تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 238581
دوشنبه - 7 اسفند 1396 - 12:30

عربستان، متوهمی وحشت‌زده

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عربستان نیز مانند آمریکا به صراحت مخالفت خویش را با برجام آشکار کرده است. عربستان رقیب جدی منطقه‌ای و ایدئولوژیکی ایران است و از کوچک‌ترین روزنه برای دشمنی و ضربه‌زدن به ایران دریغ نکرده است. به‌ویژه در سال‌های اخیر که روابط این دو کشور خصمانه‌تر نیز شده است و دشمنی […]

عربستان، متوهمی وحشت‌زده

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عربستان نیز مانند آمریکا به صراحت مخالفت خویش را با برجام آشکار کرده است. عربستان رقیب جدی منطقه‌ای و ایدئولوژیکی ایران است و از کوچک‌ترین روزنه برای دشمنی و ضربه‌زدن به ایران دریغ نکرده است. به‌ویژه در سال‌های اخیر که روابط این دو کشور خصمانه‌تر نیز شده است و دشمنی از جانب عربستان بوده است.
در همین موضوع وزیر خارجه عربستان گفته است بعضی کشورها ازجمله عربستان از توافق هسته‌ای ایران نگران هستند و آیا پس از ۱۰ یا ۱۲ سال چه اتفاقی برای غنی‌سازی اورانیوم ایران خواهد افتاد؟ آیا مردم این اطمینان را دارند که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت؟ به نظر من اطمینان ندارند.
وزیر خارجه عربستان در حالی این ادعاها را درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ده بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.
عربستان از پیروزی‌های ایران در منطقه وحشت دارد و دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای نیز دستاورد دیگری است که ایران را در منطقه مطرح می‌کند؛ اما عربستان به‌تازگی حضور کم‌رنگ و منفی‌تری در منطقه داشته است. عربستان در ویتنامی به نام یمن گیر کرده است که هر روز تحلیل می‌رود و افکار عمومی منفی‌ای را متبلور می‌کند. برای نجات خویش توهم ارسال سلاح از ایران به یمن را اشاعه داده است، اما آن هم آشکار شد که توهمی بیش نیست؛ حتی همکاری با آمریکا و فشار بر شورای امنیت نیز نتوانست این توهم را تبدیل به واقعیت کند.
عربستان ایران را کشوری عجم می‌داند که باید مطیع برادر بزرگ‌تر باشد، نه فراتر؛ اما جمهوری اسلامی ایران انقلاب کرد تا کشوری وابسته نباشد. عربستان از ایران هسته‌ای می‌ترسد؛ زیرا ایران هسته‌ای از آنجا که به دنبال دفاع است، نه ظلم مطرح خواهد بود. ایران با حضور در سوریه و عراق چشم‌انداز نظامی بسیار خوبی را از خود به جای گذاشت که عربستان از آن هراس دارد.