فصل داغ اکران پاییزی

با شروع فصل پاییز، فصل تازه‌ای در سینماهای کشور رقم خورده است.

فصل داغ اکران پاییزی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با شروع فصل پاییز، فصل تازه‌ای در سینماهای کشور رقم خورده است. فیلم‌های مفرح تابستانی جای خود را به فیلم‌های درام پاییزی داده‌اند. حالا دیگر خبری از کمدی‌های بفروش با بازیگران گیشه‌پسند نیست و بار سینما بر دوش فیلم‌های تلخ اجتماعی است.
در اکران پاییزی امسال «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم‌پور، «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر و «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی قرار است مخاطبان مشکل‌پسند را با سینما آشتی دهند. به مناسبت فصل تازه اکران نگاهی خواهیم داشت به این فیلم‌ها.
«مغزهای کوچک زنگ‌زده»
فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید اسدی با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و ‌هامون سیدی از چهارم مهرماه روی پرده سینماها رفته است.
این فیلم سینمایی که ازجمله آثار به نمایش درآمده در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بود، علاوه بر نامزدی در ۹ بخش توانست در چهار بخش بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سیمرغ بلورین را به دست آورد.
«جاده قدیم»
فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت که مضمونی اجتماعی و فضایی زنانه دارد، برای نخستین بار در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینما رفت.
این اثر جدیدترین ساخته‌ منیژه حکمت پس از فیلم‌هایی چون «زندان زنان» و «سه زن» است که بعد از ده سال دوری او از فیلمسازی روی پرده می‌رود.
دو فیلم قبلی او نیز فضایی زنانه داشتند و مشکلات جامعه زنان را بررسی می‌کردند. در خلاصه داستان «جاده قدیم» آمده است: «در شب سال نو مینو به خانه بازنمی‌گردد …»
مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان‌بخش، لیلی رشیدی، محمدرضا هدایتی، بهناز جعفری، بانیپال شومون، پوریا رحیمی، هدی زین‌العابدین و پرویز پورحسینی ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی نقش‌آفرینی می‌کنند.
«ماهورا»
«ماهورا» به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی در سال ۹۵ ساخته شد. این اثر سینمایی درامی عاشقانه است که تمام فیلمبرداری آن در لوکیشن‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب انجام شده است.
«ماهورا»، آخرین اثر به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد حمید آخوندی است که به جشنواره سی‌وششم فجر راه یافت و پس از درگذشت این هنرمند، علیرضا جلالی تهیه‌کنندگی آن را به پایان رساند. در این فیلم سینمایی ساعد سهیلی، میترا حجار، بهاره کیان‌افشار، کامران تفتی، احمد کاوری، محسن افشانی، مهدی صبایی، مونا فرجاد، یوسف مرادیان و داریوش ارجمند نقش‌آفرینی کرده‌اند.
«سوفی و دیوانه»
فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی کرم‌پور از چهارشنبه هفته قبل روی پرده سینماهای کشور رفت.
کرم‌پور که پیش از این ساخت فیلم‌هایی چون «پل چوبی» و «چه کسی امیر را کشت؟» را در کارنامه کاری خود دارد، در این اثر یک عاشقانه شهری را به تصویر کشیده است.
فیلمنامه «سوفی و دیوانه» را مهدی کرم‌پور به همراه مهدی سجاده‌چی نوشته و پس از گذشت پنج سال از ساخته‌شدن عاشقانه «پل چوبی» این پنجمین اثر بلند کرم‌پور است.
در «سوفی و دیوانه» بازیگرانی چون امیر جعفری، به‌آفرید غفاریان، رضا یزدانی، الهه حصاری، سیامک صفری، سعید امیرسلیمانی و محمدرضا شریفی‌نیا به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«هشتگ»
فیلم «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر و تهیه‌کنندگی مقصود جباری و محمدعلی کیانی و با بازی نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما، بیژن بنفشه‌خواه، حدیث فولادوند، محمدعلی کیانی، مهرداد فلاحتگر، ارسلان قاسمی و امید روحانی با حضور محسن ملکی و سید جواد‌ هاشمی از دیگر آثاری است که از ابتدای پاییز روی پرده می‌رود.
«هشتگ» تنها فیلم اکران پاییزی است که داستانی کمدی دارد. هرچند بعید به نظر می‌رسد که این فیلم بتواند به رکوردهای فروش فیلم‌های کمدی اکران تابستان نزدیک شود؛ اما تهیه‌کنندگان این فیلم امیدوارند با فروکش‌کردن تب فیلم‌های تلخ مردم بار دیگر به این فیلم کمدی روی خوش نشان دهند.
«عرق سرد»
نیلوفر اردلان، بازیکن و کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران، زمانی که تیم ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا به مالزی می‌رفت، از سوی همسرش مهدی توتونچی (مجری جنجالی شبکه ورزش که با اعلام خبر مرگ و درگذشت احسان علیخانی در برنامه زنده تلویزیون جنجال بزرگی را به پا کرد
و توبیخ هم شد) ممنوع‌الخروج شد.
این موضوع که چند سال پیش رخ داد، حالا دستمایه ساخت فیلمی خوش‌ساخت به نام «عرق سرد» شده است و باران کوثری در نقش زنی فوتبالیست با نام افروز اردستانی نقش اول آن را بر عهده دارد.
فیلم سینمایی «عرق سرد»، دومین ساخته سهیل بیرقی پس از فیلم «من» است.
فیلم «من»، اولین ساخته سهیل بیرقی در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر مکمل زن (بهنوش بختیاری) و بهترین بازیگر مکمل مرد (امیر جدیدی) نامزد سیمرغ بلورین شد.
«عرق سرد» درباره کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان است که در حال اعزام به مسابقات آسیایی متوجه می‌شود از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است. باران کوثری، امیر جدیدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و هدی زین‌العابدین، بازیگران این فیلم هستند.
باران کوثری برای بازی در این فیلم، ۲۱ کیلوگرم وزن کم کرد و تمرینات تخصصی رشته فوتبال را پشت سر گذاشت.