رسانه » هنر
کد خبر : 455915
دوشنبه - 9 مهر 1397 - 12:24

منشاء اصلی اخبار جعلی فضای مجازی است/ لزوم تأسیس مجموعه‌ای برای مقابله با اخبار دروغین

دبیر ارشد ویکی پدیای فارسی گفت: آقای ولز بنیان گذار ویکی پدیا مشغول تاسیس جایی است که بحث مقابله با فیک نیوز را در آنجا بگنجاند. فعالیت اصلی این مجموعه این است که وقتی خبری منتشر می‌شود فقط خبرنگارهایی که قبلا در ویکی پدیا مطلبی ارائه دادند می‌توانند مطلب‌هایشان را گسترش دهند و باقی افراد در این دسته بندی جایی ندارند.

منشاء اصلی اخبار جعلی فضای مجازی است/ لزوم تأسیس مجموعه‌ای برای مقابله با اخبار دروغین

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «محمد حیدرزاده» مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی در پاسخ به این سوال که چرا اخبار و شایعات بی‌پایه و اساس به سرعت در میان افکار عمومی جریان پیدا کرده و مردم آنها را باور می‌کنند؟ گفت: همه چیز از فضای مجازی نشأت می‌گیرد. برخی اخبار پایه و اساس درستی ندارند و به همین خاطر مردم آنها را به راحتی و به سرعت باور می‌کنند.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق این است که همیشه اخباری که به این شکل انتشار پیدا می‌کند از نظر مردم موضوع جذابی دارد و وقتی آن را می‌بینند بدون اینکه از منبع آن مطلع شده و مطمئن شوند که خبر درستی است یا نه، آن را برای همه ارسال می‌کنند و همین باعث گسترش خبرهای جعلی می‌شود.

وی افزود: ویکی پدیا نمی‌تواند درباره این موضوع کاری انجام دهد چراکه خیلی از موضوعات ما کارهای دانش‌نامه‌ای است و ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیتمان ندارد.

حیدرزاده با اشاره به اینکه می‌توان در این باره راهکارهایی را ارائه داد، گفت: آقای ولز بنیان‌گذار ویکی پدیا مشغول تأسیس جایی است  که بحث مقابله با فیک نیوز (اخبار جعلی) را در آنجا بگنجاند. فعالیت اصلی این مجموعه این است که وقتی خبری منتشر می‌شود فقط خبرنگارهایی که قبلا در ویکی پدیا مطلبی ارائه داده‌اند، می‌توانند مطلب‌هایشان را گسترش دهند و باقی افراد در این دسته بندی جایی ندارند.

انتهای پیام/