تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 238556
دوشنبه - 7 اسفند 1396 - 12:02

قرآن و ازدواج

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در بخش اول «از قرآن بپرس» درباره قرآن و سن ازدواج، تشویق خدا و رسول خدا در امر ازدواج و یکی از آثار وبرکات ازدواج صحبت شد. در بخش دوم و سوم به ادامه بحث ازدواج از منظر قرآن و احادیث می‌پردازیم. آثار و برکات ازدواج از منظر قرآن و […]

قرآن و ازدواج

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در بخش اول «از قرآن بپرس» درباره قرآن و سن ازدواج، تشویق خدا و رسول خدا در امر ازدواج و یکی از آثار وبرکات ازدواج صحبت شد. در بخش دوم و سوم به ادامه بحث ازدواج از منظر قرآن و احادیث می‌پردازیم.
آثار و برکات ازدواج از منظر قرآن و احادیث
۱. حفظ دین
پیامبر ختمی مرتبت(ص) یکی از آثار ازدواج را چنین برمی‌شمارند: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ اَحْرَزَ شَطْرَ دینِهِ فَلْیَتَّقِ اللّه‌َ فی شَطْرِ الثّانی»
«کسی که ازدواج می‌کند، نیمی از دینش را حفظ کرده است. پس برای احراز نیم دیگر باید تقوای الهی را پیشه کند.» (میزان الحکمه، ج ۲، ص ۱۱۷۹)
کسی که ازدواج می‌کند، راحت‌تر می‌تواند غرایز جنسی خود را کنترل کند و این عاملی را که قادر است مانع انجام فرایض و موجب اشتغال فکری و روانی او شود، از سر راه بردارد؛ در عین حال، باید به این نکته توجه داشت که ازدواج یک علت تامّه برای دینداری نیست؛ بلکه زمینه مناسبی برای حفظ و استمرار دینداری است و یک جوان می‌تواند با استفاده از شرایط مساعدی که در اثر ازدواج برایش فراهم آمده، تلاش کند تا دین خود را حفظ و کامل کند.
۲. یاری خداوند
رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «حَقٌّ عَلَی اللّه‌ِ عَوْنُ مَنْ نَکَحَ اِلْتِماسَ الْعِفافِ عَمّا حَرَّمَ اللّه»‌ُ
«هرکه به منظور پاک نگهداشتن خود از آنچه خداوند حرام کرده است ازدواج کند، بر خداست که او را کمک کند.» (کنزالعمال، ح ۴۴۴۴۳)
کسی که نیازهای جنسی خود را از طریق حلال که همانا ازدواج است، برآورده کند و این سبب شود تا در این زمینه مرتکب حرام نشود، خدای تعالی بر خود لازم دانسته است که او را یاری کند؛ ولی این تضمین الهی شامل کسی که پس از ازدواج هم درصدد انجام اعمال نامشروع است یا به انگیزه‌های غیرالهی مانند رسیدن به مال و منالِ طرف مقابل یا فخرفروشی و مباهات ازدواج می‌کند، نمی‌شود.
۳. ایجاد مودت و محبت
خداوند متعال در بیان آثار سازنده پیوند زناشویی می‌فرماید: «وَمِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجا لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً اِنَّ فی ذلِکَ لاَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّروُنَ»؛ (روم: ۲۱)
پس از گذشت مدت کوتاهی از ازدواج، چنان علقه و وابستگی‌ای بین زن و شوهر به وجود می‌آید که در بیشتر موارد، هریک از آنان، همسرش را بر خود مقدم می‌دارد و حاضر است خود متحمل رنج و آسیب شود، ولی همسرش از رنج و زحمت در امان باشد؛ از این رو، استعدادهای درونی زوجین در خصوص دوستی و محبت‌کردن به یکدیگر کاملا شکوفا شده و روزبه‌روز رشد می‌کند؛ مرد با بیان مطالبی که در طول روز مایه نگرانی او شده یا درددل با همسرش، آرامش پیدا می‌کند و با شنیدن درددل‌های طرف مقابل، سعه صدر می‌یابد و این‌چنین، اگر هر دو سعی در حذف امور اختلاف‌انگیز و جزئی کرده و گذشت را پیشه کنند، به مرور بر این حس دوستی و محبت افزوده می‌شود و اساس و پایه بنای خانواده محکم می‌گردد.
۴. فزونی روزی و نیکویی اخلاق
رسول اکرم(ص) در بیان یکی دیگر از فواید ازدواج می‌فرمایند: «زَوِّجُوا اَیاماکُم، فاِنَّ اللّه‌َ یُحْسِنُ لَهُمْ فی اَخْلاقِهِم وَیُوَسِّعُ لَهُمْ فِی اَرْزاقِهِم وَیَزیدُهُم فِی مُرُوّاتِهم» (بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۲۲، ح ۳۸)
«شخص متأهل احساس مسئولیت بیشتری کرده و بر فعالیتش می‌افزاید. به همین جهت، رزق و روزی بیشتری عایدش می‌شود. همچنین با ارضای مشروع غرایز جنسی به نوعی خود را تخلیه می‌کند و در اثر آن، آرامش و خلق و خوی نیک می‌یابد.»
همه این مواهب و آثار را خداوند متعال در امر ازدواج قرار داده است و خودداری از ازدواج یا غفلت از آن به دلایل واهی، انسان را از دست‌یابی به این نعمات و برکات محروم می‌کند. بسیاری از جوانان، به بهانه اینکه شرایط ازدواج بسیار سخت شده است، در سنین جوانی مبادرت به این کار نمی‌کنند؛ به همین دلیل سن ازدواج بالا رفته و اگر این روند پیش برود، به جایی می‌رسد که عده‌ای، به طور کلی از ازدواج صرف‌نظر می‌کنند و سیر تخلفات و ارتکاب محرمات روزبه‌روز فزونی می‌یابد؛ بنابراین بر مبلّغان گرامی است که در جهت بیان آثار ازدواج، تشویق جوانان، خوش‌بین‌کردن آنها به ازدواج و داشتن توکل و اعتماد به حق تعالی در این زمینه همت گمارند.