هشدار مهم

مراقب نفوذ فرهنگی دشمن باشیم!

ملت ایران نمی‌پذیرد که پرچم‌های نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسه‌های خصمانه آن به وسیله افراد نفوذی و فریب‌خورده در کشور و دستگاههای مختلف برافراشته شود. ایشان مسئولان بخش‌های مختلف بخصوص وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مطبوعات و صداوسیما را به مراقبت در مقابل نفوذ توصیه مؤکد کردند و افزودند: باید با هوشیاری کامل اجازه نداد دشمنِ شکست‌خورده از رزمندگان ما در مرزها، در داخل کشور بتواند با انواع ترفندها و حیله‌ها کار و توطئه خود را پیش ببرد. امام خامنه‌ای ۴/۷/۱۴۰۳

مراقب نفوذ فرهنگی دشمن باشیم!

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ملت ایران نمی‌پذیرد که پرچم‌های نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسه‌های خصمانه آن به وسیله افراد نفوذی و فریب‌خورده در کشور و دستگاههای مختلف برافراشته شود. ایشان مسئولان بخش‌های مختلف بخصوص وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مطبوعات و صداوسیما را به مراقبت در مقابل نفوذ توصیه مؤکد کردند و افزودند: باید با هوشیاری کامل اجازه نداد دشمنِ شکست‌خورده از رزمندگان ما در مرزها، در داخل کشور بتواند با انواع ترفندها و حیله‌ها کار و توطئه خود را پیش ببرد. امام خامنه‌ای ۴/۷/۱۴۰۳

این تازه‌ترین سخن رهبری فرزانه انقلاب است که هشدار می‌دهند هر چند بارها هشدار مرقبت از نفوذ داشته‌اند اما به دلیل اهمیت موضوع تکرار و تاکید فرمودند. امروز بیش از هر زمان دیگر حرکت جهادی و خودجوش در عرصه و میدان فرهنگی یک نیاز و حتی ضرورت است. معنی‌اش این است که در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و برای آن برنامه داشته باشند و اجازه ندهند دشمن از طریق این منافذ وارد شود و فرهنگ غرب را جایگزین کند؟ شک نباید کرد که دشمن در تلاش است محاسبات مسئولان را دچار خطا و تشخیص مردم را دچار اشتباه کند و یکی از عرصه‌های نفوذ دشمن، نفوذ در اندیشه مسئولان و فرهنگ جامعه است چرا که اگر فرهنگ خودی به فراموشی سپرده شود دشمن راه را برای ورود در سایر ابعاد زندگی مردم هموار می‌بیند! مراقب باشیم فرهنگ یک جایگاه مهم برای نفوذ دشمن است که برای آن به شدت هزینه می‌کند؟ یکی دیگر از روزنه‌های نفوذ تقویت جریان روشنفکری است که در عرصه‌های فیلم و هنر و موسیقی و غیره فعالیت می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که یا باید دین و دیانت را از مردم بگیرند و یا دین را دچار تغییر کنند و به یک دین فردی و حداقلی برسانند! دقت کنیم دین فردی شود شود چه خواهد شد؟ زمانی که دشمن توانست از راه نفوذ فرهنگی سبک زندگی مردم را مورد تهاجم قرار دهد و دچار تغییر کند، خود به خود راهش را برای نفوذ در حوزه‌های دیگر نیز فراهم کرده، و با مشکل زیادی در این مسیر روبرو نخواهد بود. یک کار دشمن ایجاد بی تفاوتی در نماز است؟ چرا؟ چون نماز نماز محور رابطه باخداست که انسانها را در مقابل بسیاری از انحراف‌ها بیمه می‌کند! در قرآن کریم و احادیث و روایات، نماز یک عنصر بسیار قوی و اصلی است که می‌تواند جامعه را از آسیبهای اجتماعی، فساد، فحشا و تمام آسیب‌های جدی یک جامعه دینی مبرا کند. سرچشمه و سرمنشأ تمام وظایف و کمالات انسانی نماز است و در سایه اقامه این فریضه مهم است که امور جامعه اسلامی به سامان می‌رسد. حالا چرا دشمن تلاش می‌کند جوان و نوجوان ما را از نماز دور کند؟

