استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 435644
یکشنبه - 25 شهریور 1397 - 20:13
حال و هوای محرم

فریادهای لبیک حسینی از خیابان‌های باب الرضا

دهه نخست محرم که به نیمه خود می‌رسد دیگر مصیبت جان‌سوز اباعبدالله بر جان‌ها، تاب و قرار را می‌گرد و دسته‌های عزاداری را تا پاسی از شب به خیابان‌ها می‌کشاند.

فریادهای لبیک حسینی از خیابان‌های باب الرضا

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس،  هرروز که دهمین روز محرم نزدیک می‌شویم و صدای هل من ناصر سومین امام شیعیان را به گوش جان می‌شنویم، مردمان این شهر نیز سرگشته و بی‌خود شده عزای ثارالله را پرشکوه‌تر از روزهای گذشته برگزار می‌کنند.

دهه نخست محرم که از نیمه می‌گذرد پیران و جوانان، خردسالان و پیشکسوتان هیئت‌های عزاداری دیگر تاب و طاقت عزاداری در تکیه و حسینیه خود را ندارد و با اذن‌گیری از امام عصر، این مصیبت هزار و چهارصد ساله را به گوش همگان می‌رسانند.

این اعتقادی است که می‌گویند غدیر را طی همه این سال‌های هجری قمری به بلندای هفت آسمان اعلام و تثبیتش نکردیم و کوتاهی شد، عده‌ای آمدند و آن را انکار کردند؛ حال باید چنان عزای ثارالله را بی‌نظیر برگزار کرد که در آن شائبه و خدشه و شبهه‌ای وارد نشود.

خیابان‌های شهرستان‌های خراسان شمالی این شب‌ها نظاره‌گر حضور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی مردم پاک، مؤمن و باصفای دیار باب الرضا است.

از مرکز خراسان شمالی تا گرمه دروازه باب الرضا و از شیروان دارالعلما تا اسفراین دیار پهلوانان و قهرمانان همه در برای غریبی حسین بن علی و یاران باوفایش می‌گریند و به ندای هل من ناصر امام زمان لبیک می‌گویند.

هیئت‌های مختلف در پس سنتی قدیمی پس از برگزاری مراسم عزاداری در تکایا و حسینیه‌ها با علم، طبل و سیستم‌های صوت خود در شهر حاضر می‌شوند و علاقه‌مندان و مریدان مکتب حسینی با جان‌ودل به عزاداری می‌پردازند و مردم شهر نیز از کودک و جوان، زن و مرد به تماشای و همنوایی با این رسم و سنت قدیمی می‌پردازند و ایستگاه‌های صلواتی توزیع چای و دم‌نوش به عزاداران و مردم شهر نیز دیگر پای ثابت برنامه‌های عزاداران است که به یاد لبان تشنه کاروان حسینی به نذرونیاز در این مسیر می‌پردازند.

بر اساس این سنت و آیین قدیمی هیئت‌های عزا با یکدیگر قرار می‌گذارند که یکی از آن‌ها میزبان و پذیرای سایر دسته روان و سینه‌زنان سایر هیئت‌ها باشد و این برنامه تا پایان دهمین شب از نخستین ماه هجری قمری ادامه می‌یابد و به شام غریبان شهادت اباعبدالله و اسارت کاروان آن حضرت ختم می‌شود.

در انتهایی‌ترین مراسم این دهه نیز همه دسته‌های عزاداری در بقعه متبرکه آستان امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر، برادر امام رضا جمع می‌شوند و به همراه گریه  و ناله و شیون برای مصائب آن امام بزرگوار و ظلم و ستم واردشده بر اهل‌بیت امام حسین، عرض تسلیتی به این امامزاده واجب‌التعظیم دارند.

انتهای پیام/