اجتماعی » تولیدی » خانواده و جوانان » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 245857
یکشنبه - 30 مهر 1396 - 00:39
نویسنده: علی حاجیان

مقام پدر و مادر

خدای متعال در قرآن به احسان و نیکی به پدر و مادر توصیه و سفارش می‌فرماید «و بالوالدین احسانا». جایگاه پدر و مادر بسیار والاست که انسان قادر به درک این عظمت نیست.

مقام پدر و مادر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، خدای متعال در قرآن به احسان و نیکی به پدر و مادر توصیه و سفارش می‌فرماید «و بالوالدین احسانا». جایگاه پدر و مادر بسیار والاست که انسان قادر به درک این عظمت نیست.

پدر و مادر واسطه آفرینش فرزند و مسئول تربیت و پرورش او می‌باشند، بدین سبب در دین مقدس اسلام بالاترین تأکید در اطاعت و احترام به آنان شده است تا جایی که خداوند متعال در قرآن کریم نام آنان را در ردیف نام خود قرار داده و پس از دستور به شکرگزاری خود، بر لزوم قدردانی از آنان تأکید می‌نماید و می‌فرماید: آری به او توصیه کردم که برای من و برای پدر و مادرت شکر بجا آور که بازگشت همه شما به‌سوی من است! و هرگاه آن دو، تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی که از آن آگاهی نداری بلکه می‌دانی باطل است، از ایشان اطاعت مکن، ولی با آن دو، در دنیا به طرز شایسته‌ای رفتار کن و از راه کسانی پیروی کن که توبه کنان به‌سوی من آمده‌اند سپس بازگشت همه شما به‌سوی من است و من شمارا ازآنچه عمل می‌کردید آگاه می‌کنم. (لقمان/۱۴-۱۵)

پیامبر اکرم (ص) نیز از مقام عظیم و والای پدر و مادر، نزد خداوند خبر می‌دهد و می‌فرماید: خداوند با خشنودی والدین خشنود می‌شود و با خشمگین شدن والدین خشمگین می‌گردد و این نشان‌دهنده توجه و عنایت ویژه پروردگار نسبت به مقام و منزلت والدین است.

همچنین ایشان در بیان عظمت و شأن این دو موجود گران‌قدر می‌فرماید: نگاه محبت‌آمیز فرزند به پدر و مادرش، عبادت است. (محدث نوری/ مستدرک الوسائل/ ج ۹/ ص ۱۵۲)

آری، همین نگاه ساده و همراه با مهر و محبت به پدر و مادر که باعث خشنودی و شادمانی آن‌ها خواهد شد و رضایت آن‌ها را در پی خواهد داشت، عبادت محسوب می‌شود؛ همان‌هایی که باتحمل مشقت‌های فراوان درراه پرورش فرزندان فداکاری‌ها کرده‌اند و لذا، شایسته‌ترین انسان‌ها برای احترام و قدردانی معرفی‌شده‌اند.

انتهای پیام/