مهمترین نیاز گردشگران مشهد چیست؟
عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی گفت: مهمترین نیاز گردشگران مشهدی شامل ایجاد وبسایت از مشخصات کامل هتلها و ارائه غذاهای ارگانیک برای کسانی که دارای بیماری خاص است.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، فاطمه رحمانی در سمینار تخصصی «سرمایهگذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: در کشور کمبودهایی در بخش گردشگری دیده میشود که یکی از آنها نبود سرمایهگذاری در زیرساختها و بخشهای گوناگون آن است. با وجود بارگاه امام هشتم در مشهد امکان توسعه سرمایهگذاری وجود دارد. متأسفانه بخشی از جنبههای سرمایهگذاری در شهر اشباع شده و بهصورت یکنواخت درآمدهاند، بنابراین در حوزه گردشگری نیاز به ایجاد نوآوری احساس میشود.
رحمانی ادامه داد: براساس طرح انجام شده ابتدا فرصتهای سرمایهگذاری را با استفاده از نظرات سرمایهگذاران، کارشناسان و بهرهمندی از مطالعات تطبیقی استخراج کردیم تا بتوانیم نیاز گردشگری شهر را بهدست آوریم. روش تحقیق مقاله نوشته شده در این زمینه مبتنی بر بهرهمندی از مطالعات تطبیقی و دیدگاههای سرمایهگذاران بوده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی خاطرنشان کرد: با توجه به گردشگران و نیازهایشان اولویتبندیهایی در زمینه نیازهای گردشگری بهدست آوریم. در این راستا نیازمند یکسری شاخصهای عمومی بودیم و با استفاده از روشهای برنامهریزی چند معیاره این اولویتبندیهای اساسی را بهدست آوردیم.
وی ادامه داد: برای شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری استفاده از وبسایتهای معتبر و جهانی نتیجهبخش بوده و تعداد زیادی فرصت ایجاد بهبود شرایط گردشگری شناسایی و طبقهبندی شده که در نهایت به حدود ۱۰۳ فرصت سرمایهگذاری در مشهد رسیدهایم. بخش دوم شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری با استفاده از منابع کتابخانهای و نظرات کارشناسان بهدست آمده که منجر به شناسایی۳۰ مورد شده است.
وی با بیان اینکه اقامت اشتراکی افراد در یک اتاق چند تخته، جزو فرصتهای نوآورانه است، تصریح کرد: از جمله فرصتهای نوآورانه در حوزه گردشگری مشهد که میتواند تأثیر مناسبی در این حوزه داشته باشد میتوان به ساخت هتلهای فرودگاهی با امکان اقامتهای کوتاهمدت، استفاده از اقدامات و سازههای خاص برای اقامت مانند اقامت در کاروانسراهای تاریخی، ساخت هتلها با امکانات خاص و شگفتانگیز، ایجاد فناوریهای نوین در هتلداری، هتلداری سبز در جهت سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.
رحمانی با اشاره به تأثیر فناوری نوین در گردشگری سلامت گفت: بهرهمندی از فناوریهای نوین در گردشگری سلامت چون استفاده از موبایل یا تبلت برای ارائه خدمات پزشکی در حوزه گردشگری تأثیرگذار است. نکته مهم در راستای فرصت نوآورانه سرمایهگذاری میتوان به نیاز گردشگران که دارای بیماریهای خاصی چون دیابت هستند با تغذیه خاصی اشاره کرد. از سویی دیگر فناوریهای نوین در آژانسهای مسافرتی، ایجاد بازارهای محلی سوغات، ایجاد بازار آنلاین در صنعت هتلداری و… مهمترین نیازهای گردشگردان است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی گفت: مهمترین شاخصهای مورد نیاز گردشگران شهر مشهد براساس رتبهبندی سودآوری، درجه ریسک، دسترسی به پروژه زیرساختهای تولید محصول، خدمت شامل شاخصهایی چون ایجاد وبسایت از مشخصات کامل هتلها، ارائه غذاهای ارگانیک برای کسانی که دارای بیماریهای خاص هستند و… هستند.
رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی نیز گفت: صنعت گردشگری در کشور برای حدود ۵۵۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و برای یک میلیون و ۵۷۸ هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم داشته است.
به گزارش ایسنا، هادی رفیعی امروز در سمینار تخصصی «سرمایهگذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری با سه گروه جامعهشناسان، اقتصاددانان، مدیران برنامهریزی گردشگری است که به شکلی ویژه از اواسط دهه ۸۰ تمرکز بر صنعت گردشگری کرد و مطالعات گوناگونی در این زمینه انجام شده است. بیش از ۵۰۰ طرح به درخواست و سفارش دستگاههای اجرایی توسط پژوهشکده گردشگری جهاد اجرایی شده است.
وی افزود: یکی از مطالعاتی که اخیرا به مجموعه پژوهشکده جهاد دانشگاهی واگذار شده در حوزه توسعه اقتصادی روستاهاست که در آن بحث اقامتگاههای بومگردی استان، شبکههای مربوط به آن و توسعه گردشگری روستایی بهصورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه «یکی از رسالت هایی که پژوهشکده گردشگری دارد ارتباط با بخش خصوصی و حل معضلات این بخش از طریق اجرایی کردن نتایج مطالعات است» ادامه داد: در همین راستا مرکز مطالعات تخصصی گردشگری پژوهشکده دایر شده تا بخشی از نتایج مطالعات و پیشنهادات به شکل پروژههایی ویژه ارائه شود، که از جمله آن میتوان به سامانه تردد لوتوس مورد استفاده در هتلها و مراکز اقامتی که به سرانجام رسید، اشاره کرد.
رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی گفت: یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده جهاد در حوزه گردشگری ارائه نخستین نقشه هوشمند گردشگری سوغات و رهیاب با عقبه فرهنگی و تغذیهای است که تا دو ماه آینده بهصورت تولید انبوه وارد بازار میشود.
وی با طرح این پرسش که چرا بحث سرمایهگذاری در حوزه گردشگری را بهصورت ویژه در دستور کار خود قرار دادیم؟ بیان کرد: به دلیل اهمیت گردشگری باید توجه داشت که سرمایهگذاری در این صنعت منجر به توسعه آن خواهد شد. از سویی دیگر نیازمند ایجاد زیرساختهایی در این زمینه هستیم. برای نمونه مهمترین نیاز در حوزه صنایع دستی سرمایهگذاری مالی است. سهم گردشگری در تولید ناخالص جهانی ۱۰.۴ درصد است که رشد قابل توجهی را در سالهای اخیر تجربه کرده است.
رفیعی با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر یک تن در حوزه گردشگری شاغل است، اظهار کرد: از هر پنج شغل ایجاد شده، یک شغل مربوط به این حوزه است که نشانگر اهمیت رو به رشد صنعت گردشگری در جهان است. اما براساس گزارشهای شورای جهانی سفرهای گردشگری، داده سهم این صنعت در ایران بهصورت مستقیم در ارزش افزوده کشور ۲.۸ درصد است و بهطورکلی ۷.۶ درصد است، بنابراین صنعت گردشگری ۲.۸ درصد بهصورت مستقیم اثر مثبت در جی. دی. پی کشور داشته و ۴.۶ سهم غیرمستقیم دارد.
رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسانرضوی گفت: صنعت گردشگری در کشور برای حدود ۵۵۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و برای یک میلیون و ۵۷۸ هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم داشته است. از سویی دیگر میزان صادرات این بخش به گردشگران خارجی ۳.۹ درصد است که رقمی پایینی است. همچنین میزان سرمایهگذاری در صنعت گردشگری ۳.۳ درصد در کل کشور است، بنابراین برای رسیدن به حداقل متوسط جهانی در صنعت گردشگری نیازمند سرمایهگذاری خاص در این حوزه هستیم.
انتهای پیام/