ما از ابتدای کودکی و حتی در نسل‌های گذشته آموخته‌ایم که زیربار ظلم رفتن را باید ننگ دانسته و شهادت در راه اعطلای باورهای دینی را افتخار بدانیم اما دشمن با نفوذ خود می‌خواهد ما را از این موضوع دور کند؟ به ما چه کجا چه می‌گذرد؟ در لبنان و فلسطین و یمن و عراق و … انساناهای بی گناه به خاک و خون کشیده می‌شوند چه ربطی به ما دارد؟ این نفوذ که می‌گوید نه لبنان نه غزه! تفکر نفوذی دشمن است تا ما را از دیگران جدا کنند و آسیب پذیری ما را تحصیل کنند؟

امروز بعد از موفقیت‌های مختلفی که در عرصه‌های مختلف برای ایران اسلامی کسب شده است، دشمن متوجه شده که نمی‌تواند با نفوذ در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی در ایران راه به جایی برد از این رو سرمایه گذاری‌های سنگینی در حوزه نفوذ فرهنگی انجام داده و می‌دهد. دشمن پی برده است که شکست ملت ایران در عرصه فرهنگی خواهد بود. به همین دلیل است که دشمن برای مبارزه با گفتمان اسلامی ملت ایران که در پیچ تاریخی قرار گرفته است سرمایه گذاری می‌کند.

دشمن توانسته با استفاده از ابزار رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی کشور از جمله مظاهر زندگی، پوشش، خوراک، تربیت فرزندان، رابطه زناشویی، مقدار عبادت و … تهاجم گسترده‌ای به پهنای تمام باورهای ملت ایران انجام دهد که باید هوشیارانه آن را شناخت و راهش را بست؟ زیرا لطمه خوردن باورهای ما یعنی از بین رفتن زیرساخت‌هایی که به ما ایستادگی آموخت و ما را در دوره نزدیک به نیم قرن پیروز کرد. بی شک اگر ما در حوزه فرهنگی عقب نشینی کنیم دشمن در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به ما ضربه خواهد زد.یکی از راههای نفوذ دشمن اختلاف مسئولان است. ایجاد اختلاف بین مسئولان و دامن زدن به این اختلافات از روزنه‌های نفوذ دشمن است و همدلی و وحدت از ویژگی‌های انقلابی بودن است که باید برای تقویت این ارزش فرهنگی و اجتماعی تلاش کرد و با پرهیز از اختلاف مانع نفوذ دشمن شد. البته باید مراقب بود که برای حفظ وحدت چشممان را به روی کجرویها نبندیم. نکته مهم دیگر اینکه، جناح بازی مسئولین روزنه‌ای برای نفوذ فرهنگی دشمن است. با توجه به وضعیت چند جناحی حاکم بر مملکت جناح‌ها نباید به عنوان یک روزنه برای نفوذ فرهنگی بیگانگان قرار گیرند چرا که در این صورت آسیب‌ها بیشتر می‌شود. وفاقی که امروز مطرح است راهکار خوب و درستی است مشروط بر اینکه همچنان مراقب نفوذیهایی که می‌شناسیم یا افرادیکه مترصد فرصتند یا ساده لوحان ترسو باشیم. مراقب جریان روشنفکر معاند، لجوج و پیگیر در عرصه فرهنگ باشیم؟ آن‌ها با ترجمه کتب مشخص و نوشته‌های خود فضا را از یک نوع سکولاریسم و نئولیبرال اشباع می‌کنند و سبک زندگی سکولار را در زندگی ما تعریف می‌کنند و ریشه اعتقادی ما را می‌زنند. مراقب باید بود؟ وزارت فرهنگ، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید با تیز بینی رصد کنند و به موقع راههای نفوذ را بشناسند و راهش را ببندند. تنها راه مناسب برای مواجهه با تلاش‌های نفوذ دشمن در حوزه فرهنگ تولید و تکثیر محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی است، رهاسازی فرهنگ ثمری جز وابستگی فرهنگی به دنبال نخواهد داشت. دولتی‌ها مسئولیتی بسیار سنگین دارند هر چند همه کسانی که دستی در فرهنگ دارند نیز مسئول خواهند بود.

مظفر حاجیان