جام جهانی 2018 روسیه » ورزشی
کد خبر : 339274
یکشنبه - 10 تیر 1397 - 14:37

فوتبال علیه فوتبال

حذف تیم های قاره آفریقا از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چه پیامی می تواند داشته باشد و چگونه می توان آن را تحلیل کرد؟

فوتبال علیه فوتبال

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، اگر ژاپن با تعداد کارت زرد کمتر نسبت به سنگال پس از شکست برابر لهستان، به مرحله حذفی جام جهانی روسیه صعود نمی کرد چه اتفاقی برای فوتبال آسیا می افتد؟.
نوجوانی که با لباس رئال مادریدی کریس رونالدو، عکس و بنر علیرضا بیرانوند را در خیابان به دست گرفته است و برای گرفتن پنالتی بازی ایران و پرتغال هورا می کشد، فوتبال را چگونه درک می کند.
این روزها فهم عمومی از فوتبال به دلیل ادراک راحت این رشته ورزشی باعث شد ، مخاطبان خود به یک کارشناس این رشته تبدیل شوند.
این روند باعث شده است بیش از نیمی از مخاطبان این رشته فوتبال به کارشناسانی بالقوه ورزش مبدل شوند که حتی سیستم های مربیان را نیز مورد نقد و کنکاش قرار می دهند!
این فهم عمومی به گونه ای است که مخاطب به راحتی به نقد سیستم های فوتبالی در جام جهانی ۲۰۱۸ می پردازد و انگار مخاطب فوتبال می داند که خداحافظی رضا قوچان نژاد یا سردار آزمون چه رویکردی در فضا عمومی خواهد داشت.
فهم عمومی باعث می شود بازیگر تلویزیون، در مقام یک منتقد در صفحه شخصی خود برای رضا قوچان نژاد پیام صادر کند یا از سردار آزمون بخواهد بخاطر او از تیم ملی خداحافظی نکند!
کتاب ‘ فوتبال علیه دشمن'(Football Against the Enemy) نوشته سایمون کوپر با ترجمه عادل فردوسی پور به نکات قابل تاملی درباره اثرات اجتماعی فوتبال در قاره های مختلف جهان اشاره دارد.
در این کتاب نکات عجیبی مطرح شده است چه اینکه در بزریل در هر شهر و روستا یک زمین فوتبال وجود دارد درست مانند کلیساها در این مناطق و این یعنی برای برزیلی ها فوتبال همه چیز است.
در این کتاب درباره تعصب بارسلونی ها در برابر فوتبال اسپانیا به واسطه این ورزش تحلیل های عجیبی شده است و شاید برکناری سرمربی اسپانیا تنها یک روز پیش از مسابقات رسمی جام جهانی ۲۰۱۸ بی ربط به نگرش سیاسی به فوتبال نباشد.
اما درباره نفوذ فوتبال در لایه های اجتماعی قاره ها ، کمتر صبحت شده است، نفوذی که لباس تیم های باشگاهی شاید بیش از لباس تیمهای ملی آفریقایی خریدار داشته باشد.
طرح مسائل بالا زمینه ورود به بحثی است که این روزها فوتبال درگیر آن است و باید به این مساله ورود پیدا کرد که آیا فوتبال فقط مختص تیم های گرانقیمت است؟.
فوتبال در آسیا و آفریقا چگونه جایگاه خود را حفظ کرده است؟ در حالی که نمایندگان قاره کهن و سیاه در جام جهانی تیم دارند اما هواداران باشگاهی ستاره ها فوتبال به جای تشویق هم قاره ای های خود به پوشیدن پیراهن ستارگان جهان اقدام می کنند.
بدون شک بخشی از فوتبال را پول رقم می زند، تا پول نباشد فوتبال در کشورها رشد نمی کند و این پول است که باشگاه های گرانقیمت ، آرمان فوتبالی کودکان را ترسیم می کند.
با وجود اینکه فوتبال در جام جهانی یک ‘ کاپ ‘بین کشورهاست اما ستارگان باشگاهی همچنان محبوب هواداران تیم های کشورهای مختلف هستند و اگر تیمی بدون ستاره باشد در جهان ورزش تنها در محدوده جغرافیای کشور خود هوادار دارد.
رشته ورزشی فوتبال یکی از بازرترین ورزشهای قاره های پنجگانه جهان به حساب می آید که رویکرد آن برد و باخت همراه با بازی جوانمردانه fairplay است.
