اطلس محمودیان » اقتصادی » پیشخوان » تولیدی
کد خبر : 1022847
شنبه - 21 آبان 1401 - 11:22

قیمت ارز و اقتصاد

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و فاصله گرفتن آن با ارز نیمایی تحولات تکراری چند سال گذشته در حال شکل‌گیری است.

قیمت ارز و اقتصاد

اطلس محمودیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و فاصله گرفتن آن با ارز نیمایی تحولات تکراری چند سال گذشته در حال شکل‌گیری است.

عکس‌العمل‌هایی که همه با آن آشنا هستند از وعده به اصلاح قیمت ارز و بگیر و ببند در بازار تا اعلام قیمت‌های دستوری، ولی نهایتاً در بلندمدت این ارقام برای قیمت ارز پذیرفته خواهد شد. موضوع اصلی این است که افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باعث جهش شاخص بورس شده و به‌عنوان یک پیشران در بورس تأثیر می‌گذارد و حالا با نگاهی به قیمت مصالح ساختمانی تأثیر قیمت ارز بر این فرآورده‌ها در حال شکل‌گیری است و متأسفانه این جهش قیمت بر قیمت ساخت‌وساز و قیمت مسکن تأثیر خود را خواهد گذاشت. این افزایش نهایتا به بازار اجاره هدایت می‌شود.

از سوی دیگر قاچاق بنزین با افزایش قیمت ارز سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و متأسفانه رانت‌هایی که از اختلاف قیمت بازار آزاد و ارز نیمایی نصیب دلال‌ها می‌شود از اثرات سوء این اختلاف قیمت است. باید دید چگونه دولت بازار ارز را مدیریت می‌کند؛ آیا این عدد را می‌پذیرد و ارز نیمایی را به آن نزدیک می‌کند یا با تزریق دلار در بازار سعی در کنترل آن دارد.

همچنین در این شرایط بازار فروشندگان و کارخانه‌هایی که اقلامشان به قیمت دلار پیونده خورده است مانند فروشندگان سیم‌ها و کابل‌های برق از ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان خودداری می‌کنند و عده‌ای دیگر سعی در احتکار این محصولات دارند.

در سمت دیگر این ماجرا آن عده از بازنشستگانی هستند که اعتراضاتشان بعد از ۶ ماه به نتیجه رسیده و قرار است در ماه جاری (آبان) حقوقشان را متناسب‌سازی کنند. باید گفت این افزایش قیمت و تورم ناشی از آن لبخند بازنشستگان را بر لبان آنها خشکانده است. چشم‌های نگران مصرف‌کنندگان بر برچسب قیمت کالاهای فروشگاه‌ها، کوچک شدن بخشی از سفره مردم را نشان می‌دهد.

امیدواریم مسئولان با اقدامی عاجل شرایط را به نفع مردم و مخصوصا اقشار آسیب‌پذیر تغییر دهند تا آرامش در بازار حکم‌فرما گردد و این داستان تکراری به سرانجامی متفاوت‌ از گذشته برسد.

اطلس محمودیان