استانها » اصفهان » تولیدی » رسول مهدی زاده » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 496527
شنبه - 5 آبان 1397 - 09:54

عده‌ای نمی‌خواهند از مجلس تفحص شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس در نشست خبری با خبرنگاران از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای حل مشکل آب توسط نمایندگان صورت گرفته است سخن گفت و به این مسئله اشاره داشت که برای روشن شدن شرح ماوقع و مشکلات کشاورزان شرق اصفهان حتی معاون وزیر نیرو، نمایندگان چهارمحال و بختیاری و مسئولان دو استان بازدیدهایی از بالادست و پایین‌دست رودخانه داشتند؛ اما باز هم کسی نتوانست مشکلات کشاورزان اصفهان را حل نماید و حق‌آبه هم در پاییز به کشاورزان داده نشد.

عده‌ای نمی‌خواهند از مجلس تفحص شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نماینده مردم اصفهان در مجلس در نشست خبری با خبرنگاران از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای حل مشکل آب توسط نمایندگان صورت گرفته است سخن گفت و به این مسئله اشاره داشت که برای روشن شدن شرح ماوقع و مشکلات کشاورزان شرق اصفهان حتی معاون وزیر نیرو، نمایندگان چهارمحال و بختیاری و مسئولان دو استان بازدیدهایی از بالادست و پایین‌دست رودخانه داشتند؛ اما باز هم کسی نتوانست مشکلات کشاورزان اصفهان را حل نماید و حق‌آبه هم در پاییز به کشاورزان داده نشد.
حسن کامران، تصریح کرد: از وزیر نیرو خواستیم تا به اصفهان بیایند و مشکلات کشاورزان را از نزدیک ببینید؛ ولی فقط معاون او برای بازدید به اصفهان آمد که در نهایت وقتی برای بازدید از پروژه سد چم‌آسمان رفتیم، عده‌ای از استان بالادست نگذاشتند که بازدید از موتور پمپ‌ها و لوله‌گذاری‌هایی که در مسیر شده بود انجام شود.
متأسفانه هیچ مردی در این دولت‌ها پیدا نمی‌شود که بیاید و برق این موتور پمپ‌ها را قطع کند تا حق‌آبه‌دار به حقش برسد.
وی با ابراز گلایه از عملکرد دولت در زمینه تحقق آب به زاینده‌رود گفت: اختصاص آب در دو سال پیش به کشاورزان هم یک شانتاژ رسانه‌ای بود تا در آستانه انتخابات برای خودشان رأی جمع‌آوری کنند. اخیرا خانمی در وزارت نیرو (معاون وزیر نیرو) پیدا شده که اصلا منکر حق‌آبه کشاورزان اصفهان است، مگر می‌شود کسی بیاید و سهم چندین هزار ساله کشاورزان را منکر شود؟
وی بیان داشت: در زمان وزیر نیرو فعلی ۱۱۹۲ میلیون مترمکعب آب به جاهایی رفته است که نباید می‌رفت.
بهشت آباد نباید سیاسی شود
وی درباره انتقال آب از اصفهان به یزد گفت: متأسفانه در سال ۸۳ این توافق توسط معاون سیاسی و استاندار وقت امضا شد.
وی با اشاره به اینکه دولت نباید مطالعات ۱۰ ساله طرح بهشت آباد که توسط فرانسوی‌ها انجام شد را زیر پا گذارد گفت: انتظار داریم
طرح بهشت آباد که برای آبرسانی به چند استان طراحی شده است انجام شود و صحبت‌هایی که درباره انتقال آب از خدنگستان به اصفهان می‌شود عملی نگردد. موضوع بهشت آباد نباید سیاسی شود. اجرای سد را هر چهار استان موافقت دارند.
مسئولان مقران اصلی تجمع مردم برای آب هستند
وی درباره فراخواندن وزیر نیرو و توضیحات وی درباره اقدامات انجام شده برای حل مشکل آب کشاورزان اصفهان افزود: مجلس درباره برخی اقدامات تعلل می‌کند و وزیر نیرو وقتی به مجلس آمد نتوانست توضیحات مناسبی ارائه کند.
او از جغرافیای منطقه و حواشی سخن گفت که بنده گفتم من خود جغرافیا خوانده‌ام. وزیر نیرو با عملکرد ضعیفی که دارد موجب شده که کشاورز به خیابان بیاید. وزارت اطلاعات باید به سراغ مسببین حضور مردم در خیابان‌ها برود نه اینکه بیایند و کشاورز بیچاره را توبیخ نمایند. از وزارت اطلاعات و وزارت نیرو در این زمینه شکایت کرده‌ام.
