تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1039727
یکشنبه - 23 اردیبهشت 1403 - 12:49

مجلس دوازدهم و چالش‌ها

مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدم در روز ۲۱ اردیبهشت به انجام رسید و مردم با حضور خود ۴۵ نفر باقیمانده نمایندگان مجلس را انتخاب کردند و امروز مردم ایران در انتظار تشکیل مجلس دوازدهم و پیگیری انتظاراتشان هستند.

مجلس دوازدهم و چالش‌ها

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدم در روز ۲۱ اردیبهشت به انجام رسید و مردم با حضور خود ۴۵ نفر باقیمانده نمایندگان مجلس را انتخاب کردند و امروز مردم ایران در انتظار تشکیل مجلس دوازدهم و پیگیری انتظاراتشان هستند.مردم در ۱۱ اسفند و ۲۱ اردیبهشت به وظیفه خود عمل کردند و امروز نوبت کسانی است که توانستند از مردم رأی اعتماد بگیرند آنچه مردم از منتخبان توقع دارند این است که کمبودها را لیست کرده و اولویت بندی کنند و برآن اساس و با توجه به ضرورت با برنامه درست به رفعشان بپردازند از چالش‌های مهم پیش روی مجلس دهم اقتدار ملی است باید نمایندگان ترتیبی اتخاذ نمایند که اقتدار کشور با ثبات و از همه دوره‌ها بیشتر و مستحکم‌تر شود امروز اقتدار ایران در دنیا زبانزد است و باید این اقتدار پایدارتر از همیشه به پیش برود و به گونه‌ای باشد که هیچ طمع کننده‌ای جرئت و جسارت به خود راه ندهد که برای این ملت نقشه طراحی کند و این اقتدار نیازمند اتحاد و وحدت حول محور ولایت است و قدرتمندی نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و …اقتداری که امنیت ملی را تأمین کند و ایران اسلامی همچنان امن‌ترین کشور دنیا بماند و دنیای ظلم و ترور و تکفیر نتواند تعرضی به امنیت این ملت داشته باشد. نکته دیگری که به عنوان چالش پیش روی مجلس آتی خود نمایی می‌کند و مردم را می‌آزارد تورم و رکودی است که مردم در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و گرفتارش هستند وآماده اند در جهت رفع این رکود با برنامه‌های ملی همراهی کنند که البته راهکاری مؤثرتر از اجرای اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید با مشارکت مردم وجود ندارد که متاسفانه مجلس قبل درست و کامل به آن نپرداخت و دولت را در این راستا نظارت نکرد و مورد سئوال قرار نداد و کاری عملی صورت نگرفت که جای تأسف است گرانی‌های افسار گسیخته و رکود باعث شده تا معیشت مردم با مشکل جدی مواجه گردد همه می‌بینیم و تأسف می‌خوریم و کاری از دستمان بر نمی‌آید این چالش مهم چیزی است که باید در اولویت کاری دولت و مجلس قرار گیرد تا امنیت حاصل شده نیز بماند و مردم امنیت اقتصادی و رشد آن را ببینند و نشاط آن جامعه را فراگیرد و حضوری که در ۲۲ انتخابات دوازدهم شاهد بودیم را در آینده با شکوهتر شاهد باشیم و دنیا را در مقابل قدرت و توانمندی این ملت در بعد اقتصادی نیز به تحیر واداشته و آرزوی حکومت دینی جهانی را ببینیم. مسئله مهم دیگر تلاش در جهت تحقق مهار واقعی تورم است، مردم به شدت در تنگنای معیشی قرار دارند و راه چاره‌اش علاوه بر رونق تولید مهار واقعی تورم است که باید از کنترل قیمت دلار و به تعبیری کم خاصیت کردن دلار در اقتصاد کشور کلید بخورد، باید دلار از گردونه دادوستدها خارج شود، باید قیمت شناور دلار حذف گردیده و قیمت دلار ثابت نگه داشته شود، اگر این اتفاق بیفتد سرمایه گذاری در تولید رشد خواهد کرد اما با دلار شناور دلالی دلار راحت‌تر و سودآورتر خواهد بود و کسب و کارهای کاذب جان می‌گیرد مجلس آینده باید این گره کور را باز کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی را مانند مجموعه‌ای معرفی کرده‌اند که ریل پیشرفت کشور را به وجود می‌آورد و قطارهای دولت، بخش خصوصی، قوه قضاییه و سایر بخش‌های عمومی باید از روی این ریل‌ها حرکت کنند تا پیشرفت را در کشور و برای مردم رقم بزنند. اگر مجلس شورای اسلامی این ریل‌ها را براساس نقشهٔ سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، طراحی کند و براجرای آن بخوبی نظارت کند و بخش اجرایی را به جد مکلف به حرکت در این ریل نماید بدیهی است که کار به ثمر خواهد رسید و کشور از چالش سخت رکود خارج می‌گردد.

مهم‌ترین کار مجلس دوازدهم این است که مرعوب آمریکا و غرب نباشد و این امنیت را که زبانزد عام وخاص عالم است حفظ کند. مجلس اگر در تدوین قوانین وتامین بودجه دفاعی و رشد ابعاد نظامی امنیت کوتاهی بکند، مشکلاتی خواهیم داشت که مردم را به زحمت می‌اندازد و این چالش جدی و مهمی است که منتخبان باید به آن توجه ویژه مبذول دارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم یک چالش مهم مسئله اقتصاد کشور است که در رکود به سر می‌برد هم در تولید، هم در تجارت، هم در مسکن، هم درعمران، هم در سرمایه، هم در علم در رکود هستیم که باید برای آن تدبیری جدی و فوری اندیشیده شود و البته به دور از شعار بلکه به تمام معنا با شعور و آگاهی و جدی و قاطع که این از مسئولیت‌های اصلی و محوری مجلس خواهد بود و بلاخره مجلس باید این رکود را از بین ببرد و بر اقتدار و امنیت ملی بیفزاید. در اقتصاد البته باید بهره بانکی مورد مطالعه و اصلاح قرار گیرد خیلی تعجبی است که عوض کاهش سود بانکی به افزایش سود و سی در صدی شدن بهره بانکی پرداخته شده است؟ حالا آنچه منتخبی برای به صفر رساندن بهره بانکی مطرح کرده‌اند بسیار خوشایند است هرچند خیلی رؤیایی خواهد بود اما نشدنی نیز نخواهد بود. اشتغالزایی و تقویت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی بخشی از تعهد منتخبان است که امیدواریم در این مسیر گامهای بزرگی برداشته شود؟ تکرار این نکته لازم است که زمانی پول ملی تقویت می‌شود که ما از دلار و ارزهای خارجی فاصله بگیریم و بتوانیم امور اقتصاد داخلی را از دلار منفک کنیم و حتی در ارتباطات اقتصادی خارجی نیز از دلار استفاده نکنیم و با طرفهای معامله با واحد پول دو طرف داد و ستد نمائیم. انشاالله منتخبان جدید بتوانند شعارهای انتخاباتی خود را جامه عمل بپوشانند و اخلاق و رفتارشان با دوران تبلیغات انتخاباتی تغییری جز مثبت و مردمداری بیش از پیش نداشته باشد و همچنان خود را پاسخگوی مردم بدانند! و النهایه عزیزان برای خدا کار کنند و در خلوت به مصداق حدیث شریف” حاسبوا قبلان تحاسبو” به خود گزارش دهند و موفقیت‌ها را تقویت و کاستی‌ها را جبران نمایند.

مظفر حاجیان