تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1026526
چهارشنبه - 24 اسفند 1401 - 13:04

قیام امام زمان علیه السلام و اجتماع اهل ایمان

قال علی (علیه السلام): فَإِذَا کانَ ذَلِک، ضَرَبَ یعْسُوبُ الدِّینِ بِذَنَبِهِ، فَیجْتَمِعُونَ إِلَیهِ کمَا یجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِیفِ. (حکمت ۱-۲۶۰ نهج البلاغه)

قیام امام زمان علیه السلام  و اجتماع اهل ایمان

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قال علی (علیه السلام): فَإِذَا کانَ ذَلِک، ضَرَبَ یعْسُوبُ الدِّینِ بِذَنَبِهِ، فَیجْتَمِعُونَ إِلَیهِ کمَا یجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِیفِ. (حکمت ۱-۲۶۰ نهج البلاغه)

حضرت فرمودند: چون زمانش فرا رسد یعسوب دین بر جای حکومتش استقرار یابد، پس همچنان که ابر پاییزی به هم بپیوندند اهل ایمان گرد او اجتماع کنند.

در واقع آن حضرت علیه السّلام از عظمت و بزرگی حضرت صاحب الزّمان «عجّل اللّه فرجه» خبر داده و فرموده اند:

چون وقت آن برسد آقای بزرگوار و پیشوای دین (از پنهان بودن و نگرانی آشکار گردیده بر مقام سلطنت و خلافت خود) مستقرّ و پابرجا گردد، پس (مؤمنین از اطراف جهان) نزد آن بزرگوار گرد آیند چنانکه پاره های ابر در فصل پاییز گرد آمده بهم می پیوندد (این فرمایش صریح است باینکه امام زمان علیه السّلام زنده و از دشمنان پنهان و در روی زمین سیر میکند و هر وقت خدا بخواهد آشکار میشود).

در روایتی دیگر از زبان امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده که فرموده اند: «لا یزَالُ النَّاسُ ینْقُصُونَ حَتَّی لا یقَالَ اللَّهُ فَإِذَا کانَ ذَلِکَ ضَرَبَ یعْسُوبُ الدِّینِ بِذَنَبِهِ فَیبْعَثُ اللَّهُ قَوْماً مِنْ أَطْرَافِهَا وَیجِیئُونَ قَزَعاً کقَزَعِ الْخَرِیفِ وَاللَّهِ إِنِّی لاَعْرِفُهُمْ وَأَعْرِفُ أَسْمَاءَهُمْ وَقَبَائِلَهُمْ وَاسْمَ أَمِیرِهِمْ…؛

مردم پیوسته (ازنظر عقاید مذهبی) رو به نقصان می روند تا زمانی که حتی نام «الله» به فراموشی سپرده می شود. در این هنگام پیشوای دین در جایگاه خود مستقر می شود و خداوند گروهی را از اطراف بلاد برمی انگیزد و مانند پاره های ابر پاییز به سرعت به سراغ او می آیند. به خدا سوگند من آنها را می شناسم و حتی نام آنها و قبیله های آنها و نام امیرشان را نیز می دانم…».

در اینکه این سخن درباره چه کسی است، معروف در میان شارحان این است که امام علیه السلام به ظهور حضرت مهدی علیه السلام اشاره می کنند و شاهد زنده این سخن همان چیزی است که مرحوم علامه مجلسی در ذیل این حدیث شریف به نقل از غیبت شیخ طوسی از امام صادق علیه السلام از جدش امیرمؤمنان علیه السلام نقل کرده است که می گوید: پیروان و حامیان آن مرد الهی سیصد و سیزده نفر مطابق عده رزمندگان اسلام در غزوه بدرند، همگی گرد او جمع می شوند و آیه شریفه «(أَینَ مَا تَکونُوا یأْتِ بِکمْ اللهُ جَمِیعآ إِنَّ اللهَ عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ)؛ هرجا باشید، خدا همه شما را حاضر می کند؛ زیرا او، بر هر کاری تواناست» نیز اشاره به همین معناست.

به هرحال می دانیم یاران سیصد وسیزده نفر مربوط به ظهورحضرت مهدی علیه السلام است و این قرینه روشنی است که منظور امام علیه السلام نیز همین معنا بوده است. تفسیر این حدیث شریف به ظهور حضرت مهدی علیه السلام منحصر به شارحان شیعه نیست، ابن ابی الحدید معتزلی نیز می گوید: امام علیه السلام در این جمله از ظهور مهدی علیه السلام خبر می دهد که به عقیده ما در آخرالزّمان متولد می شود. ولی ما پیروان مکتب اهل بیت معتقدیم آن حضرت تولد یافته و هم اکنون زنده و در پشت پرده غیبت است. به هر حال وقتی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریق قیام فرمایند آیه شریفه اذا جاء نصرالله والفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا به تمامه محقق می گردد و ایمان آورندگان از دور و نزدیک گرد امامشان و به فرمان او در خواهند آمد و آرمان بشریت بر عدالت جامه عمل پوشانده می شود و انسانها نسبت به هم احساس برادری و برابری را به معنای واقعی کلمه خواهند داشت. چه خوب است در این روزهای پایانی سال برای تقرب و خشنودی امام زمانمان در راستای برقراری عدالت هر یک از ما منتظران کوچکترین گام مثبتی را که میسر است برداریم. تردیدی نیست که در این ایام هر گونه کمک به نیازمندان اعم از مومنان و مسلمانان و حتی غیر مسلمانان مستضعف می تواند امام عزیزمان را مسرور نماید و ما را در مسیر موفورالسرورشان قرار دهد و چه لذتبخش است ثانیه و دقایقی که انسان بتواند لبخندی بر لبان کسانی ببیند که به علت نیاز پژمردگی چهره اشان را خسته نموده است؟

مظفر حاجیان