سرمقاله/

مجلس در بیان امام راحل

اکنون در آستانه رحلت حضرت امام خمینی(ره) و در آغازین روزهای تشکیل مجلس یازدهم، مروری بر اهمیت مجلس از منظر بنیان‌گذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

مجلس در بیان امام راحل

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چهارشنبه گذشته، ۷ خردادماه، یازدهمین دوره مجلس تشکیل و آغاز به کار نمود و در روز دوم کاری، هیئت رئیسه مجلس و ریاست آن با رأی معنادار نمایندگان انتخاب شدند. اکنون در آستانه رحلت حضرت امام خمینی(ره) و در آغازین روزهای تشکیل مجلس یازدهم، مروری بر اهمیت مجلس از منظر بنیان‌گذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

در بیان و نگاه امام خمینی(ره)، مجلس شورای اسلامی یکی از قوای اصلی کشور است که جایگاه و اهمیت بسیار والایی دارد و در رأس تمام نهادهای کشور دانسته شده است. بر اساس اندیشه آن حضرت، اکثریت قاطع مسائل مهم کشور وابسته به مجلس است و حداقل آنچه پس از دوران مشروطیت بر سر ملت مظلوم ایران آمده و این کشور اسلامی را دستخوش توطئه‌های بین‌المللی ساخته، ریشه در مجلس دوران ستمشاهی داشته است؛ چنانچه مکررا می‌فرمودند: «من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقامی است در این مملکت.(۶/۳/۶۰) مجلس محلی است که اکثریت قاطع مسائل مهم کشور بی‌واسطه یا باواسطه به آن وابسته است. هرچه به سر این ملت مظلوم در طول زمان پس از مشروطیت تا آخر دوره انتصابات ستمشاهی آمد، به‌طور قاطع از مجلس‌های فاسد بود که ملت در انتخاب نمایندگانش یا هیچ دخالت نداشت یا دخالت بسیار ناچیزی داشت. (صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۲۳۱). . . مجلس شورای اسلامی است که در رأس تمام نهادهای جمهوری اسلامی است.» (همان، ج ۱۸، ص ۲۷۳) مجلس از دیدگاه ایشان، نه تنها خانه ملت و محل تجمع آنها برای هدایت کشور است، بلکه پایگاه مستحکم دفاع و مقاومت در مقابل نظام استکباری جهان محسوب می‌شود: «شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این مهاجماتی که از خارج می‌شود، پایدار باشد، یک دولتی را او تعیین کند که در مقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می‌شود، فشارهایی که واقع می‌شود در دنیا، این بتواند دفاع کند و این از مجلس سرچشمه می‌گیرد.» (همان، ج ۱۸، ص ۲۴) این تعبیر حضرت امام(ره) که می‌فرمایند: «مجلس خوب، همه چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد می‌کند»، ناشی از باور و اعتقاد آن بزرگوار به تأثیر چنین نهادی بر مجموعه کشور و ملت است. چنانچه در جای دیگری نیز تمام بدبختی‌های کشور را متأثر از مجلس دانستند و فرمودند: «در این دوره‌های آخر می‌دانید که آن بلاهایی که به سر ملت آمد، مادرش مجلس بود. تمام بدبختی‌ها در حکومت از مجلس سرچشمه گرفت. مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد.» (همان، ج ۱۷، ص ۲۷۲) ذکر این قبیل جملات در خصوص ارکان نظام اسلامی به‌ویژه نقش و شأن مجلس شورای اسلامی در بیان مبارک حضرت امام(ره)، بیانگر جایگاه مجلس در نگاه عمیق و بنیادین آن بزرگوار است. امام به مناسبت‌های مختلف درباره جایگاه قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بیاناتی داشته‌اند که می‌توان به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کرد:

هیچ کس حق ندارد که راجع‌به مجلس جسارتی بکند و مجلس حقش است که موافق و مخالف داشته باشد و ممتنع. (همان، ج ۱۹، ص ۲۳۲) مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد. (همان، ج ۱۷، ص ۲۷۲) در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد. سر تسلیم به مجلس یعنی سر تسلیم به اسلام. (همان ج۱۴، ص ۲۹۳) این مجلس، فراهم آمده از الله‌اکبرهای مردم است. (همان، ص ۲۳۹) نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته، به مجلس راه یابد. اگر در این نظام، کسی یا گروهی، خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. آن روزی که «مجلسیان» خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند، خدای نخواسته و از این خوی ارزنده کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. آن روزی که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد؛ انحراف از حیث قدرت‌طلبی و از حیث مال‌طلبی در کشور، در وزیرها پیدا شد، در رئیس جمهور پیدا شد، آن روز بدانند که علامت اینکه شکست بخوریم خودنمایی کرده؛ از آن وقت باید جلویش را بگیرند. باید بدانیم که اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشند، بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آید. وکیل‌هایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمت‌گزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند. من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ [کنید] و در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید. (همان، ج ۱۱، ص ۲۶۹) حیف است که چهره نورانی مجلس، در آن یک چیزهایی واقع بشود که مخالف زی شما آقایان است. علاقه‌مندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگویی باشند برای مجلس‌های جهان امروز (صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۶) ملت است که با رأی خودش رئیس جمهوری تعیین می‌کند، جمهوری اسلامی را رأی می‌دهد؛ و با رأی خودش که متمرکز است در مجلس، دولت را تعیین خواهد کرد و همه امور دست خود ملت است. انتقاد و استیضاح حق مجلس است. فرق‌هاست بین نظارت و استیضاح و بین عیب‌جویی و انتقام‌گیری، و این فرق را همه کس پس از رجوع به وجدان خویش می‌فهمد.

 مظفر حاجیان