اصفهان » تولیدی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1040580
چهارشنبه - 9 خرداد 1403 - 18:36
به رغم افزایش بارش ها در بهار امسال،زلزله های آرام و بی صدای شهر فعال شده اند

فرونشست زمین؛بمب ساعتی فعال و روزانه شهر

اصفهان دیگر از فرونشست زمین نمی تواند بگریزد. ده ها برابر استاندارد جهانی در این شهر و استان مان فرونشست زمین داریم. البته که این اعداد هراس‌آور است و متأسفانه سیاست‌های اشتباه در سه دهه اخیر نسبت به مقوله مدیریت آب و خاک موجب شده این پدیده هولناک سرعت بیشتری بگیرد.

فرونشست زمین؛بمب ساعتی فعال و روزانه شهر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اصفهان دیگر از فرونشست زمین نمی تواند بگریزد. ده ها برابر استاندارد جهانی در این شهر و استان مان فرونشست زمین داریم. البته که این اعداد هراس‌آور است و متأسفانه سیاست‌های اشتباه در سه دهه اخیر نسبت به مقوله مدیریت آب و خاک موجب شده این پدیده هولناک سرعت بیشتری بگیرد. دیگر موضوع فرونشست یکی از چالش‌های مهم محیط ‌زیستی و زیست شهری اصفهان شده که بی‌توجهی به آن، شرایط بسیار عجیب و غریب وغیرقابل جبران و با هزینه های بالا و سنگینی را به وجود آورده است. وضعیت بسیار اسفناک ‌تر از آن چیزی است که مدیران و مسئولان در مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های خود اذعان می‌کنند، چراکه فرونشست آثار زیان باری را به اصفهان تحمیل کرده و ممکن است هر لحظه علاوه بر خسارات مالی هنگفت، خطرات جانی  و سقوط شهروندان به این چاه ها وچاله های عمیق را  به دنبال داشته باشد. این شرایط مبهم و سردرگم اصفهان و خالی شدن هر لحظه ای زمین در هر نقطه شهر به دلیل آن است که پاسخگویی در مسئله فرونشست زمین، در اصفهان متولی ندارد و این جدی بودن خطر فرونشست  و تهدید هر لحظه و هر زمان و هر مکانی آن از مزرعه تا راه و ابنیه تاریخی و بیمارستان و دانشگاه و همه و همه  شده یک بمب ساعتی برای ساکنان شهر که بزودی هم موفق خواهیم شد رکورد جهانی آن را ثبت کنیم(!).

**تکرار فروریزش زمین این بار در خیابان شهیدصادقیان

همین دیروزمدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از فرو ریزش زمین و ایجاد حفره در خیابان شهید صادقیان ملک شهر واقع در شمال کلانشهر اصفهان خبرداد.

منصور شیشه فروش گفت: صبح دیروز در خیابان شهید صادقیان در ملک شهر یک حفره ایجاد شده که عوامل آب و فاضلاب استان برای بررسی علل آن اعزام شدند.

وی ادامه داد: این حفره بر اثر گرفتگی خط لوله ۲۵۰ میلیمتری انتقال آب ایجاد شده که مأموران آبفا نسبت به اصلاح آن اقدام کردند.‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فرو ریزش خیایان پروین در روزهای اخیرهم گفت: فرو ریزش خیایان پروین نیز به دلیل فرسودگی لوله فاضلاب اتفاق افتاد و چند روز است که عوامل آبفا در حال اصلاح و بازسازی خط لوله و رفع این حفره با عمق ۹ متر هستند.‌

شیشه فروش خاطرنشان کرد: از ۳۰۰ کیلومتر خطوط فاضلاب فرسوده کلانشهر اصفهان ۴۴ کیلومتر آن در اولویت بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ مورد شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب در کلانشهر اصفهان رخ داده است، تاکید کرد: نیاز است وزارت نیرو اعتبارات ویژه در راستای تسریع بازسازی خطوط فرسوده فاضلاب اصفهان را تأمین کند و باید توجه داشت که فرونشست زمین  این شرایط را تشدید کرده است.

روزانه یک حادثه فرونشسیت در ااصفهان رخ می دهد

در همین رابطه نیز سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از افزایش ۲۱۸ درصدی حوادث ناشی از نشست زمین(فروچاله) در این کلانشهر در دو ماه نخست امسال خبر داه؛محمد شریعتی گفته در دو ماه ابتدایی سالجاری تکرار حادثه فرونشست و نشست زمین و عواقب ترمیم، لوله‌گذاری و ایمن‌سازی برای دستگاه‌های دارای تأسیسات زیرزمینی همچون آب و فاضلاب و شرکت گاز در اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بطور متوسط روزانه یک حادثه نشست در شهر اصفهان رخ می دهد، افزود: در ماه گذشته(اردیبهشت) با ۳۵ حادثه ناشی از نشست زمین مواجه شدیم که نسبت به فروردین سالجاری ۱۸ درصد افزایش داشت که این امر هشدار جدی برای مسئولان امر است.

وی گفت: در اردیبهشت‌ امسال ۵۲ هزار و ۲۷۴ تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی از سوی شهروندان برقرارشده که یک هزار و ۱۶۸ مورد آن به اعزام تیم عملیات امداد و نجات از ایستگاه‌های بیست و هفتگانه شهر منجر شده است.

شنبه جاری یک مورد حادثه نشست زمین ناشی از پس‌زدگی لوله فاضلاب و تخریب در خیابان پروین اصفهان گزارش شد که در حال حاضر هنوز عملیات لوله‌گذاری و ترمیم این حادثه در حال تکمیل است.

حال نباید درادامه بحران فرونشست در اصفهان با عدم هماهنگی و تعامل دستگاه‌ها، از نشست زمین ناشی از شکستگی خط لوله فاضلاب در خیابان آپادانا اول(شهید قدوسی) و خیابان شهیدان کاظمی که سبب بروز حادثه برای یک دستگاه اتوبوس و فرورفتگی آن داخل زمین شد، هم راحت گذشت.

پیش‌ از این ها نیز نشست‌ زمین در چهارراه نظر، خیابان‌های علامه امینی، امام خمینی(ره) و حکیم، ملک‌شهر، اتوبان آقابابایی و بلوار صُفه اصفهان اتفاق افتاده است.

زهرا زرفشانی