استانها » البرز
کد خبر : 831586
چهارشنبه - 27 شهریور 1398 - 19:49

مؤسسه رازی اصلی ترین تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور است

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک مؤسسه رازی، با بیان اینکه این مؤسسه اصلی‌ترین تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور است، برگزاری نشست‌های سالانه در مورد این بیماری زیر نظارت این مؤسسه را ضروری خواند.

مؤسسه رازی اصلی ترین تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، علی آمقی رودسری با اشاره به برگزاری همایش ملی «تب برفکی، پیشگیری، کنترل و چالش های پیش رو» اظهار داشت: بیماری تب برفکی از بیماری های مهم دامی کشور محسوب می شود و یکی از راه های پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی افزود: مؤسسه رازی اصلی ترین تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور است و برگزاری گردهمایی های سالانه با حضور متخصصان و صاحب نظران و بررسی جنبه های مختلف این بیماری زیر چتر مؤسسه رازی، ضمن به روز رسانی متخصصان حوزه، اشکالات احتمالی فرآیند تولید این واکسن را هم نشان می دهد و نتایج مثبتی برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به خسارات سنگین ناشی از این بیماری به صنعت گاوداری یادآور شد: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره و موجب لنگش حیوان شود.

آمقی رودسری بیان کرد: این بیماری بسیار واگیردار است، قابلیت انتقال بالایی دارد و ویروس آن به سرعت تغییر می کند به همین علت باید پیوسته نسبت به تغییرات ویروس آگاهی داشته باشیم و این امر مستلزم ارتباط متقابل، به روز و نزدیک سازمان دامپزشکی با مؤسسه رازی است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی بیان کرد: سازمان دامپزشکی با مؤسسه رازی در بحث پایش و اطلاع از ویروس های در گردش طی سال های گذشته کمرنگ بوده است و این موضوع در کنترل بیماری تاثیرگذار است.

وی افزود: با توجه به اینکه همکاران سازمان دامپزشکی و کلینیسین هایی که در فیلد و کلینیک ها کار می کنند با نمونه های بیماری سرو کار دارند، این نمونه ها باید در اسرع وقت در اختیار همکاران مؤسسه رازی در بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی قرار داده شود تا بتوانند ویروس های در گردش را استخراج کنند و با هماهنگی سازمان دامپزشکی، سویه های جدید را در واکسن های تولیدی بگنجانند.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است بین واکسن ساز و سازمان دامپزشکی ارتباطی متقابل وجود داشته باشد در غیر این صورت موفق به کنترل موفقیت آمیز بیماری نخواهیم بود.

انتهای پیام/د/۱۱۰۴/س/۱/ح