استانها » تولیدی » صدیقه عباسی نیک » مازندران
کد خبر : 957744
چهارشنبه - 21 خرداد 1399 - 10:42
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری:

قوانین و مجازات مرتبط به آتش سوزی در جنگلها و مراتع

به گزارش پایگاه خبری ربیع به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، با توجه به افزایش دمای هوا و بروز احتمالی حریق و حضور مسافران و گردشگران به عرصه های جنگلی و منابع طبیعی و همچنین به منظور […]

قوانین و مجازات مرتبط به آتش سوزی در جنگلها و مراتع

به گزارش پایگاه خبری ربیع به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، با توجه به افزایش دمای هوا و بروز احتمالی حریق و حضور مسافران و گردشگران به عرصه های جنگلی و منابع طبیعی و همچنین به منظور تنویر افکار عمومی و اگاهی بخشی به کلیه مخاطبین و مردم شریف استان مازندران و مسافران و گردشگران، قوانین و مجازات مرتبط به آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی کرد.
موسوی تاکامی در این خصوص گفت: یک سهل انگاری کوچک منجربه آتش سوزی های گسترده خواهد شد.پس با روشن نکردن آتش در دل طبیعت و رعایت نکات ایمنی از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع پیشگیری کنیم.شماره امداد جنگل و مرتع: ۱۵۰۴
ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها:
آتش سوزی نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأمورین جنگلبانی ممنوع است. در صورتیکه در نتیجه بی مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود، مرتکب به حبس تأدیبی از دوماه تا یکسال محکوم خواهد شد.
ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها:
هرکس مبادرت به کت زدن و یا روشن کردن آتش در تنه درختان جنگلی نماید، به حبس تأدیبی از سه ماه تا یکسال و برای هر درخت که کت زده و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.
ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها:
هرکس در جنگل عمداً آتش سوزی ایجاد نماید به حبس مجرد از ۳ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.در صورتی که مرتکب مأمور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات محکوم می شود.
تبصره:
در موقع آتش سوزی در جنگلها کلیه مأمورین دولتی اعم از لشگری و کشوری و شهرداریها که در نزدیکی آن محل می باشند در مقابل تقاضای مأمورین جنگلبانی یا عوامل انتظامی یا بخشداری موظفند با کلیه تجهیزات دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک نمایند.مأمورین کشوری و شهرداری که در ایفای وظیفه مسامحه و قضور نمایند برحسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می شوند و در مورد مأمورین لشگری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات نظامی خواهد بود.
موسوی تاکامی در پایان، انتظارات و نیاز های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در مواقع حریق را به شرح ذیل بیان کرد.
به منظور سهولت در دسترسی به آب،ایجاد و احداث استخر آّب در مناطق دور دست و مرتعی.
به منظور انتقال نیرو و امکانات ایجاد پد هلی کوپتر.
به منظور استقراردیدبان و امکانات اولیه حریق، برقراری کانکس و یا ایجاد اتاق اطفاء حریق.
اختصاص و تامین خودرو های آبپاش با توجه به مستهلک بودن خودرو های موجود.
تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز.
درخواست از مدیریت بحران بمنظور استقرار بالگرد در شمال کشور و در اداره کل ساری بعنوان استان معین و پوشش ادارات کل نوشهر و گلستان در زمان حریق