دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: در صورتی که هیئت دولت تصویب کند، ماده MTBE که یک ماده خطرناک است از بنزین مصرفی حذف میشود. سیدعباس شجاعالساداتی افزود: درحال حاضرماده MTBE را برای بالا بردن اکتان و میزان احتراق پذیری به بنزینهای مصرفی اضافه میکنند که این ماده جایگزین ماده خطرناک سرب شده است. وی بیان کرد: از سال ۷۹ سرب خطرناک قبلی از بنزینهای مصرفی حذف شد و ماده MTBE جایگزین آن شد؛ اما پس از بررسیهای مختلفی که صورت گرفت مشخص شد این ماده نیز خطرات زیادی دارد و به دلیل قابلیت بالای انحلال با آب، آلودگی ایجاد کرده و آبهای زیرزمینی را آلوده میکند. به گفته شجاعالساداتی افزودن ماده MTBE به دلیل خطراتی که دارد درکشورهای اروپایی و امریکایی به صورت کامل حذف شده و درحال حاضرتنها درکشورهای آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار میگیرد. وی بیان کرد: البته حذف ناگهانی این ماده از بنزین مصرفی امکانپذیر نیست و باید طی یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله این اتفاق بیفتد و دولت باید برای حذف آن برنامه ریزی کند. دبیرکارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای ماده MTBE، زیست اتانول است، گفت: در دنیا مرسوم شده که به جای بنزین مخلوط با این ماده از زیست اتانول استفاده شود که هیچ گونه خطرات زیست محیطی نیز ندارد. وی گفت: زیست اتانول درکنار اینکه مخاطرات زیست محیطی ندارد قابل تجدیدپذیری هم هست و مانند سوختهای فسیلی تمام نمیشود زیرا منشأ آن گیاهی است. شجاعالساداتی توسعه تکنولوژی تخمیری را از دیگر مزیتهای زیست اتانول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت تخمیری برای کشور حیاتی است و زیست اتانول نیزمی تواند ما را در این حوزه به دانش فنی برساند، امیدوار هستیم که هر چه زودتر به استفاده از این سوخت زیستی برسیم.
ماده MTBE از بنزین مصرفی حذف میشود
دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: در صورتی که هیئت دولت تصویب کند، ماده MTBE که یک ماده خطرناک است از بنزین مصرفی حذف میشود. سیدعباس شجاعالساداتی افزود: درحال حاضرماده MTBE را برای بالا بردن اکتان و میزان احتراق پذیری به بنزینهای مصرفی اضافه میکنند که این ماده […]