حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 303281
دوشنبه - 31 اردیبهشت 1397 - 20:45
نماینده قم در مجلس

لزوم افزایش تلاش‌ها برای جلوگیری سوء استفاده از موقوفات

نماینده قم در مجلس سازمان اوقاف را نهادی مؤثر برای جلوگیری از سوء استفاده از موقوفات دانست و گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که اگر کسی ملکی را وقف کرد خیالش راحت باشد که تا قرن‌ها از صدقه جاری موقوفه‌اش بهره‌مند می‌شود.

لزوم افزایش تلاش‌ها برای جلوگیری سوء استفاده از موقوفات

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقف یک سنت حسنه است که در روایات و سیره بزرگان ما، مکرراً مورد تأکید قرار گرفته و قطعاً به‌عنوان صدقه جاریه برای همیشه تاریخ استمرار دارد و کمتر قابل امحاء است.

وی سازمان اوقاف را نهادی برای جلو‌گیری از سوء استفاده از موقوفات دانست و گفت: به‌طور مثال اگر من ساختمانی را هبه کنم و افرادی بخواهند از آن استفاده سوء کنند نهاد اوقاف و نماینده ولی‌فقیه تعیین تکلیف‌کننده آن است و باید جلوی نابودی موقوفه را بگیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید شرایط به‌ گو‌نه‌ای باشد که اگر کسی با ملکی را وقف و یا در زمینه سرمایه‌گذاری کرد، باید خیالش راحت باشد که تا قرن‌ها و شاید تا زمانی که موقوفه بر روی کره زمین قرار دارد به‌عنوان یک صدقه جاریه برای او ثبت و بهره‌دهی معنوی دارد. بنابراین، پس می‌توان گفت که فاخرترین و ماندگارترین و پرثمرترین خیرات و مبرات در وقف تجسم پیدا می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص ۱۲ برابر شدن موقوفات در مدیریت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: این موفقیت به خاطر دو عامل مهم است یکی اینکه روزبه‌روز مردم ما به حمدالله نسبت به اهمیت وقف آگاه‌تر می‌شوند و استقبال خوب خیران، اهل بصیرت و آن‌هایی که آینده‌نگر هستند گواهی بر این موضوع است.

وی ادامه داد: عامل دوم این است که برخی موقوفاتی که در طول تاریخ مورد غفلت واقع‌شده است و شاید بعضی‌ها توجه نکرده بودند در این دوره احیا شده و این موقوفه‌ها در طول مدیریت جدید اوقاف شناسایی و احیاء شده است و این دو عامل باعث شده که افزایش موقوفات جدید به‌ طور چشمگیری صورت بگیرد.

انتهای پیام/