رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان:

مشارکت شهروندان در سیاست‌های شهری مهم است

امیراحمد زندآور در حاشیه همایش “مهربی منت” که به مناسبت روز جهانی کار داوطلبانه به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان هلال احمر کشور برگزار شد با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری باید داوطلبانه و هدفمند صورت گیرد اظهار کرد: برنامه ریزان شهری نخست باید بر مشارکت ذهنی و تغییر در باورها و گرایشهای شهروندان تاکید کنند. رفتار مشارکتی در برنامه‌های شهری از موارد مهمی است که باید در سیاست‌های شهری در نظر گرفته شود.

مشارکت شهروندان در سیاست‌های شهری مهم است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امیراحمد زندآور در حاشیه همایش “مهربی منت” که به مناسبت روز جهانی کار داوطلبانه به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان هلال احمر کشور برگزار شد با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری باید داوطلبانه و هدفمند صورت گیرد اظهار کرد: برنامه ریزان شهری نخست باید بر مشارکت ذهنی و تغییر در باورها و گرایشهای شهروندان تاکید کنند. رفتار مشارکتی در برنامه‌های شهری از موارد مهمی است که باید در سیاست‌های شهری در نظر گرفته شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر شناخت عوامل اثرگذار در مشارکت شهروندی ابراز کرد: حفظ مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌ها و جلب مشارکت جوانان، بازنشستگان، زنان، دانش آموزان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند کارایی و بهره وری مدیریت شهری را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه امروزه مفهوم مشارکت به تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی بسط داده شده است تصریح کرد: علی رغم اینکه مشارکت از الزامات زندگی شهری است اما هنوز عوامل فضایی و کالبدی و اجتماعی و فرهنگی از موانع بروز فعالانه اقدامات داوطلبانه در سطح وسیع در جامعه است.

زندآور با اشاره به اینکه از کار داوطلبانه به عنوان پاسخ به نیاز توسعه شهری یاد می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به سهم آیندگان، باید اداره امور زندگی شهری را بر مبنای الگوی مشارکت هدفمند، آگاهانه و داوطلبانه شهروندان برنامه ریزی کرد.

وی افزود: مشارکت شهروندی دارای ابعاد گوناگون است و می‌تواند برنامه‌های شهری را مشروعیت بخشیده و آن را نهادی ساخت. همین مشارکت نهادینه شهروندان، کیفیت برنامه‌های شهری و رفاه شهروندان را افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شورای اسلامی پنجم بر رویکرد «مشارکت محوری» تاکید شده اضافه کرد: در برنامه‌های شهری سعی شده از مشارکت صوری به سمت مشارکت واقعی و هدفمند حرکت کنیم و مکانیزم های مشارکت واقعی تبیین شود و زمینه‌های آن فراهم شود که می‌توان به تقویت سازمان‌های مردم نهاد و افزایش آگاهی و ترغیب شهروندان به کارهای داوطلبانه اشاره کرد که برگزاری همایش «مهر بی منت» هم با همین هدف دنبال شده است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه مشارکت مردم در برنامه ریزی شهری انکارناپذیر است گفت: مشارکت در سطح اجتماعی و اقتصادی هدفمند و انتفاعی است و موفقیت آن تا اندازه زیادی به نقش مردم و میزان مشارکت آنها در کارهای داوطلبانه برمی گردد. شهروندان باید درباره مکانیزم مشارکت از جمله کارهای داوطلبانه و سازوکارهای آن مطلع باشند و مدیریت شهری هم آمادگی کامل حتی در تأمین اعتبارات بودجه‌ای برای اثرگذاری مشارکت شهروندی را دارد.

زندآور با اشاره به اینکه داوطلب راغب به انجام کاری است و بدون اجبار و انتظارات مالی آن کار را انجام می‌دهد اظهار کرد: شهر اصفهان با توجه به سابقه مذهبی در فعالیت‌های خیریه و اقدامات داوطلبانه پیشتاز است و همین فرصت مناسبی است که می‌توان در مدیریت شهری از آن بهره گرفت.

وی افزود: مشارکت در امور داوطلبانه عام المنفعه تاثیرات مثبت فراوانی در سلامت جسمی و روانی افراد دارد. این افراد مهارتهای جدیدی فرا می‌گیرند. با توسعه دایره دوستان در شبکه اجتماعی زندگی پرشور و معناتری خواهندیافت و با مسئولیت اجتماعی احساس رضایت بهتری کسب می‌کنند.

این عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر بازتعریف کار داوطلبانه و آگاهی بخشی در این خصوص در سطح جامعه گفت: لازم است تعریف کاملی از کارهای داوطلبانه تعریف شود تا مردم دریابند که کارهای داوطلبانه عام المنفعه منحصر به کمک‌های مادی نمی‌شوند و افراد می‌توانند حسب علایق و تجربیاتشان در انجام مجموعه‌ای از کارهای متنوع سودمند برای شهر و کشور خود همکاری و مشارکت کنند و در مدیریت شهری مشارکت جو شوند.

زندآور با تاکید بر اینکه فرهنگ مشارکت جویی و کار داوطلبانه تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر افراد جامعه می‌گذارد گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان سعی کرده است که با تنظیم مراسم مختلف در قالب جشنواره‌ها، فستیوال‌ها، مراسم‌ها در زمان اوقات فراغت شهروندان را دور هم جمع کند و با استفاده از پتانسیل سازمانهای مردم نهاد آن طور که مد نظر مردم است هم اعتماد شهروندان را افزایش دهد و هم موجب افزایش تعلق شهری شود.