استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 862097
دوشنبه - 29 مهر 1398 - 21:13

فعالیت هفت مرکز داوری در قم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: در راستای توسعه نهاد داوری در استان، هفت مرکز داوری به صورت پایلوت در قم فعال شده است.

فعالیت هفت مرکز داوری در قم

به گزارش پایگاه خبری ربیع،دکتر “ابوالفضل مجدد”عنوان کرد: تسریع در رسیدگی به پرونده، کاهش زمان دادرسی،‌ انتخاب قاضی یا همان داور توسط خود طرفین، رسیدگی کارشناسانه به موضوع، کاهش هزینه دادرسی و حفظ کرامت افراد از مزایای ارجاع پرونده به داوری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم با اشاره بر اینکه داوری ظرفیت فوق ‌العاده‌ای دارد و برای استفاده از این ظرفیت از اواخر سال ۹۷ تاکنون در استان قم هفت مرکز داوری تاسیس شد افزود:تاسیس هشت مرکز داوری دیگر نیز در دست اقدام می باشد.

دکتر مجدد با اشاره به اینکه نظارت بر داوران بر عهده مسئول مرکز است ، ادامه داد: تمامی مراکز نیز از سوی کانون داوری حقوقی استان نظارت و کنترل می شوند و افراد می توانند هرگونه شکایت از داوران یا مراکز را به کانون داوری استان اعلام نمایند.

وی با تاکید بر این که در تمامی پرونده‌ها اولویت با مصالحه و صدور گزارش اصلاحی در داوری است، بیان کرد: اگر مصالحه به نتیجه نرسد، منجر به انشاء رای از سوی داور خواهد شد.

معاون قضایی دادگستری قم در ادامه افزود: داوری تنها محدود به اختلافات مالی و حقوقی نیست و در پرونده‌های تصادفات و نظام پزشکی که جنبه کیفری دارد و دعاوی خانواده نیز داوری وارد شده است.

مجدد با بیان این که آراء داوری کاملا ضمانت اجرا دارد، بیان کرد: در پرونده‌های حقوقی پس از انشاء رای توسط داور، صدور اجراییه با دادگاه و اجرای آن با اجرای احکام حقوقی دادگستری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در پایان گفت: در پرونده های تصادفات که در کلانتریها موافقت نامه داوری امضا می شود، رای صادر شده داور مستقیما به واحد بیمه ارجاع میشود و مراحل اجراییه حذف و درخصوص نتیجه تسریع شده است.