اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا نصیری
کد خبر : 1029534
سه شنبه - 13 تیر 1402 - 20:53
درهمایش تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان با عنوان «میراث پدری» عنوان شد:

عملیات اصلاح و مرمت محور باباقاسم دو هفته آینده آغاز می‌شود/گذر آقانورالله نجفی فرصتی بی‌بدیل برای گردشگری است؛ باید محور تاریخی و فرهنگی اصفهان ثبت جهانی شود

اصفهان در قیاس با سایر بافت‌ها چیزی متفاوت از شهرهای دیگر دارد و آن هنر فاخری است که آثار آن در بسیاری از ابنیه به وضوح دیده می‌شود.

عملیات اصلاح و مرمت محور باباقاسم دو هفته آینده آغاز می‌شود/گذر آقانورالله نجفی فرصتی بی‌بدیل برای گردشگری است؛ باید محور تاریخی و فرهنگی اصفهان ثبت جهانی شود

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهردار اصفهان با بیان اینکه عملیات اصلاح و مرمت محور بابا قاسم دو هفته آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: به‌طور قطع در سال ۱۴۰۲ مرمت محور هارونیه را نیز آغاز خواهیم کرد که خط اتصال دولت سلجوقی به دولت صفویه خواهد بود، همچنین به‌زودی اقدامات جسورانه‌ای را که در حوزه احیای بافت تاریخی و اماکن تاریخی توسط شهرداری با هماهنگی بین ارگانی صورت گرفته است، به اطلاع عموم خواهیم رساند و برای احیای بافت تاریخی شهر از سرمایه‌گذاران کمک می‌گیریم.

علی قاسم‌زاده در همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان با عنوان «میراث پدری» اظهار کرد: نمی‌توان منفک از تحولات اجتماعی برای فردای شهر و کشور تصمیم‌گیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر، امروز مسیر ویژه‌ای برای فعالیت‌های تاریخی در شهرداری تعریف کرده که مسئولیت محوری این عرصه بر عهده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید تدابیری اندیشه شود تا هر سرمایه‌گذار و احیاگر بافت تاریخی که وارد این عرصه شد، منتظر نماند و به‌سرعت در سیکل اداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید بدون مشکل و در اسرع وقت باید به مشکلات سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی و از تمام ظرفیت‌های قانونی به نفع سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی استفاده شود.

گذر آقانورالله نجفی فرصتی بی‌بدیل برای گردشگری است

شهردار اصفهان تاکید کرد: انتظار داریم سرمایه‌گذاران مطابق تجارب خود در این عرصه به ما کمک کنند؛ در این راستا اگر قانونی هم وجود نداشته است، می‌توان اقدامی را در حد اختیارات شورای اسلامی شهر و مصوبات آن به نفع سرمایه‌گذاران و احیاگران انجام داد.

وی افزود: با تدبیر و همگرایی بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری التهاب و تهدیدی که در گذر آقانورالله نجفی وجود داشت را به فرصت بی‌بدیل شهری در زمینه گردشگری تبدیل کرده‌ایم و در آینده نزدیک ظرفیتی در این محور ایجاد می‌شود که به آن می‌بالیم.

قاسم‌زاده گفت: در این گذر بر اساس اقدامات انجام شده ویترینی از هویت تاریخی فعال خواهد شد که برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری جذاب بسیار کارساز است، بر این اساس گذر آقانورالله نجفی در روزهای آینده بدون شک از پرترددترین محورهای گردشگری شهر اصفهان خواهد شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، محورهای گردشگری شهری را توسط شهرداری احیا می‌کنیم و نقاط واقع شده در آن‌ها را به سرمایه‌گذاران و احیاگران می‌سپاریم؛ پس از محور گذر آقانورالله نجفی، دو محور بابا قاسم و هارونیه در دست اقدام و برنامه‌ریزی است که مطالعات آن‌ها نیز انجام شده است.

 مساعدت شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی

 معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز گفت: شهرداری هرگونه مساعدت، همراهی و همکاری را با سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی خواهد داشت تا در کنار هم و با هم بتوانیم شهر موزه اصفهان را برای آیندگان حفظ کنیم.

