قرارداد خرید نخستین محموله ریل ملی تولید شده شرکت ذوب آهن اصفهان امروز سه شنبه بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان امضا می شود. این اتفاق می تواند در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی منجر به خودکفایی ایران در تولید خطوط و توسعه حمل و نقل ریلی کشور شود.

به گزارش ربیع به نقل از ایمنا، اوایل دی‌ماه ۱۳۸۷ بود که برای اولین بار، با امضای تفاهمنامه تولید ریل ملی بین وزارتخانه سابق راه و ترابری و وزارت سابق صنایع و معادن، تولید ریل در سه فاز توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان نهایی شد.
براساس این تفاهمنامه که در دولت نهم (دولت اول احمدی‌نژاد) بین مدیرعامل وقت ذوب‌آهن اصفهان (سبحانی) و‌ مدیر عامل وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (حسن زیاری) منعقد شد، مقرر شده بود در دو مرحله ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل ملی اقدام کند.
در همان قرارداد آمده بود که در مرحله کوتاه‌مدت، ذوب‌آهن اصفهان با اصلاح و تکمیل خط تولید نورد در کارگاه ۶۵۰ تا دهه فجر سال ۸۷ درU ۳۳ اقدام به تولید ریل مطابق با استاندارد و‌ مشخصات فنی مورد تائید راه‌آهن به حجم حداکثر ۲۰ هزار تن در سال کند.
در این تفاهمنامه همچنین مقرر شده بود در مرحله میان مدت ذوب‌آهن اصفهان با احداث یک خط تولید مستقل ریل زیر سقف سالن نورد ۶۵۰ و با بازسازی و توسعه خط موجود اقدام و حجم سالیانه یکصد هزار تن کند و پیش‌بینی شده بود اقدامات اجرایی این مرحله تاUic ۶۰ به تولید ریل مطابق با استانداردهای ظرف ۱۸ ماه از تاریخ قرارداد (دی‌ماه ۸۷) اجرایی شود.
همچنین در مرحله بلندمدت این تفاهمنامه ذوب آهن اصفهان متعهد شده بود در قالب طرح توسعه پنج میلیون تنی خود با احداث خطوط ریلی نورد سنگین و تیرآهن بال پهن در سالن مجزا در محوطه ذوب آهن و در حجم انبوه اقدام کند.
این تفاهمنامه باز به جایی نرسید و خلف وعده مسئولان وقت وزارت راه به همراه درخواست آنها برای تولید ریل پیشرفته UIC۶۰ سرانجام در تیر ماه ۹۳ تفاهمنامه تولید ریل ملی برای سرعت‌های بالای ۱۶۰ کیلومتر در ذوب آهن اصفهان به امضای وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی»، رسید.
تولید ریل UIC۶۰ توسط شرکت ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن خطوط موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راه آهن داخل شهری از مهمترین مفاد این تفاهمنامه بود.
نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای این تفاهمنامه گفته بود: دولت برنامه جدی برای توسعه تولید ریل در کشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز از خارج وارد می شود.
با این وجود سال گذشته نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی دلایل زیرسازی کم راه‌آهن را نبود ریل اعلام کرد و گفته بود که قرار است از سه کشور روسیه، ترکیه و هند ریل به‌صورت گسترده خریداری ‌کنیم.
اما اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل وقت ذوب آهن اصفهان بارها و بارها در مصاحبه های خود اعلام کرد که تا پایان سال ۹۴ ریل ملی در این شرکت تولید نهایی خواهد شد. با این وجود، تغییر و تحولات مدیریت این شرکت و همچنین متوقف شدن طرح در برهه ای از زمان به دلیل هزینه های بالای آن موجب شد، کار تولید ریل با قدری تاخیر روبرو شود تا جایی که پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن سال گذشته اعلام کرد که خط تولید ریل‌ ملی ۸۵ درصد پیشرفت داشته و برای سال ۹۴ نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد.
