عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می رسد

هشتمین نشست تخصصی مساله فولکلور و فرهنگ عامه با موضوع نقش منابع فرهنگ عامه اصفهان در تدوین تاریخ اجتماعی شهر در موزه عصارخانه شاهی برگزار شد.

عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می رسد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ابراهیم موسی پور بشلی در هشتمین نشست مساله فولکلور و فرهنگ عامه با موضوع نقش منابع فرهنگ عامه اصفهان در تدوین تاریخ اجتماعی شهر، اظهار کرد: در غرب به تاریخ اجتماعی، تاریخ اجتماعی نوین می گویند و همواره مورخانش در کنار تاریخ نگاری خودشان به مسائل اجتماعی هم توجه دارند.

وی ادامه داد: همه اطلاعات در مورد غذا، طبخ، آداب اجتماعی و … در تاریخ اسلامی وجود دارد.
مدیدگروه تاریخ اجتماعی دانشنامه جهان اسلام افزود: اولین دپارتمان اجتماعی در دهه ۶۰ میلادی شکل گرفت، واحدهای درسی برایش تعریف و ژورنال تخصصی در آن رابطه ایجاد شد.
موسی پور بشلی افزود: عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می رسد و این دانش جوانی است یعنی هنوز ضابطه ها و قواعدش آنگونه که باید در جامعه شناسی و روانشناسی مدون نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: هنوز غربی ها آنقدر در این زمینه جلو نرفته اند که ما مجبور شویم از آن ها یاد بگیریم و می توانیم چیزهایی تولید کنیم که آن ها از ما الگوبرداری کنند.
این استاد تاریخ اجتماعی با بیان اینکه در تاریخ اجتماعی بررسی می شود که مثلا عصارخانه شاهی با اطرافش چگونه رفتار می کرده است، گفت: عده ای می پرسند چرا در استان اصفهان اینقدر عصارخانه وجود دارد پاسخ این سوال در بررسی تاریخ اجتماعی عصارخانه است. چون زمانی تقاضای روغن بسیار زیاد شد و عصارخانه ها ساخته شدند.
موسی پور بشلی ادامه می دهد: تاریخ اجتماعی بررسی می کند که چرا مغازه عطاری، آهنگری، بزازی و دکان علاف ها در قدیم کنار هم ساخته نمی شد به این دلیل که آهنگری با جرقه و آتش سر و کار دارد و یک جرقه کافی است تا بقیه مغازه ها آتش بگیرد.
وی ادامه داد: مورخ سیاسی این جرقه ها را نمی بیند اما مورخ اجتماعی حتی می تواند در مورد کرم شب تاب کتاب تاریخی بنویسید‌.
این نویسنده کتاب با بیان اینکه تاریخ اجتماعی بررسی می کند تکنولوژی چطور می تواند خرده فرهنگ ها را در یک قاره از بین ببرد، گفت: مثلا در آمریکا بعد از به وجود آمدن مسلسل خودکار عصر وحشی و وسترن پایان یافت.
وی افزود: تاریخ اجتماعی هیچ منبع مشخصی ندارد و همه رشته ها و حوزه ها می تواند برای تاریخ اجتماعی منبع باشد که یکی از این منابع فولکلور است.
این استاد تاریخ اجتماعی گفت: افرادی که در فولکلور مثل رابین هود قهرمان مردمی هستند اینطور که در فیلم ها و کتاب ها نشان داده می شوند نیستند.
موسی پور بشلی ادامه داد: اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها آمار جنگنده های فلان جنگ را بپرسید آمار را بیش از آنچه باشد می گویند و اگر آن ها را وارد یک چالش کنید می بینید که شکل روایت مدام تغییر می‌کند این همان فولکلور است که تاریخ دان اجتماعی به اینگونه گزارش هایش نمی تواند استناد کند.