اجتماعی » اقتصاد مقاومتی، اشتغال
کد خبر : 51027
دوشنبه - 14 فروردین 1396 - 07:30
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان مطرح کرد

عاقبت اندیشی راهکار پیشگیری از شبیخون فرهنگی / فرهنگ شهادت، نقطه اتحاد ملت در برابر دشمن

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: همیشه در جنگ نرم (جنگ فرهنگی با باورهای اعتقادی) اولین و بنیادی‌ترین عاملی که می‌تواند ما را بیمه کند، تقویت فرهنگ بومی، دینی و داخلی است.

عاقبت اندیشی راهکار پیشگیری از شبیخون فرهنگی / فرهنگ شهادت، نقطه اتحاد ملت در برابر دشمن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، هجوم فرهنگی و … کلماتی است که همگی با مفهوم مشترک از سال‌ها پیش با اشاعه این کلمات از زبان رهبر فرزانه انقلاب بسیار بر سر زبان مسؤولان نظام جای گرفته بود تا جایی که در بسیاری موارد همچون زمان حال برای رسیدن بر مسند قدرت از آن سو استفاده می‌شد و یا از آن‌ها به عنوان اهم برنامه‌های کاری پیش روی مسؤولان نام برده می‌شد.

اما هم اکنون شاید چند سالی بشود که دیگر خبری از آن نیست، دلیل آن هرچه که هست مطمئناً تأثیر خوبی بر روی فرهنگ ما ندارد چرا که تهاجم فرهنگی هنوز تمام نشده است بلکه اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم همچنان ادامه دارد و شاید به جرأت بتوان گفت که با قدرت و همت بیشتری هم ادامه دارد، فقط کافی است کمی در رفتارها و ظواهر و نوع زندگی کردنمان و تفاوت آن با زندگی طیبه ایرانی اسلامی توجه بیشتری داشته باشیم تا متوجه آن شویم.

اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم تا به ریشه و زمان پیدایش تهاجم فرهنگی برسیم به سال‌های پس از جنگ تحمیلی که رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی‌های خود این موضوع را مطرح کردند می‌رسیم یعنی چیزی در حدود ۲۵ سال پیش؛ در اولین دفعاتی که ایشان به معرفی این پدیده پرداختند از آن با این تعبیر یاد کردند: «دشمن از راه اشاعه‌ی فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشا – سعی می‌کند جوان‌های ما را از ما بگیرد، کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند، یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگی» یک «غارت فرهنگی» و یک «قتل‌عام فرهنگی» است».

مهم‌ترین نکته در این باره نحوه مدیریت این اتفاق مهم در جامعه ما است، اینکه آحاد مردم بدانند در مقابل این حمله دشمن چگونه باید مقاومت کنند و مثل همه عرصه‌های ایستادگی مردم غیور ایران مقابل دشمنان در طول تاریخ؛ مراقب باشیم اشتباه بزرگی از کسی رخ ندهد تا موجب شکست‌های کوچک و بزرگ در این جنگ تمام نشدنی شود و موجبات تلفات سنگین را برای ملت  فراهم آورد.

*بیمه در تهاجم فرهنگی

جعفر شانظری در همین رابطه اظهار کرد: همیشه در جنگ نرم (جنگ فرهنگی یا باورهای اعتقادی) اولین و بنیادی‌ترین عاملی که می‌تواند ما را بیمه کند یا در میدان مبارزه پیروز کند این است که فرهنگ بومی، دینی و داخلی خود را تقویت کنیم هم‌چنین اگر جوان ما از حیث معرفتی نسبت به بنیه‌ها و بنیادهای فرهنگ دینی، اسلامی و انقلابی ما شناخت عمیقی پیدا کند بزرگ‌ترین و بهترین عاملی است که می‌تواند ما را در جنگ نرم فرهنگی موفق بدارد.

زمانی که در اولین صحبت‌های رهبری دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که ایشان در مورد تهاجم فرهنگی به جوانان اشارات زیادی داشته‌اند به همین دلیل از اهم راهبردها و پیشگیری‌ها باید در رابطه با جوانان باشد چرا که این قشر هستند که آینده کشور را رقم می‌زنند و دقیقاً در همین سنین جوانی انسان در اوج تمایلات است و این نکته احتمال گرایش به سمتی که دشمن می‌خواهد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در سطح کلان در رسانه‌ها و فضای عمومی، جامعه ما باید بتواند بحث‌های فرهنگی را تبلور و عینیت دهند، هم‌چنین مسؤولان، استادان، شخصیت‌هایی که الگو هستند و در فرهنگ‌سازی نقش دارند، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید اهتمام بیشتری به مسائل فرهنگی و مسائل بنیادی فرهنگی بورزند که جوانان و نسل جدید با مباحث فرهنگی ارتباط عمیق‌تری پیدا کنند.