اما در نظری متفاوت سال گذشته معاون خرید و عضو هیات مدیره شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اعلام کرده بود طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است پروژه تولید ریل ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال ۹۵ به تولید برسد و بازار خیلی خوبی هم در این زمینه در منطقه داریم.
به گفته محمدیاسر طیب‌نیا، ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولیدکننده ریل با استانداردهای روز دنیا و اروپا می‌تواند سهم مناسبی از بازار منطقه را در این حوزه بدست آورد.
وی می گوید: البته قبل از به تولید رسیدن این پروژه در برنامه ما این است که بتوانیم پروژه را در بهمن ماه ۹۴ افتتاح کنیم و از ابتدای سال ۹۵ بتوانیم تولید ریل و پاسخگویی به نیاز مشتریان را آغاز کنیم.
با وجود این وعده ها پروژه ریل ملی در سال گذشته راه به جایی نبرد و اواسط اردیبهشت ماه امسال، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد که پیشرفت فیزیکی پروژه ریل میلی این شرکت به مرز ۹۷.۵ درصد رسیده و در حال عبور از مرحله پیش راه‌اندازی در این طرح هستیم.
با این وجود وعده تولید ریل ملی بعد از این تاریخ دوباره ماه ها به تاخیر افتاد و در نهایت اواخر شهریور امسال سخنگوی شرکت ذوب آهن اصفهان از افتتاح پروژه ریل ملی تا پایان شهریور ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور و یا شخص رئیس جمهور خبر داد.
محمدرضا کجباف، در خصوص وضعیت پروژه تولید ریل ملی و اینکه چرا تاکنون به بهره برداری نهایی نرسیده است، اظهار داشت: تولید ریل ملی از شهریور ماه آغاز شده و به بهره برداری رسیده است اما برای افتتاح رسمی منتظر معاون اول رئیس جمهور و یا شخص رئیس جمهور هستیم.
به گفته سخنگوی شرکت ذوب آهن اصفهان، طی ۶ ماه گذشته مدیرکل راه آهن استان اصفهان، معاون وزیر راه و شهرسازی، مسئولان سازمان شستا، مدیرکل سازمان صنعت استان اصفهان، رئیس سازمان استاندارد کشور از این طرح بازدید کردند و حتی تاییدیه استاندارد این طرح اعلام شد.
وی افزود: علاوه بر این آخوندی وزیر راه و شهریازی نیز در عنوان کرد که “با اعلام نظر رئیس سازمان ملی استاندارد خیالمان برای ریل ملی قرص شد و تاکید کرد که تمام تولید ریل ملی ذوب آهن را خریداری می کنند.
از سوی دیگر استاندار اصفهان در مراسم آغاز به کار پروژه کنارگذر شرق اصفهان خطاب به وزرای کار و راه و شهرسازی اعلام کرد که حدود دو سال نیم گذشته به همراه نعمت زاده وزیر صنعت به ذوب آهن اصفهان آمدید و پروژه تولید ریل ملی را کلید زدید.
زرگرپور افزود: این ایده اکنون به مرحله نهایی رسیده و وزارت راه شهرسازی باید قرارداد سه‌ ساله آن با ذوب‌آهن منعقد کند تا در سال اقتصاد مقاومتی یکی از محصولات استراتژیک کشور را در داخل تولید کرده باشیم.
وی با تاکید بر اینکه طی ۱۰۰ سال گذشته ریل وارداتی بود، تصریح کرد: این قرارداد از لحاظ مالی به ذوب‌آهن کمک خواهد کرد و امیدواریم قرارداد آن تا در سفر معاون جهانگیری به اصفهان ثبت شود.
با این وجود امروز قرار است بدون حضور معاون اول رئیس جمهور قرارداد خرید نخستین محموله ریل ملی تولید شده شرکت ذوب آهن اصفهان بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و این شرکت امضا شود که از این پس می تواند از ایران را از واردات ریل بی نیاز کند. البته پیش از این راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای واردات ریل قراردادهایی با کشورهای روسیه و هند منعقد کرده و باید دید کدام محموله ها برای ریل های قطارهای ایرانی از این پس ارجعیت خواهد داشت.