وحید مهدویان افزود: مرمت و احیای بناهای تاریخی علاوه بر حفظ و احیای یک اثر ملی و تاریخی، باززنده‌سازی هویت شهری را به همراه دارد و به نوعی احیای بناها و بافت‌های تاریخی به حفظ حافظه تاریخی، هنری و فرهنگی جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی ارزشمند شهری موجب ایجاد تداوم حیات ابنیه‌ها می‌شود و باید در یک نظام به هم پیوسته در روند احیای هویت شهری و توسعه پایدار قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: به نوعی روند احیای ابنیه‌های تاریخی و دارای ارزش، یک فرایند خالق و نوآوری به شمار می‌آید، در این راستا امروز در همایش «میراث پدری» خدمت سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان هستیم؛ میزان مداخله و نوآفرینی مرمت گران و احیاگران بافت تاریخی می‌تواند در روند طراحی، اجرا و به‌خصوص نتیجه نهایی پروژه‌های احیا تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: خلاقیت و اندیشه‌های سرمایه‌گذاران در نحوه آفرینش کار که در آثار تاریخی جریان پیدا کرده، ثروت بسیار گران بهایی است که هر انسان هنر دوستی را به شوق می‌آورد و در این خصوص به همکاران خود در مدیریت شهری از جمله سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و مدیریت بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده تاکید کرده‌ام هر گونه مساعدت، همراهی و همکاری با سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی داشته باشند تا در کنار هم و با هم بتوانیم شهر موزه اصفهان را برای آیندگان حفظ کنیم.

مهدویان افزود: ریاست شورای عالی بافت تاریخی شهردار اصفهان است در این راستا مدیریت بافت‌های تاریخی شهر بر عهده معاونت شهرسازی گذاشته است و درصدد هستیم به‌رغم تن‌ها بودن شهرداری در این عرصه، پیشتازانه در احیای بافت تاریخی با محوریت محلات اقدام کنیم.

 ۴۵ پروژه مرمتی در بافت تاریخی شهر اصفهان

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آئین گفت: در حال حاضر بیش از ۴۵ پروژه مرمتی در بافت تاریخی شهر اصفهان در دستور کار قرار دارد که حاصل تعامل و ارتباط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

رسول میرباقری، افزود: امروز دغدغه مردم اصفهان در احیای بافت تاریخی افتخاری بزرگ است و باید از فرصت‌های بی‌بدیل ایجادشده مانند اتاق بازرگانی در این عرصه بهره ببریم.

وی ادامه داد: حدود ۲۵ سال گذشته پنج هزار خانه تاریخی در استان اصفهان وجود داشت که در حال حاضر بسیاری از آنها از بین رفته است، بنابراین اگر امروز مجدانه در راه احیای بافت تاریخی و میراثی گام برنداریم، دیگر شاهد خانه‌های تاریخی نخواهیم بود.

وی افزود: امروز دغدغه مردم اصفهان در احیای بافت تاریخی افتخاری بزرگ است و باید از فرصت‌های بی‌بدیل ایجادشده مانند اتاق بازرگانی در این عرصه بهره ببریم.

باید محور تاریخی و فرهنگی اصفهان ثبت جهانی شود

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را باید به ثبت جهانی برسانیم، گفت: این محور و بافت تاریخی و فرهنگی در اصل، هویت شهری کهن‌ترین شهر ایران در شکل جدید خود است، اما تن‌ها به حفظ چند بافت تاریخی همچون چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

 علیرضا ایزدی، با اشاره به اینکه بدون شک اصفهان یگانه شهری است که بافت آن همچنان سرآمد شهرهای ایران بوده و بسیار زیبا است افزود: سرمایه‌گذاران احیای بافت تاریخی، خیرانی هستند که برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی سرزمین خود خون جگر می‌خورند. اما این پرسش مطرح است که به‌رغم داشتن انجمن خیرین مدرسه‌ساز و مسجدساز، چرا برای مرمت و احیای دوباره مسجد امام و مسجد جامع یا مدرسه ابن‌سینا که بخش بی‌نظیری از هویت ایران و اصفهان است، هزینه نمی‌شود؟

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در گذشته، بخش‌هایی از آثار تاریخی توسط خیران احیا می‌شد، اما نبود آموزش کافی و رواج نداشتن نگاه اقتصادی، منجر به این شده است تا امروز خیران تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

ایزدی با اشاره به احداث جاده در روستاها گفت: احداث این جاده‌ها تن‌ها منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد ضایعه‌ای به نام حاشیه‌نشینی شد از این‌رو روستاها به دلیل مهاجرت ساکنان آن به شهرها و مواجهه با رنگ و لعاب شهرنشینی دیگر مانند سابق نشد.

باید اقتصاد را فرهنگی کنیم

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد اقتصاد بودیم، اما به جای اینکه اقتصاد خود را فرهنگی کنیم در غفلت و بی‌خبری فرهنگ خود را فراموش کردیم و آن را به اقتصاد، لودر و دریل گره زدیم، اضافه کرد: با ورود به بافت‌ها و ابنیه ارزشمند تاریخی، خود موجب ایجاد ناآگاهی در نسل‌های جدید شده‌ایم.

ایزدی با بیان اینکه محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را باید به ثبت جهانی برسانیم، گفت: این محور و بافت تاریخی و فرهنگی در اصل، هویت کهن‌ترین شهر ایران در شکل جدید خود است، اما ما تن‌ها به حفظ چند بافت تاریخی مانند چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

زهرا نصیری