وقتی به لباس خود هر نقش و رنگی می‌دهیم، هر اتهامی را پذیرا شده‌ایم / در وانفسای طراحی لباس در کشور، در باغچه بازار پوشاک، علف‌های هرز فرصت جولان یافته‌اند و دخترکان و بانوان سرزمین ما را به بهای اندک به ویترین عقاید و اهداف فرهنگی‌شان در مسیر تحقق ولنگاری فرهنگی تبدیل کرده‌اند

به گزارش ربیع به نقل از صاحب نیوز، در وانفسای طراحی لباس در کشور، در باغچه بازار پوشاک، علف‌های هرز فرصت جولان یافته‌اند و دخترکان و بانوان سرزمین ما را به بهای اندک به ویترین عقاید و اهداف فرهنگی‌شان در مسیر تحقق ولنگاری فرهنگی تبدیل کرده‌اند.

بعد از لباس‌هایی با پشت نوشته‌هایی با این مضمون که «داد نزن من ملکه‌ام» و… که با قیمت‌های ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان بازار پوشاک کشور را متأثر کردند، این بار نوبت به شال و روسری‌هایی با طرح اسکناس ۱۰۰ ریالی یا طرح روزنامه رسیده که با هیچ یک از معیارهای فرهنگی و اعتقادی ما همخوانی ندارد وطراحان این لباس‌ها با ایجاد توهم ملکه بودن از برخی بانوان کشورمان عروسک‌های خیمه شب بازی ساخته‌اند و به نام آزادی در انتخاب نوع پوشش، فرهنگ خاصی را به خوردشان می‌دهند.

پیشتر مطلبی در فضای مجازی منتشر شده بود که در آن افراط و تفریط را به عنوان خصیصه رفتاری ما ایرانی‌ها دانسته بود. اینطور است که اینقدر در بحر بیت «تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» سعدی علیه‌الرحمه فرو رفته‌ایم که این بار از آن طرف بام افتاده‌ایم و قید لباس و اهمیت آن را در حفظ شأن و شخصیت خود و جامعه و تمدنمان زده‌ایم.

در این زمینه جامعه ما همزمان با تضادی مواجه است. بر این اساس است که می‌بینیم بزرگ و کوچک نسبت به لباس کاروان اعزامی کشورمان به رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ حساس هستند و آن را نماد کشورمان می‌دانند و درباره آن اظهارنظر می‌کنند و در نهایت نیز طرحی از سوی مردم پذیرفته است که نشانه‌هایی از فرهنگ و ملیت و مذهب ما داشته باشد. از طرف دیگر شاهد این هستیم که در سطح جامعه افراد در هر موقعیتی و با هر جایگاه اجتماعی نسبت به پوشش خود و پیامی که از انتخاب نوع پوشش‌شان به اطرافیان و سایر اعضای جامعه ارسال می‌کنند، بی‌تفاوت هستند.
نتیجه این بی‌تفاوتی علاوه بر اینکه در پوشش جامعه ولنگاری را رقم زده، در عین حال اجازه تحمیل سلیقه‌ها خارج از دایره فرهنگ و رسوم ما را نیز می‌دهد. این بی‌تفاوتی به جایی می‌رسد که به تدریج تحمیل‌ها صورت تهاجمی به خود می‌گیرند و قصد تغییر فرهنگ جامعه و تیشه زدن به ریشه اعتقادات ما در حوزه پوشش می‌کنند و در نهایت نیز از درمان این بی‌تفاوتی‌ها ناتوان می‌شویم یا هشدارهای‌مان توهم توطئه برداشت می‌شود و برخورد انتظامی را پیش روی خود می‌بینیم.

۴۵ پرونده قضایی با موضوع مدلینگ
شنبه گذشته سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا با اشاره به موضوع مدلینگ بر عدم موافقت پلیس با شوی لباس تأکید کرد و با اعلام خبر مسدود شدن ۲۰ سایت و وبلاگ مدلینگ، از تشکیل ۴۵ پرونده قضایی در این حوزه خبر داد.
وی با اشاره به تلاش برخی افراد برای هنجارشکنی فرهنگی و ترویج الگوهای فرهنگی مغایر با شئونات ملی و دینی مردم کشورمان اظهار داشت: شواهد متقنی در دست است که نشان می‌دهد شماری از افراد کج‌رو و منحرف، با راهبری و هدایت شبکه‌های خارجی، در پی هنجارشکنی فرهنگی و ترویج الگوهای رفتاری مغایر با ارزش‌های پذیرفته شده در جامعه هستند که برابر ضوابط قانونی، شناسایی این افراد در دست اقدام است.
سخنگوی ناجا افزود: البته گزارشی از فعالیت باندهایی که عامدانه و به صورت برنامه‌ریزی شده، با اجیر کردن افرادی، مبادرت به تبلیغ و پوشش مدل‌های خاصی در سطح معابر یا مدلینگ خیابانی کنند، وجود ندارد اما متأسفانه برخی افراد ناآگاه به دنبال رسمی کردن مدلینگ یا نمایش زنده لباس هستند که تاکنون پلیس هیچ‌گونه موافقتی با این موارد نداشته است.

رژه ملکه‌های ۱۰ تومنی پشت سر ۱۵تومنی‌ها
منتظرالمهدی در ادامه با ارائه آماری از برخوردهای پلیس در این حوزه خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال به بیش از ۵۰۰ سایت و وبلاگ تذکرات لازم داده شد که خوشبختانه این تذکرات در اغلب موارد مؤثر بوده است.
وی در بخش دیگری با اشاره به استفاده برخی افراد ناآگاه از لباس‌های دارای نوشته‌های لاتین نیز گفت: متأسفانه تعدادی از افراد جاهل در جامعه در حالی مبادرت به استفاده از البسه‌های دارای نوشته‌های لاتین می‌کنند که هیچ اطلاعی از مضامین نوشته شده بر این لباس‌ها ندارند.
منتظرالمهدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تذکرات لازم به صنوف و فروشنده‌های این پوشاک داده شده که خوشبختانه با همکاری مناسب فروشندگان و صنوف و همچنین درک صحیح مردم از موضوع، شاهد کاهش این پدیده هستیم.
این مقام انتظامی کشور در حالی نسبت به نوشته‌های لاتین روی لباس‌ها و ناآگاهی استفاده‌کنندگان از مضامین این نوشته‌ها هشدار می‌دهد که اخیراً شال و روسری‌هایی با طرح اسکناس از جمله اسکناس ۱۰۰ ریالی یا طرح روزنامه‌های کشور، تولید و برای فروش به فروشگاه‌های سطح شهرها عرضه شده است.
به نظر می‌رسد تنها دلیل ظهور و بروز این طرح‌ها در بازار پوشاک خلأیی است که این بازار از عدم ورودی‌های متناسب با شرایط جامعه متحمل می‌شود. این کمبود باعث شده است تنها گزینه بازرسی و ایجاد محدودیت‌های قضایی و انتظامی برای برخورد با این ناهنجاری‌های اجتماعی باقی بماند.