نمی‌خواهند از مجلس تفحص شود!
وی همچنین اضافه کرد: زمانی که هفته گذشته وزیر نیرو به مجلس فراخوانده شد، فقط وکلای ملت به او کارت زرد دادند، در صورتی که آقای رئیس جمهور در سفر به اصفهان قول حل مشکل زاینده‌رود مانند دریاچه ارومیه را داده بود!
کامران همچنین در رابطه با طرح تحقیق و تفحص از مجلس که درخواست آن را ۲۳ اردیبهشت امسال به مجلس داده بود گفت: براساس آیین‌نامه ۲۱۴ مجلس، درباره این درخواست، مجلس باید ظرف ۲ هفته برای این موضوع جواب ارائه دهد؛ ولی متأسفانه هیچ خبری نشد. با پیگیری‌های انجام شده این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد
و دو نفر از وکلا از آن حمایت کردند؛ اما متأسفانه این طرح همچنان مغفول مانده و کسی به آن پاسخگو نیست.
ساخت و سازهای مجلس بدون مناقصه و بودار است
وی اضافه کرد: در صحن علنی، دو بار تذکر به نایبان مجلس دادم که چرا طرح تفحص انجام نمی‌شود، به قول معروف اگر ما پاک هستیم چه باک از حساب؛ ولی هربار هرکدام تفره رفتند و پاسخی ندادند، حتی به رئیس مجلس هم در این رابطه تذکر دادم؛ ولی پاسخی دریافت نکردم.
وکیل مردم اصفهان گفت: یکی از دلایلی که در طرح تفحص از مجلس مدنظر بوده است اجرای ساخت و سازهای مجلس بود که خارج از مناقصه و بودار است و دیگری هم بحث بررسی دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس است.
تفحص از دوره ششم تا دهم مجلس
کامران با تأکید به اینکه در طرح تفحص از مجلس اشاره شده است که تحقیقات باید از دوره ششم تا دهم مجلس باشد ادامه داد: به دلیل اینکه هیچ یک از مسئولان در رابطه با طرح تفحص پاسخی تاکنون ارائه نکرده‌اند از رئیس کمیسیون تفحص شکایت کرده‌ام.
وی اشاره کرد: اگر این تفحص از ناظرین مردم انجام شود، تکلیف بسیاری از پول‌های مجلس هم روشن می‌شود.
وی افزود: در طرح تفحص از مجلس تحقیقات در ۱۰ زمینه ذکر شده است که شامل امور مالی و معاملاتی، امور استخدامی، نحوه اجرای آیین‌نامه مجلس، نظارت بر سفرها و سمینارها، خبرگزاری خانه ملت و غیره مدنظر است.
۳۲ هزار میلیارد تومان بر بودجه ۹۷ تحمیل شد، آب از آب تکان نخورد
نماینده مردم شرق اصفهان در مجلس با اشاره به طرح شکایت از رئیس مجلس بابت اضافه بودجه امسال دولت گفت: شاکی از این هستیم که چرا رئیس مجلس درباره ۳۲ هزار میلیارد تومان که بر بودجه امسال تحمیل شده است پیگیری و صحبتی نکردند و آب از آب مجلس و رؤسا تکان نخورد.
کامران گفت: متأسفانه امسال ۳۹ هزار میلیارد بر بودجه ۹۷ تحمیل شده است که در آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، سرفصل‌های این افزایش شامل؛ فصل حمل و نقل ۲۵ هزار میلیارد تومان، عمران شهری، آب و کشاورزی ۷۶۰ میلیارد تومان و تغییرات در برنامه و اهداف کیفی طرح‌ها و غیره بوده است. رئیس مجلس به این موارد توجه نکرده است و من در هیئت نظارت بر نمایندگان از این عملکرد رئیس شکایت کردم.
وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در اطلاع‌رسانی از اخبار و واقعیت‌های مجلس گفت: متأسفانه برخی اخبار از نطق‌ها و صحبت‌های وکلای ملت حذف و دستچین می‌شود.
وی تأکید کرد: اگر مسئولان حرف نمی‌زدند و عمل می‌کردند همه امور اصلاح می‌شد.
اشکالات در بودجه تلفیق
کامران درباره بودجه تلفیق مجلس افزود: مذاکرات تلفیق مانند نطق‌های مجلس باید از صدا و سیما پخش شود. بودجه تلفیق دارای مشکلاتی است که ما در دولت به آقایان پورمحمدی و نوبخت ایراد گرفتیم که با شرایط موجود در کشور و با وجود تورم و گرانی، بودجه تلفیق نیز مشکل‌ساز است.