استانها » البرز
کد خبر : 874976
سه شنبه - 14 آبان 1398 - 19:32

مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد راهکار اشتغال پایدار است/البرز باید پایلوت اشتغال کشور شود

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان البرز گفت: راهکار خودکفایی کشور، چابک‌سازی دولت و اشتغال پایدار و توانمندسازی افراد از طریق مهارت است.

مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد راهکار اشتغال پایدار است/البرز باید پایلوت اشتغال کشور شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، تقی غیاثی‌تبار، مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان البرز صبح امروز در نشستی با مسؤولین استانی که با هدف اجرایی‌شدن پروژه اشتغالزایی مهارت‌محور در استانداری البرز برگزار شد، به تشریح کلیات پروژه اشتغالزایی مهارت‌محور پرداخت و گفت: این طرح براساس نظر استاندار و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه ای کشور با هدف توسعه اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری تدوین شده است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه ای استان البرز با اشاره به اینکه جامعه به سمت مدرک‌گرایی سوق داده شده، افزود: راهکار خودکفایی کشور، چابک‌سازی دولت و اشتغال پایدار و توانمندسازی افراد از طریق مهارت است. این طرح به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین شده که در بازه زمانی کوتاه‌مدت، شناسایی افراد ماهر، احصای نیازهای واحدهای صنفی و صنعتی و شناسایی کسب‌وکارهای اولویت‌دار استان برنامه‌ریزی شده که متناسب با آن‌ها برنامه‌های آموزشی را نیز اجرا خواهیم کرد.

غیاثی‌تبار اظهار کرد: در نوع بلندمدت، افراد فاقد مهارت و جویای کار فراخوان شده و دوره‌های مهارتی برای آنان در سه مسیر استخدام‌محور، خوداشتغالی‌محور و کارآفرینی‌محور اجرا می‌شود که در خوداشتغالی‌محور، اشتغال می‌تواند به صورت نامحدود اتفاق بیفتد و متناسب با تسهیلات اشتغالزایی استان، افراد را ساماندهی و مهارت‌های کسب و کار را آموزش خواهیم داد.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه ای استان البرز شاکله موفقیت این طرح که به‌عنوان یک طرح پایلوت کشوری مورد تأکید استاندار البرز و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه ای کشور است را مشارکت تمام دستگاه‌های استان عنوان کرد و ادامه داد: نتایج طرح مذکور می‌تواند نرخ بیکاری و میزان اشتغال استان را تغییر دهد.

غیاثی‌تبار با اعلام اینکه آموزش‌های مهارتی، پرهزینه هستند، بیان کرد: آموزش‌های ما باید به صورت هدفمند ارائه شود و آمادگی داریم یکسری از کارگاه‌های آموزشی را برای اجرای این پروژه اختصاص دهیم و مراکز آموزش فنی‌وحرفه ای می‌توانند به عنوان فیلتر اشتغال استان باشند.

مهدی طوسی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری البرز نیز مطرح کرد: برای اجرای موفق پروژه اشتغالزایی مهارت‌محور ابتدا باید نیازسنجی لازم را انجام داد و طبق نیاز صنایع و بنگاه‌ها برنامه‌ریزی و مکانیزم‌ها را عوض کرد یعنی به جای اینکه افراد اول آموزش ببینند بعد به دنبال شغل باشند، برنامه‌ریزی و نیازسنجی کنیم تا طبق نیاز بازارکار آموزش‌های مهارتی صورت گیرد.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری البرز خواستار همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط در راستای برنامه‌ریزی منسجم برای اجرای این طرح و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مراکز آموزش فنی‌وحرفه ای استان شد و خاطرنشان کرد: البرز باید پایلوت اشتغال کشور شود.

در این نشست اعضای حاضر به بیان رسته‌های اولویت‌دار استان براساس طرح تکاپو، ظرفیت واحدهای فعال استان، سهم اشتغال و ظرفیت‌های موجود در واحدهای صنعتی و بنگاه‌های تولیدی البرز پرداختند و همچنین نحوه مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در بخش‌های مختلف طرح با توجه به مأموریت‌ها و وظایف آنان مورد بررسی و تبیین قرار گرفت.

انتهای پیام/س