگیرد.

زهرا نصیری