به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با اتمام ضرب‌الاجل عدم فروش پروازها به صورت چارتری برای ۶ مسیر داخلی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: سازمان هواپیمایی کشوری تیرماه سال گذشته بخشنامه‌ای صادر کرد که مجدداً در اسفندماه تکرار و تاکید شد در برخی مسیرهایی که با ترافیک هوایی بالایی مواجه است به‌هیچ‌عنوان بلیت چارتری فروخته نشود.

یازرلو افزود: در زمان حاضر پروازهای چارتری از مبدأ و به مقصد تهران در شهرهای مشهد مقدس، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز ممنوع است و هیچ شرکت هواپیمایی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند بلیت پروازهای چارتری در این مسیرها بفروشد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت‌های جدید بلیت هواپیما از دوم خردادماه روی سایت هواپیمایی کشوری بارگذاری شده افزود: شرکت‌های هواپیمایی و صاحبان سایت‌های مجوزدار برای فروش بلیت هواپیما نمی‌توانند خارج از قیمت سیستمی بلیت بفروشند و قیمت‌های مصوب اعمال می‌شود.

با وجود تاکید سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بر ممنوعیت فروش بلیت پروازهای ۶ مسیر داخلی از مبدا تهران به‌صورت چارتری، اما سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ فروش این نوع بلیت همچنان ادامه دارد.

به‌عنوان مثال هواپیمایی چابهار، فلای پرشیا و آتا بلیت پرواز تهران-مشهد برای تاریخ دیروز را به‌صورت چارتری عرضه کرده اند. هواپیمایی چابهار بلیت این مسیر پروازی را با قیمت ۱.۵ میلیون تومان برای روز پنجشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ می‌فروشد.

هواپیمایی آتا بلیت پرواز تهران-اهواز را به‌صورت چارتری و با قیمت ۱.۴ میلیون تومان عرضه کرده است. همچنین بلیت پرواز تهران-بندرعباس نیز به صورت چارتر با قیمت ۲.۱ میلیون تومان توسط هواپیمایی آتا و وارش به‌صورت چارتری فروخته می‌شود.

بدین ترتیب با وجود تعیین سقف ۲۹ درصدی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، همچنان برخی ایرلاین‌ها و در برخی از مسیرها، این سقف قیمتی را تعیین نمی‌کنند.

البته در همین راستا، «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی کشور روز گذشته در گفتگویی گفت: در ابلاغیه سازمان وضعیت برخورد با شرکت‌های هواپیمایی که قراردادهای چارتری خود را لغو نکرده باشند، توضیح داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرآیند بعد از تداوم تخلف فروش چارتری مشخص است، افزود: برخورد قانونی با تخلفات شرکت‌های هواپیمایی در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی است. فروش بلیت چارتری در مسیرهای ممنوع نیز از سوی سازمان رصد می‌شود.

سازمان هواپیمایی در این بخشنامه تذکر می‌دهد که در صورت ارائه هر گونه بلیت چارتری در مسیرهای یاد شده، مجوز پروازی آن شرکت در مسیرهای مذکور تعلیق می‌شود.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی پیش‌تر در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود: ۹۵ درصد مسیرهایی هوایی در دست چارترکنندگان است، وقتی مسیری چارتری است، احتمال تاخیر افزایش خواهد داشت و حتی ممکن است چارترکننده تاخیر را به اطلاع مسافران نرساند. حتی مواردی بوده است که هزینه‌های استرداد بلیت هم از سوی چارترکننده پرداخت نشده است و مسافر در نهایت تمام این کم‌کاری‌ها و تخلفات را از چشم ایرلاین و شرکت هواپیمایی می‌بیند. این در حالی است که ایرلاین حتی اطلاعی از فروش و قیمت بلیت ندارد؛ شرکت‌های هواپیمایی هم از ترس اینکه مبادا دخل و خرجشان با هم جور نیاید به صورت سه‌ماهه یا سالانه مسیرهای پروازی را به چارترکنندگان می‌فروشند و نهایتاً این مسافر است که در زمان تاخیر و ابطال پرواز نمی‌داند حق خود را از کجا و چه کسی بگیرد؟