استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 942785
یکشنبه - 4 اسفند 1398 - 12:34

مدیریت ذهن چیست؟

تمام باورها و رفتارهای ما از ذهنمان سرچشمه می‌گیرد. به توانایی مدیریت کردن افکار و باورها مدیریت ذهن می گویند.

مدیریت ذهن چیست؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تمام باورها و رفتارهای ما از ذهنمان سرچشمه می‌گیرد. به توانایی مدیریت کردن افکار و باورها مدیریت ذهن می گویند. ذهن و مغز مهم‌ترین عضو در بدن هر انسان می‌باشد. با مدیریت ذهن توانایی کنترل امور و آنچه در زندگی ما رخ می‌دهد را بدست می‌گیریم. می‌توانیم آن گونه شویم که می‌خواهیم. واقعیت این است که وقتی بتوانیم ذهنمان و مغزمان را مدیرت کنیم، می‌توانیم به تمام خواسته‌ها و آرزوهای زندگیمان برسیم. فقط کافی است با ذهن خود آشنا شویم آنگاه ذهن ما رفتارها و برخوردهای جدید را می‌آفریند.

ذهن چیست؟

ذهن و مغز هر دو یک جز واحد هستند. اگر مغز را به کامپیوتر تشبیه کنیم ذهن همان نرم افزار و یا برنامه‌های اجرایی است. به سخت افزار این کامپیوتر مغز گفته می‌شود. هنگامی که می‌خواهیم از قسمت‌های مختلف این عضو مهم صحبت کنیم کلمه مغز را به کار می‌بریم. هنگامی که منظور ما اشاره به کارکردها و یا تصمیمات مغز باشد از کلمه ذهن استفاده می‌کنیم. توانایی‌های ذهن و مغز ما بسیار زیاد است. هر انسانی قادر است فعالیت‌ها و کارهای متفاوتی را انجام دهد، مسائل زیادی را یاد بگرید، مسیرهای عصبی بی شماری را در مغز خود به وجود آورد و توانایی‌های بی شماری را کسب کند. در گذشته بیان می‌شد که افراد نابغه و افراد برتر جامعه از حدود ده درصد ظرفیت مغز و ذهن خود استفاده می‌کنند و در انسان‌های معمولی این درصد کمتر است. چگونه استراحت کنیم تا انرژی ذهنی خود را تقویت کنیم؟ تحققی‌ات جدید نشان می‌دهد ذهن و مغز همه انسانها مانند هم است. ذهن همه با حداکثر توان و ظرفیت خود در حال کارکردن است. تفاوتی که بین ذهن و مغز افراد نابغه و برتر با انسان‌های معمولی وجود دارد، نحوه استفاده و مدیریت ذهن است که توسط هر شخص انجام می‌پذیرد واقعیت این است که هرکسی که بخواهد از ذهن خود بهترین استفاده را کند حتماً موفق خواهد شد. در گذشته دانسته‌های ما در مورد ذهن و مغز بسیار کم بود و انسان به مغز و ذهن خود آگاهی نداشت. با پیشرفت علم و تکنولوژی آگاهی انسان از این قدرت نهفته، ذهن، بیشتر شد. در صورت اینکه بخواهیم می‌توانیم به درستی از ذهنمان استفاده کنیم.

فواید مدیریت ذهن

همانطور که گفتیم زمانی که کنترل ذهنمان را بدست گرفتیم بر بسیاری از مشکلات زندگی پیروز می‌شویم در واقع این ما خواهیم بود که ذهن را کنترل می‌کند نه اینکه ذهن ما را کنترل کند و به هر سمتی که خواست هدایت کند. اگر بتوانیم ذهنمان را مدیریت کنیم: عملکردمان خیلی بهتر از گذشته می‌شود

– بیشتر می‌توانیم در لحظه حال باشیم

– تمرکزمان افزایش می‌یابد

– انرژی ذهنی خود را به دلیل مسائل بیهوده از دست نمی‌دهیم

– زندگی بهتری خواهیم داشت

چگونه ذهنمان را مدیریت کنیم؟

یکی از بهترین روشهای مدیریت ذهن این است که هنگام تصمیم گیری های مان چند لحظه‌ای فکر کنیم و اجازه ندهیم ذهنمان ما را کنترل کند. اگر خاطرات تلخ گذشته مدام ما را آزار می‌دهد این تقصیر ماست که به ذهنمان اجازه همچین اتفاقی را داده‌ایم. هر موقع موضوعی شما را ناراحت کرد چند لحظه صبر کنید و به خود بگویید دیگر نمی‌خواهم ذهنم مرا کنترل کند. تحت هیچ شرایطی به آن موضوع فکر نکنید. یک موضوع مهم و جالب انتخاب کنید و وقتتان را با آن پر کنید. اگر دوباره ذهن شما افکار مزاحم را برایتان پررنگ کرد اصلاً نگران نشوید زیرا بسیار طبیعی است و این اتفاق چندین بار پیش می‌آید. با این افکار مزاحم نجنگید و به آنها فکر نکنید، فقط آن را گوشهای نگه داشته و به آنها بگویید فعلاً برای شما وقت ندارم بعداً به شما رسیدگی می‌کنم. برای خود و زندگیتان بیشتر ارزش قائل شوید و به این افکار ذهن بها ندهید. بارها و بارها این کار را تکرار کنید تا ذهنتان شرطی شود و دیگر به این افکار بها ندهد واقعیت این است که ذهن متوجه می‌شود این افکار بی نتیجه هستند و به صورتی باور نکردنی این افکار از ذهن شما ناپدید می‌گردند. حتی اگر دوباره آنها را به یاد آورید، دیگر ناراحت نمی‌شوید زیرا همانطور که شما آنها را نادیده گرفتید ذهن هم آن را نادیده گرفت و به سادگی درمی یابید که با تلاش ذهن و افکارتان را در دست گرفتید. مدیریت افکار مزاحم موضوع خیلی مفصلی است و یک مهارت بسیار کاربردی است.

گردآورنده: کارشناسان مرکز مشاوره آرامش (معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان).

خبرنگار: الناز حسینی