اسماعیل قادری فر درباره فروش اینترنتی کالاهای اساسی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان سازی و فراگیرسازی دسترسی همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم امنیت غذایی در کنار تولید، موضوع توزیع هوشمند است یعنی با استفاده از ابزارهای نوین، کسب وکارهای نو و استارت آپ ها، خدماتی در زنجیره نهایی توزیع با هدف کنترل بازار مصرف به نفع مردم انجام دادیم. این طرح را با کمک رسانه ملی از روز ۱۸ آبان به صورت آزمایشی در شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ از طریق یک کسب و کار اینترنتی شروع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت روزانه در شهر تهران برای این دو قلم کالا حدود ۳۰۰ تن مصرف خانوار است؛ البته با رعایت قیمت مصوب تحویل درب منازل می‌شود.

قادری فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این طرح از تهران شروع شد، گفت: تهران کلان شهری است که با همه اقوام تراکم جمعیت بالایی دارد و درگام دوم بعضی از کلان شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و کرج انجام می‌شود و در گام بعدی هر جایی که به واسطه اخلال در شبکه توزیع و ورود واسطه گری با عرضه نامناسب روبرو شود، از این طریق استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پایش‌های میدانی نشان می‌دهد که کمبودی در خیلی از مناطق کشور نداریم، اما با هوشمندی و رصد روزانه که انجام می‌شود هر کجایی که احساس کنیم اخلال در روند توزیع و دسترسی مردم وجود دارد، هوشمندانه وارد می‌شویم و رفع مشکل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: یکی از ارکان اصلی رویکرد امنیت غذایی توزیع هوشمند و دسترسی آسان همه مردم به غذا است.

وی افزود: مردم در تمام نقاط ایران بدانند هر جایی که دچار اخلال در روند توزیع باشیم، وزارت جهاد کشاورزی با همه ابزارهای سیاستی به میدان خواهد آمد تا هم محصول کشاورزی با قیمت مناسب به فروش برسد و هم مردم به سهولت به ارزاق عمومی دسترسی آسان داشته باشد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در صورتی که همه پلتفرم‌ها و استارت آپ‌ها پای کار بیایند و زیرساخت‌ها فراهم شود، تا پایان سال همه ۲۵ قلم کالای اساسی را هوشمند توزیع می‌کنیم.

قادری فر افزود: متاسفانه در کشور برخی اقلام تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و توزیع هوشمند یعنی از مزرعه تا سفره را به نحوی پایش کنیم که محصول تولیدی کشاورز و دامدار با احتساب هزینه‌های تمام شده و سود مناسب خریداری شود و به مصرف کننده با قیمت مناسب برسد.

قادری فر گفت: در سامانه‌ای که پیش بینی شده است صرفاً با ثبت یک شماره تلفن و انتخاب مکان وارد سامانه می‌شوند؛ سامانه امکان دریافت کد ملی را دارد که به معنای محدودیت در عرضه نیست بلکه برای مدیریت در توزیع است.

وی افزود: برای این طرح سقف قرار نداریم، اما ۵ تا ۱۰ کیلوگرم مرغ، ۱۰ کیلوگرم برنج و یک شانه تخم مرغ را در بازه‌های زمانی تقدیم می‌کنیم و هیچ گونه محدودیتی ناشی از کمبود در سامانه‌ها اعمال نخواهد شد.

وی افزود: در هوشمند سازی سامانه در خدمت اصناف هم هستیم یعنی اصناف هم می‌توانند بدون واسطه اجناس را در بستر هوشمند تحویل بگیرند و این کار به زودی انجام خواهد شد.

قادری فر ادامه داد: نتیجه هوشمند سازی شبکه توزیع را طی این دو تا سه هفته‌ای که شروع شده است مردم لمس کرده‌اند، وقتی کمبود در بازار نباشد هوشمندی عرضه و زنجیره می‌تواند به تثبیت قیمت کمک کند.

قادری فر گفت: پنیر UF را که فسادپذیری پایین‌تری دارد از روز یکشنبه به سبد اضافه می‌کنیم و به تدریج شیر و ماست را اضافه خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما بر اساس هر نشانی ثبتی و شماره موبایل ارزاق را ارسال می‌کنیم، اما اینکه احتکار خانگی صورت پذیرد این شایسته فرهنگ ایرانیان نیست.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: برای شب عید و ماه مبارک رمضان تمهید مناسبی داریم.

وی ادامه داد: هزینه ارسال این اقلام به درب منازل با استارت آپ‌ها می‌باشد.