*نقش خانواده‌ها در مقابل حملات فرهنگی

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: بنیادی‌ترین مسئله‌ای که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد خانواده است اگر خانواده‌ها در رفتار و عمل و هم‌چنین در نقش تربیتی فرزندشان این رسالت را مهم بدانند تأثیر بسزایی در پیشگیری دارد؛ اگر خانواده‌ها بی‌تفاوت شدند و جوانشان رها شده و تسلیم فضای گسترده  بمباران تبلیغاتی و فرهنگی شود ناخواسته در دام این مسائل گرفتار خواهد شد، لذا از نظر بنده از بنیاد خانواده گرفته تا بنیاد اجتماع و مراکز خلاق فرهنگی باید تلاش بسیاری کنند تا بتوانند با سبک‌ها و شیوه‌های متفاوت، نسل مخاطب را با مسائل فرهنگی تقویت کنند.

وی در رابطه با راهکارهای پیشگیری در مقابل این شبیخون تصریح کرد: مسئله مهمی که نباید از آن غافل شویم که در حوزه دین ما هم بیشتر مورد توجه قرار گرفته آینده‌نگری و عاقبت اندیشی است زیرا بسیاری از افرادی که در این دام‌ها می‌افتند به حال و لحظات آنی توجه دارند ولی اگر کسی عاقبت اندیش، آینده‌نگر و مرگ‌اندیش باشد کمتر در دام این مسائل می‌افتد.

حال پس از گذشت حدود ۲۵ سال از شروع این ماجرای اسفبار وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که اگر بخواهیم صادق باشیم کشور دچار آسیب‌هایی در مقابل این حمله شده و ما در برخی سنگرها به دلایل مختلف شکست خوردیم، به خصوص در نسل جوان و اعتقادات آن که دستخوش تغییرات شده این موضوع بیشتر نمود پیدا می‌کند به همین دلیل وقت آن رسیده که علاوه بر تجهیز هرچه بیشتر در مقابل تهاجمات آتی باید به ترمیم تلفات و آسیب‌های وارده به فرهنگ خودمان نیز بپردازیم.

*پیشگیری بهتر از درمان

شانظری گفت: برای جلوگیری از آن چه که در دامش افتاده‌ایم دو عامل می‌تواند نقش داشته باشد، نخست مقایسه فرهنگ‌ها، جوامع و آسیب‌هایی که جوامع می‌بینند؛ ما نباید با دیدن زرق و برق جوامع مختلف تصور کنیم اگر به فرهنگ غرب توجه کنیم سعادتمند و خوشبخت خواهیم شد به همین دلیل این مقایسه و تطبیق دادن می‌تواند ما را ازآنچه در دامش افتاده‌ایم یا خواهیم افتاد، نجات دهد.

وی ادامه داد: عامل دوم این است که فرهنگ و تمدنی که علم‌زدگی غربی شعار می‌داد و معتقد بود می‌تواند ما را به هدف انسانی برساند اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ اگر روی این فضا کار کنیم می‌توانیم به تمدن کهن ایران و پیشرفتی که ایران زمین داشت و تمدنی که اسلام برای بشریت به ارمغان آورده است، برگردیم .

وی بیان کرد: از آنجا که مسائل فرهنگی به اندیشه‌ها و باورهای درونی انسان‌ها برمی‌گردد نمی‌توان آن‌ها را مرزبندی کرد بنابراین ما باید بتوانیم مسائل فرهنگی خود را به روز رسانی کنیم؛ سینما، تلویزیون و فضای مجازی نقش مؤثری دارند و ما اگر بتوانیم فرهنگ خود را در قالب فیلم بازسازی کنیم تأثیر بسزایی خواهد داشت .

*نقطه اتحاد ملت در برابر تهاجمات دشمن

در میان همه اعتقاداتی که در جوامع مختلف و به خصوص در ایران وجود دارد یک نقطه اشتراک وجود دارد که می‌تواند برای اتحاد در مقابل تهاجمات فرهنگی دشمن ستودنی باشد ، این نقطه عطف چیزی  جز شهدای هر ملت نیست؛ چرا که وقتی در اعتقادات و فرهنگ‌های مختلف جست‌وجو می‌کنیم می‌بینیم که همه برای شهدای خود احترام قائل هستند؛ به طور مثال در زمان تشییع شهدا در نقاط مختلف کشور نیز شاهد هستیم از همه اقشار حضور پیدا می‌کنند و یا زمانی که شهدای ادیان دیگر را تشیع می‌کنند مسلمانان نیز حضور پیدا می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان عنوان کرد : در خصوص شهدا ، بحث تکریم‌های ظاهری و مراسم بزرگداشت به عنوان نماد و شعار ضروری هستند ولی اگر به این مسأله به صورت عمقی توجه شود به عنوان مثال دانشجو در مورد دانشجوی شهید بداند که به چه دلیل شهید شده است، فرهنگ شهادت و ایثار بیشتر نمایان خواهد شد؛ من معتقدم که انقلاب ما بر اساس ارزش‌های عدالت‌خواهی، کرامت انسانی و آزادی‌خواهی شکل گرفته و اگر این ارزش‌ها تبدیل به فرهنگ شوند، فرهنگ انقلاب و شهادت تداوم خواهد داشت ولی اگر به ارزش‌ها کم‌توجهی شود و فقط به جنبه شعار و ظاهر توجه شود خطرناک است لذا دانشگاه در علوم اجتماعی، الهیات، رشته‌های سیاسی و امثال آن می‌تواند نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی ایفا کند.

انتهای پیام/فارس