آذربایجان شرقی » استانها » اسد فلاح » تولیدی » خبر پوششی
کد خبر : 535119
سه شنبه - 29 آبان 1397 - 12:27
کارنامه درخشان پلیس فتا در حوزه آگاه سازی های فضای مجازی :

عملکرد پلیس فتا آذربایجان شرقی به کاهش جرایم سایبری منجر شده است

سرهنگ محسن محمودی اظهار کرد: پلیس فتای استان در این رویداد در قالب آموزش های اجتماعی و آگاه سازی های اجتماع محور، همچون کلیپ های آموزشی به زبان آذری، تراکت ها، اینفوگرافی ها و موشن گرافی های تهیه شده در این زمینه، برگزاری مشاوره های آنلاین، تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی به بیان و عرضه توانمندی های خود پرداخت که مورد استقبال عموم مخاطبان و متخصصان امر قرار گرفت.  

عملکرد پلیس فتا آذربایجان شرقی به کاهش جرایم سایبری منجر شده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: پلیس فتای استان برابر تدابیر سردار حسن خانی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی مصمم شد در راستای ارائه عملکرد و اقدامات اجتماع محور و توسعه محور در ششمین نمایشگاه فن آوری و نوآوری ربع رشیدی شرکت کند و با ارایه آموزش های لازم به همشهریان و مشاوره های لازم سایبری برای شرکت کنندگان و بازدید کنندگان، خدمات انجام گرفته از سوی این پلیس را به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز، سرهنگ محسن محمودی اظهار کرد: پلیس فتای استان در این رویداد در قالب آموزش های اجتماعی و آگاه سازی های اجتماع محور، همچون کلیپ های آموزشی به زبان آذری، تراکت ها، اینفوگرافی ها و موشن گرافی های تهیه شده در این زمینه، برگزاری مشاوره های آنلاین، تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی به بیان و عرضه توانمندی های خود پرداخت که مورد استقبال عموم مخاطبان و متخصصان امر قرار گرفت.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده در خصوص روشن گری در فضای مجازی گفت: در این نمایشگاه، ویژه برنامه ای تخصصی توسط  سردار محمدی جانشین فرماندهی انتظامی استان کلید خورد و کلیپی تحت عنوان روشنگری در فضای مجازی در خصوص تهدیدهای فضای مجازی پخش شد. سرهنگ محمودی افزود: خوشبختانه در حوزه آگاه سازی های فضای مجازی به استناد بازخوردهای حاصل عملکرد توفیقمندانه ای داشتیم که البته در این زمینه، حدود ۱۰ هزار تراکت آموزشی نیز بین تمامی غرفه داران، شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان توزیع و پخش شد.

وی اضافه کرد: میزان بازدید از غرفه پلیس فتای استان بسیار عالی بود بطوریکه نزدیک سه هزار حلقه سی دی آموزشی در قالب پک های آموزشی آماده شده بین بازدیدکنندگان از غرفه پخش شد و علاوه بر این، شهروندان مراجعه کننده به غرفه پلیس فتا، از مشاوره های حرفه ای کارشناسان مجرب این حوزه، بصورت فردی یا خانوادگی نیز بهره مند شدند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی، برگزاری کلاس آموزشی در زمینه امنیت سایبری و فضای تولید و تبادل اطلاعات را از جمله ویژگی های مهم و تاثیرگذار این رویداد پرمخاطب عنوان کرد و افزود: در کنار عموم استقبال کنندگان از غرفه پلیس فتای استان، حضور مقامات و مسوولان ارشد کشوری و استانی از جمله وزیر، استاندار استان و نمایندگان مجلس نیز دلگرم کننده و حائزاهمیت بود.

سرهنگ محمودی متذکر شد: بیش ترین حجم مشکلات و سوالات مطروحه شهروندان که نیاز به مشاوره داشتند، مربوط به نگرانی خانواده ها در مورد حضور رها شده و بدون کنترل فرزندان شان در فضای مجازی و سرگرمی های چند ساعته و متوالی آنان در قالب بازی ها و گیم های اینترنتی و اپلیکیشن موبایلی بود و اکثر خانواده ها از تهدیدهای اخلاقی فضای مجازی گلایه داشتند و در خصوص خریدهای اینترنتی و اقتصادی در فضای مجازی مشاوره می خواستند و در این زمینه نیز بر حسب نیازهای شهروندان، توسط کارشناسان مجرب این حوزه، مشاوره ها و راهنمایی های لازم به خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان ارایه شد.

رئیس پلیس فتای استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در خصوص امنیت دیتابِیس های اَپ ها، ترم افزارها، اپلیکیشن ها، عابر بانک ها، کارت های الکترونیکی و جرایم حساس همچون فیشینگ، فارمینگ و جرایم سایبری که از جمله دغدغه های ما و مراجعه کنندگان بود، با محوریت روشنگری در فضای مجازی به صاحبان غرفه و صنایع، مشاوره ها و راهنمایی های لازم در طول مدت برگزاری نمایشگاه، ارایه و انجام شد.

سرهنگ محمودی گفت: هتک حیثیت و نشر اکاذیب، برداشت های اینترنتی غیرمجاز، مزاحمت های اینترنتی، کلاهبرداری رایانه ای و تهدید و اخاذی از جمله پنج جرم اول استان در حوزه سایبری است.

وی ادامه داد: استاندارد رسیدگی به پرونده های قضایی در حوزه سایبری در کشور ۳۳ روز است که این مدت باتوجه به تعامل و همکاری مابین پلیس فتا و دستگاه قضایی در آذربایجان شرقی ۱۲ روز می باشد.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان کشفیات جرایم سایبری در استان افزایش یک درصدی داشته، گفت: آذربایجان شرقی در بین پنج استان دارای بیشترین پرونده سایبری در حوزه کشفیات مقام نخست را دارد.

وی با اشاره به اینکه زنان و کودکان بیشتر در معرض آسیب های فضای مجازی هستند، تاکید کرد: ضروری است آموزش های لازم برای استفاده از فضای مجازی در جامعه ارائه شود. سرهنگ محمودی از والدین در خواست کرد نسبت به استفاده کودکان خود از فضای مجازی و بازی های رایانه ای حساسیت بیشتری به خرج دهند.

لازم به ذکر است پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی عملکرد مثبت و موثری در سالیان اخیر داشته و حضور شبانه روزی و مقبول مدیریت و کارشناسان این حوزه، به کاهش جرایم سایبری منجر و روند رسیدگی به پرونده های مربوطه را نیز تسهیل و تسریع کرده است.