اما ساق های گران قیمت و بیمه شده بازیکنان باشگاه ها، از بازی جوانمردانه جام جهانی ۲۰۱۸ با ارزشمندتر است و برخی بازیکنان در جام جهانی شاید نگاه چندانی به بازی جوانمردانه نداشته باشند.
نمونه بارز آن خطای رونالدو در بازی ایران و پرتغال بود که منجر به دریافت کارت زرد برای این ستاره رئال مادریدی شد اما از محبوبیت او در بین هواداران کاسته نشد.
حذف مرزهای ‘وطن جغرافیایی ‘ در پر مخاطب ترین ورزش باعث شد، فوتبال به یک بی وطنی تبدیل شود به گونه ای که تعدادی از ورزشکاران سیاه پوست متولد شده در قاره آفریقا، اسکلت اصلی تیم های مدعی اروپایی جام جهانی را شکل می دهند.
حضور باشگاههای گرانقمیت باعث شده است فوتبال در برابر فوتبال قد علم کند و این ورزش به اصلی ترین کارتل اقتصادی برای برخی از سرمایه گذاران مبدل شود.
در حالی که برخی از کودکان آفریقایی در دنیا از فقر مالی و کمبود مواد خوراکی و غذایی، رنج می برند اما هنوز هم دلالان فوتبال به کشورهای آفریقایی سفر می کنند و در قالب طرحهای استعدادیابی کودکان را با نازل ترین قیمت به باشگاهها منتقل می کنند تا آنها را در آینده به فوتبالیست های بزرگی تبدیل کنند.
آنها را ژنرال های ˈلژیونروها ˈمی نامند تا پس از سرمایه گذاری برروی بازیکنان، آنها را به باشگاههای بزرگ جهان ˈ ترانسفر ˈ کنند.
فوتبال در پنج قاره جهان آنقدر تاثیرگذار بوده است که پیراهن بازیکنان مطرح این رشته را می تواند یک در نظام نشانه شناسی مورد بررسی قرار داد؛ که دال آن پیراهن بازیکن و مدلول آن ذهنیت کودکان در قاره آفریقا یا آسیا است که قهرمان واقعی آنان همان ستارگان زمین فوتبال است.
کودکان تا پاسی از شب به تماشای دیدارهای جام جهانی می نشینند تا با قهرمان های سرزمین سبز و توپ همذات پنداری کنند.
حالا قاره آفریقا با آن هم ستاره های لیگ های اروپایی، نماینده ای در مرحله یک شانزدهم جام جهانی روسیه ندارد و آسیا نیز با یک صعود ناپلئونی تنها دارای یک نماینده است و احتمال حضور در دوره بعد برای آنها در برابر بلژیک سخت خواهد بود.
آسیا در حالی تنها یک نماینده در مرحله دوم رقابت های جام جهانی دارد که در ۲۰۲۲خود میزبان این جام در قطر خواهد بود و با توجه به میزبانی قطر ، احتمال افزایش سهمیه این قاره برای دوره بعد بسیار کم است و تیم ها باید برای ۴ سهمیه وارد کارزار شوند.
از سوی دیگر با عملکرد قاره آفریقا، کارشناسان و فوتبال شناسان بر این عقیده اند شاید فیفا در آینده سهمیه آفریقا را برای ورود به جام جهانی کمتر کند.
فوتبال برای فوتبال یا فوتبال علیه فوتبال؟مساله این است که دیگر جام جهانی رویارویی کشورها نیست، بلکه رویارویی قاره ها در زمین سبز بازی هاست.
انگار قرار است پس از صدسال از برگزاری نخستین جام جهانی، هنوز این رقابت بزرگ تنها بین کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین باقی بماند و کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه تنها نظاره گر فوتبال گران باشند، این یعنی فوتبال بر علیه فوتبال، یک نوع از فوتبال به واسطه پول داشتن و لیگ های بزرگ، شاهد مرگ نوعی از فوتبال قدرتی اما فقیرانه است.
به گزارش ایرنا، مرحله یک شانزدهم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در مرحله یک هشتم نهایی روز شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۷ برگزار شد که تیم های آرژانتین و پرتغال حذف شدند.
در گروه B نیز تیمهای پرتغال، اسپانیا، مراکش ،ایران همگروه بودند که ایران بسان کشورهای آفریقایی ، اقیانوسیه و آسیا از رسیدن به مرحله حذفی باز ماند.