به گزارش پایگاه خبری ربیع، فردا هشتم ربیعالاول، سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری و آغاز امامت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. این روز عید شیعه، بلکه عید مستضعفان و اولین روز امامت و خلافت آخرین خلیفه و حجت بر حق و منجی عالم بشریت حضرت بقیهالله الاعظم (عج) در سال ۲۶۰ ه.ق است. هرچند آن حضرت به حکمت الهی از دیدهها پنهانند و توفیق رؤیت چهره دلربای ایشان از جامعه بشری سلب شده است، اما اعتقاد به حضور آن بزرگوار در میان مردم و تأثیرگذاری ایشان در نظام آفرینش و اداره عالم هستی از مهمترین باورهای شیعی است و وجود باهرالنور آن امام همام را به خورشید پس ابر تشبیه نمودهاند که اگرچه قابل رؤیت نیست، ولی گرمابخشی و دیگر خواص آن پابرجاست. سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) را باید غدیرخم دیگری دانست. آری، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در حقیقت امتداد غدیر و بلکه غدیرخم دیگری است. در این روز باید با امام زمان (عج) براساس مفاد دعاها بهویژه دعای «عهد» پیمانی دوباره بست. معرفت، محبت، ولایت و اطاعت، برخی از اصول این پیمان نسبت به امام زمان (عج) است. ولایت امام زمان (عج) به عنوان سرپرستی و حاکمیت ایشان بر افراد جامعه است و این ولایت رکن و اساس دین و همچنین راهنمای مسلمانان است. عهد و اطاعت، تجلی و نمود محبت است و زمینهساز ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدلپذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است.
براساس تعالیم اسلامی یکی از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم (عج) است؛ انتظار تحقق وعده الهی برای حاکمیت صالحان، وظیفه مسلمانان است. امام صادق (ع) فرمودند: «هر فردی که دوست دارد از یاران حضرت قائم (عج) باشد باید منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند، این فرد چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم (عج) بپاخیزد، پاداش او همچون پاداش فردی است که آن حضرت را درک کرده است. پس کوشش کنید و در انتظار بمانید و…» برای منتظران زمان غیبت، همین پاداش بس که نام آنها در زمره یاران امام عصر(عج) و از جمله افرادی ثبت میشود که آن حضرت را به هنگام ظهور همراهی میکنند. به یقین امام ظهوری همراه با برقراری عدالت دارند، چنانچه نبی مکرم اسلام (ص) در بیان چگونگی پایان عمر دنیا، چنین میفرماید: «اگر از دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی میکند تا مردی از اهل بیت مرا که همنام من است، بفرستد و زمین را همانگونه که پر از ظلم و ستم شده، مملو از قسط و عدل نماید». از ویژگیهای منحصربهفرد دوران حکومت امام مهدی(عج) که در احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام) فراوان ذکر شده و مورد تأکید و توجه قرار گرفته است، استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعه بشری از جمله عدالت در تقسیم بیتالمال و توزیع ثروتهای ملی و مردمی است. در پرتو اصل محبوب عدالت اجتماعی است که نابسامانیهای سیاسی، ستم اجتماعی و ظلم اقتصادی که زاییده نظام ظالمانه تبعیض، ستم و بی عدالتی است، سامان مییابد.
فراهم آوردن رفاه و آسایش و ایجاد شرایطی که در آن، آحاد جامعه جهانی، کتاب زندگی داشته و اضطراب و نگرانی از این ناحیه احساس نکنند، در سرلوحه برنامههای کاری حکومت حضرت مهدی(عج) قرار دارد. حضرت با توزیع عادلانه بیتالمال و درآمدها و نظارت دقیق به دستگاههای اجرایی و اقتصادی حکومت، زمینه لازم برای رفاه و آسایش همگانی را فراهم خواهند کرد، بهگونهای که ساکنان آسمانها و زمین از شرایط به وجود آمده راضی و خشنود خواهند شد.
از مجموع آیات و روایات در خصوص عصر ظهور به این باور و استنباط میرسیم که با حاکمیت نظام عدالتگستر آن حضرت و نزول برکات آسمانها و زمین و نظارت دقیق بر امور اقتصادی، معضل بزرگ فقر و محرومیت که مؤثرترین عامل در بروز ناهنجاری اجتماعی به حساب میآید، از جامعه بشری برچیده خواهد شد و با ایجاد رفاه و آسایش موعود، پدیدههای دزدی، تجاوز، بیعفتی، رشوه و اختلاس که مولود نامیمون فقر و تهیدستی است، از بین رفته و ترس، نگرانی، اضطراب و ناامنی، جایش را به محیط صلح، صفا، صمیمیت و امنیت خواهد داد.
و اکنون نیز امام علیه السلام توجه کامل به پیروان خود دارند، چنانچه فرمودند: إنّا غَیْر مهْملینَ لمراعاتکمْ، وَ لا ناسینَ لذکْرکمْ، وَ لَوْ لا ذلکَ لَنَزَلَ بکم اللاَّْوا، وَ اصْطَلَمَکم الاَْعْداء.فَاتَّقوا اللّهَ جَلَّ جَلاله وَ ظاهرونا. ما در رعایت حال شما کوتاهى نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روى میآورد و دشمنان، شما را ریشهکن میکردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانى کنید.