استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمیرا قادری ندیب » همدان
کد خبر : 546677
یکشنبه - 4 آذر 1397 - 14:56

قطار جشنواره بیست و پنجم تئاتر کودک همدان در ایستگاه پایانی

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی همدان به ایستگاه آخر رسید و آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی بزرگ مصادف با میلاد سراسر نور پیامبر اکرم (ص) برگزار شد.

قطار جشنواره بیست و پنجم تئاتر کودک همدان در ایستگاه پایانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی همدان به ایستگاه آخر رسید و آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی بزرگ مصادف با میلاد سراسر نور پیامبر اکرم (ص) برگزار شد.

***وعده معاون هنری برای تاسیس تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر کودک

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه اظهار کرد: خوشحالم که در این ایام و در روز میلاد پیامبر اکرم(ص)و فرزند کریمش در بیست و پنجمین ایستگاه قطار تئاتر کودک هستم و امیدوارم این جشنواره به اتفاقات خوش مزین شده باشد.

سید مجتبی حسینی افزود: باید با تاسیس تماشاخانه‌های مخصوص تئاتر کودک توجه خود را بیش از پیش به این عرصه نشان دهیم، ضمن اینکه سال بعد به جز در همدان در دیگر استان‌ها خواهان برگزاری این جشنواره هستیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم این جشنواره به اتفاقات خوش مزین شده باشد، گفت: میزبانان این جشنواره از همین امروز با شور و ذوق نقشه جشنواره بیست و ششم را در سر می‌پرورانند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرهنگ و هنر هر جامعه به نوعی نحوه ابراز احساس در آن جامعه است و بیان‌کننده کیفیت زندگی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر تجلی اندیشه‌ها و بیانگر زندگی اجتماعی مردم آن جامعه خواهد بود، اظهار کرد: شناخت و طریق تعالی این هنر باید در دستور کار قرار گیرد چراکه تئاتر بنا به پیشینه و اثرگذاری آن از ممهترین جلوه‌های هنری است و همیشه در اولویت دولت‌ها قرار داشته است.

حسینی تأکید کرد: برای تداوم همدلی، نشاط و مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید به هنر به عنوان عام و به تئاتر به عنوان یک رسانه اجتماعی در جامعه توجه شود چراکه تئاتر مردم را به گفت‌وگو، تعالی و صلح سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک کیمیای همدلی است و این همدلی بارها و بارها تجربه شده است، ادامه داد: تئاتر امروز متعهدانه به وجود آمده و علاج آسیب‌ها خواهد بود چراکه این نوع هنر می‌آموزاند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان امروز در یکصدسالگی خود قرار دارد و این مهم به همت آقای باغچه‌بان قد کشید و به باغستان امروز رسیده است، گفت: این هنر باید بی‌درنگ شنیده شود.

وی گفت: باید در زمینه شگردهای تربیتی در نمایش بازنگری شود که هم‌قدمی خانواده‌ها و همکاری آنها می‌تواند در تاثیرگذاری آن نقش‌آفرین باشد.

حسینی از مسوولان استان و هنرمندان سختکوش تئاتر تشکر کرد و گفت: تئاتر پدیده‌آورنده امید در جامعه و مسیری و رو به ترقی است.

وی با بیان اینکه باید با تاسیس تماشاخانه‌های مخصوص تئاتر کودک توجه خود را بیش از پیش به این عرصه نشان دهیم، گفت: سال بعد به جز در همدان در دیگر استان‌ها خواهان برگزاری این جشنواره هستیم.

***تئاتر به شناخت هویت کودکان کمک می‌کند

مریم کاظمی، دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه جشن ها متاثر از رویدادها و رویدادها نیز متاثر از شرایط اجتماعی هستند، گفت: هویت به معنای شخصیت مستفل و خوشبختی است و امیدوارم زیر چتر شعار جشنواره زمینه تبدیل کودکان به زنان و مردان آهنین فراهم شود.

کاظمی با بیان اینکه دنیای تئاتر محدودیتی ندارد چرا که نمایش بی حد و مرز است، ادامه داد: توجه همه را به کمپین حمایت از نمایش الیور توئیست جذب می کنم و امیدوارم با مشارکت همگانی در این کمپین شاهداتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قادر نیست همه مشکلات شخصی، شغلی و اجتماعی ما را حل کند، عنوان کرد:تئاتر قابلیت جهت دهی به فعالیت های هنری را دارد.

***راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از پنجم آذرماه در همدان

علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در مراسم اختتامیه با اشاره به راه اندازی دبیرخانه جشنواره در روز دوشنبه ۵ آذر در همدان اظهار کرد: هنر جریانی برای نگاه بلند و راهی برای رسیدن به کمال است.

وی با بیان اینکه تئاتر یکی از مسیرهایی است که رفتن به سوی کمال را هموار می کند، افزود: اگر در قعر زمین باشیم با داشتن نگاه بلند نیازی به توجه فیزیکی به فاصله آسمان و زمین نیست و می توان راه کمال را طی کرد.

درویش نژاد با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان پایه رسیدن به کمال است، ادامه داد: به گفته افلاطون ما اصالتمان در ماورا است و اگر نگاهمان بلند باشد زمین نیز ماورا است و اگر چشم به افق باشد در شب هم می توان خورشید را دید.

وی با بیان اینکه ۲۵ سال پیش محمدحسین صوفی طرح جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در همدان پایه ریزی کرد، گفت: هنرمندان کشورهای بلژیک، ترکیه، اسپانیا، عراق، هند، هلند، استرالیا و … از مهربانی همدانی ها برای مردم کشورشان تعریف کنند چرا که همدان شهر مهربانی هاست و با پیامبر خوبی ها پیوند خورده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه کودک صداقت و شفافیت دارد و کمال را می سازد، ابرازامیدواری کرد: در جشنواره بیست و پنجم لحظات شادی برای شما رقم خورده باشد.

در ادامه از محمدحسین صوفی موسس جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان تحلیل و قدردانی شد. او سپس پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: از زمانی که جشنواره در استان آغاز شد، همدان و شهرستانهای تابعه از مجموعه امکانات و تجهیزات کم بهره بودند بنابراین تصمیم گرفتیم اقداماتی انجام شود که ساخت مجتمع های فرهنگی در استان، کتابخانه شهر و برگزاری جشنواره ها مجموعه تلاش های صورت گرفته است.

مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مدیر هتل باباطاهر با میزبانی از میهمانان جشنواره، مروجی از برپا کنندگان جشنواره، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش از دیگر افرادی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.