تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1028045
جمعه - 29 اردیبهشت 1402 - 16:42

قدرت و ثروت

در همه برهه ها و دوره ها باید قدرت و ثروت به عنوان دو عنصر آسیب‌زا مورد توجه قرار گیرد. عناصری که در طول تاریخ توانسته بلاهای بزرگی بر سر ملت‌ها بیاورد و به قیمت جاه و مال عده‌ای اندک، اجتماع بزرگی را نابود کند و به عقب بکشاند، این امر موجب عقب‌ماندگی امت‌ها و ملت‌های زیادی شده است، در فرهنگ دینی به‌ویژه از پیوند قدرت و ثروت اظهار نگرانی شده و جامعه را از آن برحذر داشته است، واین نشان آسیب‌زایی این دو و خطرناک بودن آن‌هاست.

قدرت و ثروت

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در همه برهه ها و دوره ها باید قدرت و ثروت به عنوان دو عنصر آسیب‌زا مورد توجه قرار گیرد. عناصری که در طول تاریخ توانسته بلاهای بزرگی بر سر ملت‌ها بیاورد و به قیمت جاه و مال عده‌ای اندک، اجتماع بزرگی را نابود کند و به عقب بکشاند، این امر موجب عقب‌ماندگی امت‌ها و ملت‌های زیادی شده است، در فرهنگ دینی به‌ویژه از پیوند قدرت و ثروت اظهار نگرانی شده و جامعه را از آن برحذر داشته است، واین نشان آسیب‌زایی این دو و خطرناک بودن آن‌هاست. در انتخاباتی امسال برگزار می شودو مردم باید به انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی بپردازند و بدون هرگونه فشار یا تبلیغ دروغین و آزاد رای دهند نباید کسانی در جمع اصحاب قدرت و ثروت در فکر این باشند که بر رای مردم تاثیر بگذارند و پارلمان را متمایل به خود کنند؛ امروز آثار نامیمون پیوند ارباب قدرت و ثروت متأسفانه به چشم می‌خورد؛ نباید اصحاب قدرت از اصحاب ثروت حمایت یا از آنها تاثیر بپذیرد! در جلسات آن‌ها شرکت کنند، توصیه به تسهیلات و حمایت های اقتصادی کنند، در میهمانی‌های پرزرق و برق و تجملی آنهاشرکت کنند؛ از طرفی نباید اجازه دهند اصحاب ثروت در همایش‌ها و…. شرکت کنند، تاج گل‌ها و هدیه ببرند و به گردن صاحبان قدرت بیآویزند و …. این‌ها و اعمال نفوذ قدرتمندان و ثروتمندان همه غیر از آن چیزی است که امام عزیز (ره) خواسته‌اند. امام علی علیه السلام حتی از حضور فرماندارش در میهمانی تشریفاتی یک سرمایه‌دار که البته بی‌دین هم نبوده است، آن گونه نگران می‌شوند که آن نامه تکان‌دهنده را می‌نویسند.

 امام خمینی (ره) می‌فرمایند: کسی بایدنماینده شود که «دردها و محرومیت‌های مردم عادی را لمس کرده باشد»؛ کسی که عمری را در ناز و نعمت گذرانده، نمی‌تواند کمبودهای مردم عادی روستا و نقاط محروم‌نشین شهری را درک کند و به وظیفه نمایندگی خود عمل کند؛ لذا پس از رای مردم، به دنبال کارهای شخصی و … است. بیشتر با کسانی مرتبط است که در گذشته با ایشان بوده‌اند؛ وقتی با مردم درد کشیده نباشد، چگونه می‌تواند حقوق آن قشر عظیم و موثر و به تعبیر امام (ره) صاحبان اصلی انقلاب را دنبال کند.

اگر صاحبان قدرت و ثروت یا وابستگان آنان به کرسی های مجلس دست یابند، هرگز جز خوش‌خدمتی به صاحبان قدرت و ثروت و انگیزه‌هایی که از آن منتفع شده‌اند، کاری از آنان برنمی‌آید و دلشان با حامیانشان خواهد بود تا مردم.

لذا باید رفت و آمدهای کسانی را که فردا می‌خواهند نامزد انتخابات شوند، به دقت زیرنظر گرفت؛ باید سوابق انقلابی و مبارزاتی، تعهد به دین و انقلاب و ولایت، بامردم بودن، دوری از منفعت‌طلبی شخصی، خانوادگی و گروهی و نیز ثروت‌اندوزی، عملگرایی و سوابق کاری نامزدها را به دقت مطالعه کرد.

افرادی که چشم‌بسته از قدرتمندان منحرف و اشرافیگرایان حمایت کردند و می‌کنند، افرادی که از جریان‌های منحرف و بی‌توجه به نظر مبارک رهبری عزیزحمایت کرده و می‌کنند و … این‌ها نمی‌توانند در این روزهای پرفراز و نشیب بارسالم به منزل ببرند؛ باید آن‌ها را رها کرد و به افرادی روی آورد که زر و زور و قدرت و ثروت را نبینند و مخلصانه برای خلق خدا، برای محرومان و مستضعفان، برای پابرهنگان و برای صاحبان اصلی انقلاب کار می‌کنند و از اوامر رهبر عزیزمان یک لحظه و یک میلیمتر فاصله نداشته و ندارند.

دقت کنیم این ندا و فریاد و هشدار رهبر بزرگوار است که فرمودند: «اگر کسی … به صاحبان قدرت و ثروت نزدیک شود، خدا از این کار بسیار زشت نمی‌گذرد و انتقام الهی حتما بر سرنوشت او اثر خواهد گذاشت؛ ضمن اینکه این‌گونه کارها برجامعه هم اثرمنفی می‌گذارد.»

معظم‌له خطر ورود افراد نفوذی یا وابستگان به جریان‌های انحرافی قدرت و ثروت را برای به دست آوردن جایگاههای تصمیم گیری گوشزد می‌فرمایند که باید این هشدار را جدی گرفت.

عده‌ای بااستفاده از موقعیت خود و ثروت دیگران، در فکر ورود به مراکز تصمیم گیری هستند، باید مراقب بود؛ همان اصحاب قدرتی که با استفاده از فرصت قدرت، به ثروت‌اندوزی روی آوردند و مشکلات زیادی را به وجود آوردند، درصدد هستند تا افراد همراه خودشان را به هر شکل ممکن راهی پارلمان کشور کنند؛ جامعه باید هوشیار باشد؛ البته و صد البته که هست؛ بصیرت مردم قطعا از تشکیل پارلمانی با ترکیب اصحاب قدرت و ثروت، جلوگیری می‌کند و مجلسی را تشکیل خواهد داد که به واقع، خادم ملت باشد. مردم از امروز باید مراقب رفتار افراد باشند! آنهایی که تحرک انتخاباتی را کلید زده اند و از الآن ارتباطاتشان را آغاز کرده اند تا نیروهای خود را چینش کنند و وارد عمل شوند؟ باید مراقب بود با چه کسانی ارتباط برقرار و قول و قرار می گذارند با مردم یا اصحاب قدرت و ثروت؟

مظفر حاجیان