سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 823404
دوشنبه - 18 شهریور 1398 - 17:10

محتوای دیدار هیأت سازمان اطلاعات مصر و حماس چه بود؟

هیأتی از سازمان اطلاعات مصر در دیدار با رهبران جنبش فلسطینی حماس درباره مسایل مختلف از جمله لغو محاصره غزه رایزنی کرد.

محتوای دیدار هیأت سازمان اطلاعات مصر و حماس چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، هیأتی از سازمان اطلاعات مصر به ریاست «احمد عبدالخالق» (مسؤول پرونده فلسطین در این سازمان) که هفته جاری وارد نوار غزه شده است، با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «خالد السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه و تعداد دیگری از مقامات این جنبش فلسطینی دیدار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، در این دیدار دو طرف بر راهبردی بودن توسعه روابط دو جانبه در راستای منافع مشترک تأکید کردند.

در ادامه این دیدار، درباره راه‌های کاستن از رنج ملت فلسطین و لغو محاصره نوار غزه صحبت شد و حماس بر اهمیت تلاشی که مصر در این زمینه دارد، تأکید کرد.

هیأت مصری و حماس درباره وحدت ملی داخلی فلسطین نیز صحبت کردند و رهبران حماس از آمادگی کامل خود برای نهایی کردن این وحدت و ایجاد نظامی سیاسی بر پایه مشارکت خبر دادند.

از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد رایزنی قرار گرفت، سازوکارهای مربوط به گذرگاه «رفح» بود که جنبش حماس بر اهمیت کم شدن از مشکلات مسافرانی که از این گذرگاه استفاده می‌کنند، تأکید کرد.

‎در همین ارتباط «گال برگر» تحلیلگر صهیونیست مدعی شد، هیأتی مصری در این سفر شروط دولت رژیم صهیونیستی برای ادامه آتش‌بس را تحویل حماس داده است.

بر اساس این گزارش، برگر ادعا کرد، رژیم صهیونیستی گفته تا زمانی که آتش‌بس در غزه حفظ شود این رژیم نیز سلسله تسهیلاتی در قبال ساکنان نوار غزه در پیش خواهد گرفت.

از جمله این تسهیلات بازگرداندن دامنه صید از شش مایل به ۱۵ مای، بهبود وضعیت برق و سوخت و برداشتن موانع در مسیر واردات و صادرات کالاست.

طی هفته‌های اخیر حجم سوخت وارداتی به غزه تا ۵۰ درصد کاهش یافته و این موضوع، بر زندگی در نوار غزه به خصوص بیمارستان‌ها، مدارس، بخش اقتصادی و تولیدی اثر سوء گذاشته است.

بیمارستان‌های نوار غزه که از سال ۲۰۰۷ در محاصره رژیم صهیونیستی است، ماهانه حدود ۴۵۰ لیتر سوخت برای راه‌اندازی موتورهای تولید برق نیاز دارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در واکنش به شلیک موشک از غزه، اعلام کرد که قصد دارد مقدار سوخت وارد شده به غزه را تا پنجاه درصد کاهش دهد.

انتهای پیام/