تولیدی » سیاسی » فاطمه احمدی
کد خبر : 1036811
سه شنبه - 17 بهمن 1402 - 18:55

مردم بخوانند!

در شرایطی که دشمنان و رقبای ایران حداکثر توان تبلیغاتی خود را صرف دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات می‌کنند مسئله مشارکت گسترده در انتخابات بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. سخنرانی‌های اخیر ایشان به ویژه در جمع مردم خوزستان و کرمان به معنای واقعی کلمه «تاریخی» و «مهم» بود. مواضع صریح آیت‌الله خامنه‌ای بدون هیچ جای تفسیر و برداشتی، اهمیت برگزاری انتخابات با حضور حداکثری مردم را برای همه کسانی روشن کرد که در برگزاری انتخابات نقش دارند. در همین راستا در بر آنیم که در یادداشت پیش رو به اهمیت و پیامدهای حضور مردم در پای صندوق‌های بپردازیم.

مردم بخوانند!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درشرایطی که دشمنان و رقبای ایران حداکثر توان تبلیغاتی خود را صرف دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات می‌کنند مسئله مشارکت گسترده در انتخابات بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. سخنرانی‌های اخیر ایشان به ویژه در جمع مردم خوزستان و کرمان به معنای واقعی کلمه «تاریخی» و «مهم» بود. مواضع صریح آیت‌الله خامنه‌ای بدون هیچ جای تفسیر و برداشتی، اهمیت برگزاری انتخابات با حضور حداکثری مردم را برای همه کسانی روشن کرد که در برگزاری انتخابات نقش دارند. در همین راستا در بر آنیم که در یادداشت پیش رو به اهمیت و پیامدهای حضور مردم در پای صندوق‌های بپردازیم.

-احترام به قانون اساسی کشور: اصل ۶ قانون اساسی بر اداره امور کشور به اتکای آراء عمومی تأکید دارد  و کارنامه انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی با برگزاری ۳۹ مورد و به عبارتی هر ۱۴-۱۳ ماه یک انتخابات کارنامه درخشانی است، بنابراین حضور در پای صندوق در درجه اول رأی احترام به قانون اساسی کشور است.

-رشد اجتماعی شهروندان: مشارکت مردم از اصلی‌ترین ابزار یادگیری اجتماعی و رشد فردی است؛ چراکه رأی دادن به‌نوعی سهیم شدن در امور اجتماعی و سیاسی جامعه است.

– مشارکت ضامن سلامت روانی جامعه: هر فردی در مورد رشد و پیشرفت جامعه مسئول است. سلامت روانی جامعه در سایه مشارکت فراگیر با شکل‌گیری انسان‌های سازگارتر، تفاسیر مشابه، ذهنیت‌های مشترک و جامعه همگراتر ارتقاء پیدا می‌کند.

-ایجاد اعتماد در جامعه: انتخابات مهم‌ترین راه سالم و قابل‌اعتماد برای تغییر در مدیریت کشور است، شکل‌گیری گفتگوی اجتماعی و مشارکت مردم، اعتماد عمومی را در جامعه افزایش می‌دهد.

– افزایش وحدت در جامعه: در فضای مشارکت، فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می‌شود. همبستگی، وحدت ملی و مشارکت عمومی نقش بسزایی در تقویت قدرت نظام جمهوری اسلامی دارد.

– ورود افراد شایسته به ساختار سیاسی: مشارکت بالا در انتخابات، فضا را برای ورود افرادی که از شایستگی لازم برخوردار هستند مهیا می‌کند، درنتیجه مجلس و دولتی به‌وجود می‌آید که توان صیانت از حقوق مردم و قانون‌گذاری صحیح را دارد.

-مشارکت مهم‌ترین راه اصلاح امور: با مردمی سازی انتخابات، اشتباهات و سوگیری تصمیم‌گیری‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه هر کسی نقطه ‌ضعف دیگری را برطرف می‌کند. با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش می‌یابد.

– مشارکت و کاهش فساد در ساختار: مشارکت فراگیر، عین عدالت است و چون نظارت جمعی را افزایش می‌دهد قطعا کاهش‌دهنده فساد است.

– تأیید جمهوریت نظام: انتخابات نماد جمهوریت و مردمی بودن یک نظام سیاسی است. شرکت مردم در انتخابات به جمهوریت معنا می‌بخشد و اگر مردم با هر استدلالی در این رویداد سرنوشت‌ساز شرکت نکنند و یا شرکت حداقلی داشته باشند جمهوریت نظام تضعیف می‌شود.

– تأیید اسلامیت نظام: نه‌تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران هم وابسته به انتخابات است. در اسلام هدف نهایی هر فعالیتی رشد و تعالی انسان است و توسعه انسانی بر هر امری مقدم است. مشارکت مردم از اصلی‌ترین ابزار یادگیری اجتماعی و رشد فردی و بنابراین امری دینی است.

– خنثی کردن توطئه دشمنان: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام را واکسینه می‌کند، چراکه ضمن خنثی کردن توطئه دشمنان برای کم‌رنگ کردن انتخابات، بار دیگر پشتیبانی مردم از انقلاب را به دنیا نشان می‌دهد.

-افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در نظام بین‌الملل: پشتوانه مردمی حاصل از مشارکت در انتخابات، توان رایزنی‌ها در مسائل سیاست خارجی را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

فاطمه احمدی

کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل