تولیدی
کد خبر : 245175
سه شنبه - 24 مرداد 1396 - 15:52
خبرنگار: پروانه شریفی

محبت، رمز موفقیت در کار فرهنگی/ مشکل فرهنگ ما خود باختگی است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در سومین دوره توانمندی‌های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: کار فرهنگی بسیار مهم است و پیامبران هم که اشرف مخلوقات بودند نیز کار فرهنگی می‌کردند.

محبت، رمز موفقیت در کار فرهنگی/  مشکل فرهنگ ما خود باختگی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  حجت‌الاسلام محسن قرائتی در سومین دوره توانمندی‌های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: کار فرهنگی بسیار مهم است و پیامبران هم که اشرف مخلوقات بودند نیز کار فرهنگی می‌کردند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در هر کشوری که تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شده است به تبع آن اخلاق کمتر می‌شود، دانش‌آموزان مقطع راهنمایی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بیشتر در نماز شرکت می‌کنند و دانش‌آموزان دبیرستانی بیشتر از دانشجویان در نماز جماعت شرکت می‌کنند چراکه هر چه علمشان بیشتر شده اخلاقشان کمتر شده است، این دروسی که تدریس می‌شود مشکل دارد.

مدرک‌گرایی مشکل نظام آموزشی

وی ادامه داد: دانشجو از کنار استاد رد می‌شود ولی سلام نمی‌کند، چراکه استاد خودش را از دانشجو جدا می‌داند؛ صد رحمت به دانشگاه‌های علوم پزشکی، در برخی دانشگاه‌ها دروسی تدریس می‌شود که به هیچ دردی نمی‌خورد، مشکل نظام آموزشی همین مدرک‌گرایی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید آن بخشی از علوم که به درد هیچ‌کس و هیچ جا نمی‌خورد از ذهن بیرون ریخته شود و به‌جای آن مهارت را جایگزین کرد، جوان ما فکر می‌کند اگر موهایش بیرون باشد روشنفکر است و اگر چادری و محجبه باشد اُمُل است؛ این یعنی مشکل فکری، کار فرهنگی کردن تنها به معنای تئاتر و کنسرت برگزار کردن نیست، وقتی سال‌به‌سال تعداد دانشجویان نمازخوان کم شود یعنی کار فرهنگی شما مشکل دارد.

مهارت‌آموزی مهم‌ترین مسأله در سیستم آموزشی 

قرائتی افزود: مهم‌ترین مسأله در سیستم آموزشی مهارت‌آموزی است، کسی که مدرک دارد ولی مهارت‌های مورد نیاز را ندارد به هیچ دردی نمی‌خورد، کسی که شغل ندارد پول هم ندارد، در نتیجه نمی‌تواند ازدواج کند.

قرائتی با بیان این‌که نباید در حصار عناوینی چون فارغ‌التحصیل و دکترا و هیئت‌علمی محدود شد، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید همه انسان‌ها بی‌سوادند، علم همه را که جمع کنیم چیزی جز مقدار اندکی از علم نمی‌شود؛ فارغ‌التحصیل واژه بی‌معنایی است چراکه خدا به پیامبرش می‌گوید از گهواره تا گور در پی کسب دانش باش.

کارشناس مسائل دینی وی با اشاره به‌ قرار دادن بودجه برای نماز در ردیف‌کارهای فرهنگی دیگر، عنوان کرد: برای بودجه دادن نماز را در کنار کارهای دیگری قرار می‌دهند، این کار توهین به نماز است، مانند این‌که به کسی بگوییم تو را دوست دارم ولی شلغم هم دوست دارم؛ این توهین به فرد محسوب می‌شود؛ برای جوانی که نماز نمی‌خواند باید رفع شبهه کرد؛ هیچ کمال و پیشرفتی نیست که در نماز نباشد، کسی که یک کتاب در مورد نماز نخوانده است چگونه می‌تواند کار فرهنگی آن‌هم در مورد نماز انجام دهد.

مشکل فرهنگ ما خود باختگی است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه مشکل فرهنگ ما خود باختگی است و این سرطانی علمی اخلاقی است، گفت: مهم است با چه کسی و چگونه سخن می گوییم و باید در علوم حقوق آیات حقوقی و در علوم پزشکی آیات و روایات پزشکی وارد شود.

قرائتی با اشاره به این که مدیران فرهنگی چقدر توانسته‌اند جوانان را نمازخوان کنند، تصریح کرد: مطالعه حداقل یک کتاب در هفته توسط مدیران فرهنگی، واجب است، گاهی خودمان را هم سرکار می‌گذاریم؛ همایش می‌گیرند تحت عنوان روانشناسی ازدواج؛ این روانشناسی نمی‌خواهد؛ ازدواج یک نیاز است؛ طبق قرآن زن و شوهر لباس یکدیگرند.

رمز موفقیت در کار فرهنگی، محبت است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور  بابیان این‌که مدارک و عناوین تحصیلی غرور ایجاد می‌کنند؛ بیان کرد: این عناوین ما را دچار کبر و غرور می‌کند؛ باید به کسانی مدرک بدهند که مهارتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت در کار فرهنگی، محبت است؛ باید هویت خودمان را برگردانیم؛ دشمن هویت ما را گرفت؛ کلاه نمدی را گرفتند و کلاه شاپو غالب کردند؛ درحالی‌که هر دو از نمد است؛ باید هویت اصیل را به جوانان نشان دهیم.

انتهای پیام/