پایگاه خبری ربیع، در گفت و گو با نجمه امیرخانی، روانشناس و مشاور بررسی کرد:

لجبازی‌های کودکانه در زندگی زناشویی

 رفتارهای ناسازگارانه در کودکان از یک سالگی شروع شده و در ۲ تا ۳ سالگی، یعنی زمانی که کودک وارد مرحله استقلال می‌شود و می‌تواند با انجام اعمال ممنوعه دیگران را کنترل کند، به اوج می‌رسد.

لجبازی‌های کودکانه در زندگی زناشویی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رفتارهای ناسازگارانه در کودکان از یک سالگی شروع شده و در ۲ تا ۳ سالگی، یعنی زمانی که کودک وارد مرحله استقلال می‌شود و می‌تواند با انجام اعمال ممنوعه دیگران را کنترل کند، به اوج می‌رسد. در نوجوانی افراد برای به دست آوردن استقلال دست به لجبازی زده ودر بزرگسالی زوجین برای رشد و اثبات قدرت خود لجبازی می‌کنند. حاضر جوابی و لجبازی عامل ایجاد تنش در روابط زوجین است. یکی از علل مشاجره و لجبازی بین همسران، تلاش برای تغییر دادن رفتارهای یکدیگر است.

نجمه امیرخانی روانشناس و مشاور دراین باره به کیمیای وطن گفت: بسیاری از زوج‌های جوان در ابتدای زندگی مشترک با همسرشان مثل دوستان خود رفتار می‌کنند؛ یعنی به همان شکل لجباز یا حاضر جواب هستند. آن‌ها فکر می‌کنند در مقابل همسرشان و در روابط زناشویی هم می‌توانند این رفتار را داشته باشند غافل از این که زندگی مشترک عرصه رقابت زن و شوهر نیست و اگربخواهند مدام جواب دهند و در برابر هم حالت دفاعی داشته باشند، کانون گرم خانواده دچار سردی و تنش می‌شود.

وی افزود: در رابطه با دوستان حاضر جواب بودن و پاسخ‌هایی بعضاً تند وتیز به حساب شوخی گذاشته و به زودی فراموش می‌شوند. اما در زندگی زناشویی رفتارهای مقابله‌ای را ایجاد می‌کند و تلافی کردن‌های مدام اختلاف‌ها را تشدید می‌کند. از علل دیگر لجبازی بین زن وشوهر می‌توان به کمبود اعتماد به نفس، عدم پذیرش تفاوت‌ها، عدم درک نیازهای روانی یکدیگر، غرور و خود خواهی، ندیدن نقاط مثبت همسر، گفتن و تاکید بر ویژگی‌های منفی همسر در موقعیت نامناسب، برتری طلبی از سوی یکی از زوجین نسبت به دیگری، کنترل کردن همسر، تلاش در جهت تغییر دادن همسر و سکوت نکردن در هنگام عصبانیت اشاره کرد.

امیر خانی در تشریح تبعات تحقیر اظهار کرد: همسران در زندگی مشترک باید به جای تحقیر و توهین به شخصیت فرد و استفاده از کلمات منفی همراه با کنایه، کار اشتباهش را به او گوشزد کنند؛ چون تحقیر و توهین فرد را بیش از قبل لجبازی می‌کند. مردان اگر برای القای تفکر مردسالاری در روابطشان بکوشند همسر خود را لجوج و حساس می‌کنند. آن‌ها برای اینکه بتوانند همسر خود را به سمت اجرای خواسته‌های خود سوق دهند، نباید هرگز از توجیه‌های بی منطق و جملات خبری استفاده کنند.

نجمه امیر خانی در معرفی عواملی که لجبازی را تشدید می‌کند عنوان کرد: ازعوامل دیگری که باعث مقاومت و لجبازی بین زوجین می‌شود این است که به جای گفت وگوی منطقی پیرامون عقاید و علایق متفاوت در محیطی صمیمانه، سریع با یکدیگر دعوا و مشاجره می کنند که لجبازی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که زن وشوهر با یکدیگر اختلاف نظر دارند باید سعی کنند بدون بحث و جنجال، با منطق نظرشان را مطرح کنند. اگر همسرشان یک بار به حرف آن‌ها عمل نکرد این موضوع را بهانه‌ای برای جبهه گیری قرار ندهند. اگر در یک جلسه حرف زدن اختلاف بین زن وشوهر حل نشد، می‌توان گفتگو را به جلسه یا جلسات بعد موکول کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که هر دو به نظرات طرف مقابل گوش دهند و احترام بگذارنند چون این کار باعث تخلیه روانی، آرامش و کاهش لجبازی می‌شود. متاسفانه وقتی زن وشوهر اشتباه همسرشان را فراموش نمی‌کنند و نمی‌بخشند جایی دوباره خودش را نشان می‌دهد. برای مثال همسر در جایی که خودش اشتباه کرده به جای تغییر و بهبود رفتارش آن را مقابله به مثل با اشتباه قبلی همسرش عنوان می‌کند و مسیر اشتباهی از لجبازی همسرش را طی می‌کند. یکی از خطرناک‌ترین جملات در روابط زوجین که غرور و لجاجت و خودخواهی را تشدید می‌کند «من همینم که هستم» است. به جای به کار بردن این جمله می‌توان در موقعیت‌های تنش زا سکوت کرد یا از جملاتی مانند «در تخصص من نیست»، «نمی‌دانم» و «نظر شماچیست؟» استفاده کرد.

امیر خانی در بخش پایانی سخنانش راهکارهایی برای مدیریت لجبازی ارائه داد: اولین و مهم ترین توصیه برای رفتار با همسر لجباز، مداراکردن است. جروبحث های زن وشوهر واختلاف نظرهای آن‌ها باعث می‌شود که گاهی در گفت و گو با یکدیگر جانب انصاف را رعایت نکنند. کمبود اعتماد به نفس، نداشتن خودباوری و احساس شکست باعث لجباز شدن افراد می‌شود. گاهی لحن صحبت زن یا مرد باعث می‌شود که همسرشان لجبازی کند. بنابراین زوج‌ها باید در گفتارو رفتارشان دقت لازم را داشته باشند و ببینند چه عمل یا رفتارهایی باعث واکنش همسرشان به صورت لجبازی می‌شود و سعی کنند از آن‌ها پرهیز کنند. اگر همسری بعد از چند بار لجبازی به نتیجه مطلوب و خواسته خود برسد این رفتار برای او به عادت تبدیل خواهد شد؛ بنابراین همسران نباید اجازه دهند لجبازی برای آن‌ها یک عادت شود. اگر مرد یا زنی مطمئن است که به درخواست همسرش جواب مثبت خواهد دادباید در همان ابتدا اورا به خواسته‌اش برساند اما اگر به هیچ عنوان نمی‌تواند این کار را انجام دهد از همان ابتدای امر مخالفت خود را صریح و با ذکر دلایلش اعلام کند. در خصوص لجبازی باید همسران به این نکته کوچک اما بسیار پراهمیت توجه داشته باشند که گاهی اوقات علت لجبازی همسرشان فقط این است که احساس می‌کند شما خود را از او برتر می دانید که در این صورت باید در لحن و رفتار خود با همسرتان تجدید نظر کنید، طوری که او بداند شما اصلا چنین قصدی را ندارید.