مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان پشت تریبون پایگاه خبری ربیع مطرح کرد:(قسمت دوم)

مشارکت شهروندان در تأمین هزینه‌های اداره شهر/ از نقد استقبال می‎کنیم/ دفترچه عوارض محلی منطقه ۱۰، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در رابطه با عوارض و تعرفه‌های شهرداری، اظهار کرد: دفترچه عوارض محلی منطقه ۱۰، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است.

مشارکت شهروندان در تأمین هزینه‌های اداره شهر/ از نقد استقبال می‎کنیم/ دفترچه عوارض محلی منطقه ۱۰، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است

مهندس حمید شهبازی مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با حضور در موسسه نسیم هنر، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ربیع؛  با اشاره به نقشی که شهروندان در پیشبرد و پیشرفت شهر می‌توانند ایفا کنند، اظهار کرد: مردم باید در هزینه‌ها نقش اصلی داشته باشند به همین منظور شهرداری منطقه با مردم محلات این منطقه ارتباط نزدیک ایجاد کرده است و اگر مشارکت شهروندان را داشته باشیم، بسیاری از هزینه‌های شهر را می‌توانیم کاهش دهیم.

وی در همین رابطه، تصریح کرد: سرانه تولید زباله ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم در جهان و در شهر و منطقه ما حدود یک کیلوگرم است که هزینه قابل توجه ای  در این زمینه هزینه می‌شود. مثلاً اگر به شهروندان بگوییم که تولید زباله در شهر چقدر هزینه بر است و منابع مالی آنها صرف این کار می‌شود، همچنین با تولید کم زباله و جداسازی زباله‌ها، می‌توانیم به رفاهیات مردم و ارائه خدمات بیشتر بپردازیم.

** دفترچه عوارض محلی منطقه ۱۰، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در رابطه با عوارض و تعرفه‌های شهرداری، اظهار کرد: دفترچه عوارض محلی منطقه ۱۰، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است و همچنین در سه سال گذشته کمترین افزایش را داشته است ولی باید بپذریم که شهر یک موجود زنده است و هزینه‌های نگهداری شهر سنگین است، از طرفی اصفهان به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد و در دنیا شناخته شده است، مورد توجه ویژه است، همچنین شهروندان نیز خدمات مناسب را مطالبه می‌کنند و این موضوع گریز ناپذیر است.

شهبازی خاطر نشان کرد: سیاست و راهبرد اصلی شهرداری این است که اقتصاد شهری پویا شد، و سعی می‌شود از طریق بخش خصوصی این هزینه‌ها تأمین شود. برای نمونه در تمام دنیا عوارض نوسازی پرداخت می‌شود و مردم از این طریق در اداره شهر مشارکت دارند ولی در ایران مردم باید نسبت به پرداخت عوارض نوسازی، عوارض کسب و عوارض خودرو مشارکت بیشتری داشته باشند که این‌ها درآمدهای پایدار شهرداری خواهد بود.

وی افزود: بسته‌های تشویقی که در طول سال شهرداری دارد، تخفیف‌هایی که به مدیران مناطق تا سقف ۲۰ درصد مجاز هستند و تسقیط هایی که انجام می‌شود؛ همه از همراهی مجموعه شهرداری است. همان گونه که در تعریف شهرداری‌ها نیز آمده است، شهرداری‌ها مؤسسات عمومی غیردولتی هستند یعنی برخواسته از خود مردم برای خدمت به مردم.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان تصریح کرد: قانون مشخص کرده که شهرداری باید خودکفا باشند و با مشارکت مردم تأمین درآمد کنند؛ چرا که ردیف بودجه‌ای ندارند، اما همیشه نگاه منصفانه‌ای داشته است تا مردم تحت فشار نباشند.

** بهره برداری از خط مترو و اتوبوس تندرو به زودی

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در رابطه با حمل و نقل عمومی منطقه، گفت: خطوط اتوبوسرانی منطقه ۱۰ جزء فعال‌ترین‌ها خطوط اتوبوسرانی مناطق ۱۵ گانه است، اگر نیاز بوده که در منطقه خط جدیدی برای شهروندان راه اندازی شود در سریع‌ترین زمان ممکن این اتفاق افتاده است.

شهبازی افزود: خط مترو در کمتر از دوماه دیگر راه اندازی می‌شود؛ همچنین خط اتوبوس تندرو نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید که از ابتدای خیابان پروین تا لاهور و جی می‌رود و رینگ را کامل کند. در حوزه حمل و نقل شهری ما نیز به دنبال آن هستیم که مردم از این شبکه به جای وسایل شخصی استفاده کنند.

**پرنده فروشی‌ها به حاشیه اتوبان آقابابایی منتقل می‌شوند

وی در رابطه با شغل‌های مزاحم و نیمه مزاحم؛ نیز اظهار کرد: منطقه ۱۰ یک منطقه حاشیه‌ای است و ناگزیر شغل‌های مزاحم و نیمه مزاحم شهری نیز شکل گرفته است، و این واقعیتی است که نمی‌توان کتمان کرد.

شهردار برای حل مشکل پرنده فروش‌های این منطقه، تصریح کرد: برای حل این مشکل با همکاری سازمان میادین و مشاغل شهری، برای پرنده فروشی‌ها یک قطعه زمین در حاشیه اتوبان آقابابایی تهیه و مجوزهای لازم اخذ شد تا بتوانیم آن‌ها را انتقال دهیم.

شهبازی افزود: سعی شده که اجازه ندهیم مشاغل پیاده روها را اشغال کنند و مزاحم تردد مردم شوند؛ ولی باید متوجه باشیم تا زمانی که مکان مناسبی برای ارائه خدمات این شغل‌ها ایجاد نکنیم نمی‌توانیم آن‌ها را جمع آوری کنیم و باید برای آن‌ها تسهیلاتی را در نظر گرفت.

** از نقد استقبال می‎کنیم

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شهروندان نسبت به حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشند؛ تاکید کرد: مردم باید مشارکت فعال و مسئولانه‌ای را در اداره شهر داشته باشند. قطعاً اگر به دنبال آن هستیم که به مردم خدمتی ارائه شود باید خود مردم نیز نسبت به آن دغدغه داشته باشند و به شهرداری در اثرگذاری خدمات کمک کنند.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان تصریح کرد: رسانه می‌تواند نقش قابل توجه ای در روشنگری داشته باشد از این رو باید رسانه‌ها به موضوعات اساسی و مشکلات را مطرح کنند و از نقد رسانه استقبال می‌کنیم تا بتوانیم خدمت گذاران خوبی برای شهروندان باشیم چرا که در قبال مردم مسئول هستیم و باید دغدغه همین مردم را داشته باشیم تا امید و نشاط در زندگی حکم‎فرما شود.