سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 533221
دوشنبه - 28 آبان 1397 - 14:47

ظرفیت نسل جوان فراتر از هر بودجه‌ و اعتباری است/ ضرورت حمایت از تئاتر دانشگاهی

امیرحسین حریری عنوان کرد: ما ظرفیتی به اسم دانشجو و نسل جوان داریم که فراتر از هر بودجه و اعتباری است، استفاده بهینه از این ظرفیت در کنار حمایت‌های سازمانی،‌ برنامه‌ها و اهداف را تسهیل می‌کند.

ظرفیت نسل جوان فراتر از هر بودجه‌ و اعتباری است/ ضرورت حمایت از تئاتر دانشگاهی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، امیرحسین حریری، کارگردان و مدیر مجموعه تئاتر مولوی درباره سیاست‌های جدید و وضعیت این مجموعه تئاتری عنوان کرد: مبنای فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه تهران در حوزه تئاتر دانشگاهی است.

وی افزود: بر همین مبنا تئاتر مولوی به عنوان یک مجموعه دانشگاهی تلاش می‌کند از تمامی ظرفیت‌های خود در راستاس تحقق این سیاست‌ها استفاده کرده و در حوزه تئاتر دانشگاهی تأثیرگذاری منحصر به فرد خود را چون سال‌های قبل داشته باشد.

حریری همچنین یادآور شد: بر همین اساس در دوره جدید حمایت از تولیدات نمایشی هنرمندان نسل جوان با تمرکز و توجه بیشتر به دانشجویان دانشگاه تهران و نیز مشارکت و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به عنوان فعالیت‌های فوق برنامه در دستور کار قرار دارد؛ امیدوار هستیم با همکاری و تعامل با مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی داخل و خارج از دانشگاه تهران بتوانیم بخشی از دغدغه‌های تئاتر دانشگاهی را برطرف کرده و اهدافی که این مجموعه قدیمی به عنوان یکی از پایگاه‌های تئاتر دانشگاهی دارد برآورده شود.

*استفاده از ظرفیت دانشجویان و نسل جوان

وی درباره وضعیت بودجه مرکز تئاتر مولوی نیز توضیح داد: یکی از مشکلاتی که نه تنها مجموعه مولوی بلکه بسیاری از مراکز فرهنگی ـ هنری با آن دست به پنجه نرم می‌کنند، مسئله اعتبارات و بودجه‌ است. طبیعی است که برای تحقق بسیاری از برنامه‌ها و اهدافی که در مجموعه‌ها پیش‌بینی شده تأمین اعتبارات شرطی لازم است.

حریری توضیح داد: اعتبارات برنامه‌های طراحی شده در مرکز تئاتر مولوی نیز در صورت تصویب از سوی دانشگاه تهران و مشخصاً معاونت فرهنگی و اجتماعی تأمین می‌شود. از طرفی خوشبختانه بعد از مدت‌ها چارت سازمانی مرکز تئاتر مولوی تنظیم و در مراحل تصویب قرار دارد و قطعاً پس از تصویب چارت سازمانی بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در سال‌های قبل به لحاظ سازمانی داشتیم، برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث اعتبارات و بودجه، ضرورت هماهنگی و مشارکت مراکز مرتبط وجود دارد،‌ اظهار داشت: ما باید مکانیسمی را طراحی کنیم تا برنامه‌هایی که نفع‌اش به تئاتر دانشگاهی به عنوان یک مبنا می‌رسد با مشارکت مراکز آموزش عالی مرتبط در کشور و نهادهای دیگری همچون اداره کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین اعتبار شود که البته در این راستا تعاملات خوبی هم شکل گرفته است.

مدیر مجموعه تئاتر مولوی توضیح داد: از سوی دیگر اعتقاد دارم که ما یک ظرفیتی به اسم دانشجو و نسل جوان داریم که فراتر از هر گونه بودجه و اعتباری است، استفاده بهینه از این ظرفیت‌ و انگیزه‌های بالا و والایی که در دانشجویان وجود دارد در کنار حمایت‌هایی که باید از طریق سازمانی صورت بگیرد، مطمئن تحقق برنامه‌ها و اهداف را تسهیل و مشکلات بودجه‌ای را به حداقل می‌رساند.

*شرایط قابل قبول تالار به لحاظ امکاناتی

این کارگردان تئاتر در مورد شرایط و امکانات سالن مولوی و تعداد اجراهای نمایشی اظهار داشت: بعد از بازسازی مجموعه در دو سال گذشته که خیلی گسترده و در تمام حوزه‌های ابنیه‌ای، مکانیکی، و الکترونیکی و ارتفاع سالن‌ها صورت گرفت؛ الان شرایط قابل قبولی را به لحاظ زیرساختی در تالار مولوی شاهد هستیم. به لطف خدا و علی رغم تمام مشکلات با اراده و حمایت دانشگاه تهران و با انجام بازسازی و ارتقای تجهیزاتی مجموعه؛ شرایطی فراهم شده که با افزایش تعداد اجراهای روزانه؛ گروه‌های بیشتری فرصت اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که تداوم بهره برداری از سالن‌ها نیاز به ترمیم‌ و نوسازی‌ و رفع و رجوع نواقص پیش بینی نشده دارد که سعی می‌شود آن هم به طور مرتب در مجموعه مولوی پیگیری شود.

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد عمده مخاطبان تالار مولوی و اساتید و دانشجویان و هنرمندان جوانی که در تئاتر مولوی فعالیت می‌کنند نسبت به امکانات و شرایط سخت افزاری رضایت دارند و مجموعه هم تلاشش را می‌کند تا اگر در جایی نقصی وجود دارد آن را در کمترین زمان ممکن رفع کند.

انتهای پیام/