تولیدی » خبر دریافتی » شاهین شهر » شهرستان های اصفهان
کد خبر : 508807
شنبه - 12 آبان 1397 - 14:10

مصون سازی کشور با تفکر بسیجی و روحیه جهادی در سایه حماسه حسینی

به عنوان دکترین دفاعی کشور جمهوری اسلامی ایران توسط حضرت امام خمینی (ره) و سپس مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا مطرح گردیده است.

مصون سازی کشور با تفکر بسیجی و روحیه جهادی در سایه حماسه حسینی

پایگاه خبری ربیع

مقام معظم رهبری فرمودند: پدافند غیر عامل مثل “مصونیت بخشی به بدن می باشد” درواقع پدافند غیرعامل و اقدامات آن را تشبیه کردند به مصون سازی بدن سپس توقع وانتظارشان را از موضوع مصون سازیاینگونه بیان داشته اندکه اگر دشمن اقدامی کند ضرب و زوری نبرند و تلاش نکند اتفاقی نیفتاده و اثری از خود به جای نگذارند مثل کسی که علیه یک بیماری واکسن می زند واکسینه شده و اتفاقی رخ نخواهد داد که این بیان هم انتظار است و هم به نوعی تعریف جدیدی از پدافند غیرعامل، درواقع پدافند غیرعامل به عنوان بی اثر کردن اثر تهدید در کشور تعریف شده است.

مفهوم پدافند همه جانبه: به عنوان دکترین دفاعی کشور جمهوری اسلامی ایران توسط حضرت امام خمینی (ره) و سپس مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا مطرح گردیده است. ایده تاسیس بسیج از سال ۱۳۵۹ و توسعه بسیج تا پایگاه های مقاومت در همه ارکان حکومتی و مردمی ( اقشار مختلف اعم از کارگری، دانش آموزی، دانشجویی، اساتید، پزشکان، فرهنگیان و …) بر همین اساس بوده است. علاقه به حیات و حفظ بقاء به طور غریزی در هر انسانی وجود دارد لذا در طول تاریخ، بشر برای دستیابی به ملزومات حیاتی خود از جمله غذا و انرژی به گسترش و توسعه مراتع و زمین‌های کشاورزی و معادن پرداخته یا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسیاری را پشت سر نهاده است. سلاح‌هایی که جوامع بشری قبل از دوران صنعتی در جنگ‌ها بکار می‌بردند دست ساز و بسیار ساده بود، بین فرآیندهای دانش و فناوری و نوع سلاح‌هایی که جوامع بشری برای بهره گیری از آنها در جنگ ابداع و اختراع می‌کرده‌اند، ارتباط نزدیکی وجود داشته است.
در دوران معاصر، این پیوستگی در اثر تحولات و پیشرفت‌های عظیم در فناوری رو به فزونی نهاده است. پس از وقوع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم در اروپا و توسعه بیشتر، (پژوهش و توسعه) پیشرفت‌های شگرفی در همه سطوح فناوری پدید آمد. به طوری که دوران کنونی به ویژه دو دهه اخیر را (عصر انقلاب سوم فناوری) یا (دوران انقلاب در میکروالکترونیک) نامیده‌اند، تحولات مذکور لزوما فناوری تسلیحاتی را به شدت تحت تاثیر قرار داد به طوری که همه ابعاد و سطوح این فناوری بسیار پیچیده شده و در خصوص طرح‌های نظامی جنبه راهبردی یافته است. پیشرفت سریع علوم و فناوری نظامی در زمینه تولید انواع سلاح‌های آفندی توسط کشورهای پیشرفته و توان همپائی سایر کشورها موجب گردیده است تا بحث پدافند به ویژه دفاع غیر عامل توسط کشورهای اخیرالذکر مورد توجه جدی قرار گیرد.
با نگرش به این‌که سلاح‌های کنترل از راه دور و پیشرفته جایگزین اکثر سلاح‌های سنتی گردیده‌اند و به عنوان مثال با فشار یک دکمه از فواصل دور می‌توان جان هزاران انسان را مورد تهدید جدی قرار داد توجه به امر پدافند، طبیعی جلوه می‌نماید. استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی همانند استفاده رژیم بعثی از سلاح‌هایی شیمیایی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی و تجربه جنگ نفت، جنگ افغانستان، مناقشه یوگسلاوی و جنگ اخیر امریکا علیه عراق لزوم توجه به مقوله دفاع، خصوصا دفاع غیر عامل را مضاعف نموده است.
اقدامات دفاع غیر عامل شامل اصول اساسی و ملاحظاتی است که در اغلب کشورهایی جهان، این اصول و ملاحظات با کمی اختلاف پذیرفته شده اند ولی شیوه به کارگیری آنها ابتکاری، هنرمندانه و خردمندانه است نه اینکه کلیشه‌ای باشد به همین دلیل وسعت هر اصل به خلاقیت‌های فکری بشر و شرایط زمان و مکان بستگی دارد و بعضا حد و مرزی برای این اصول نمی‌توان تعیین کرد و لذا در حد غیر قابل تصوری در نحوه بکارگیری اصول دفاع غیر عامل تنوع وجود دارد.

جوانان سلحشوری که به فرمان امام (ره) در پایگاه های مقاومت تحت عنوان بسیجی گردآمده بودند و با کوچک ترین اشاره ایشان به جبهه های نبرد هجوم می بردند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگی و مقاومت می کردند. وظیفه بسیج فقط به جنگ و مساله نظامی محدود نمی شود و امنیت داخلی کشور در سخت ترین شرایط یعنی دوران فعالیت منافقین و دیگر گروهای ضدانقلایب که به کمک کشورهای خارجی ذینفع در ایران درصدد آشوب و تنش و تجربه و بلایا، همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال حضور بسیجیان گره گشای مشکلات و مایه دلگرمی مردم و مسئولان بوده است. کما این که در حادثه اسفبار زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ سرعت عمل و ایثار نیروهای مردمی درعملیات نجات به حدی بود که خارجیان حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان احتیاج نیست. در زلزله اسفباراستان  قزوین، در همان ساعات اولیه، مردان بسیجی در منطقه زلزله زده درکنار نیروهای امداد هلال احمر و …و زنان بسیجی درشهرها با تشکیل صف های بسیار طویل اهدای خون و اهدای کمک های نقدی و جنسی جهانیان را به تحسین واداشت.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه