به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علیرضا سیاهپور مدیر کل نگهداری راه ها با بیان این که این امر با همکاری این سازمان، پیمانکاران و حمایت شرکت های قیر ساز محقق شده است، اظهار داشت: با اجرای روکش تقویتی و کاهش چهار درصدی خرابی‌های شدید آسفالت محورهای مواصلاتی و از طرفی عملیات حفاظتی و لکه گیری و درزگیری، شیب خرابی‌های متوسط به سمت عدم یا خرابی‌ کم در حرکت است.
وی با اشاره به هزینه‌های تحمیلی ناشی از بی‌توجهی به بهسازی و روسازی مناسب رویه راه‌ها به دولت و کاربران راه‌ها افزود: در صورتی که اقدامات بهنگامی برای بهسازی و روسازی راه‌‌ها انجام نشود، هزینه‌های غیرمستقیم تحمیلی به دولت اعم از سوخت، تعمیرات، افزایش زمان سفر، وقوع تصادفات و مسائل زیست محیط سه برابر هزینه‌های مستقیم خواهد بود.
سیاهپور ادامه داد: سالانه ۱۳ درصد به خرابی‌های متوسط و شدید رویه‌ها راه‌ها افزوده می شود و در صورت عدم انجام فعالیت سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از ارزش سالیانه محورهای مواصلاتی کاسته می شود و در صورت ادامه روند با استفاده از روش‌های مختلف سالانه حدود ۱۰ درصد از خرابی‌ها اصلاح می‌شود و با این روند سالانه ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به ارزش سالیانه راه‌ها افزوده می‌شود .
وی با اشاره به رویکردهای حفظ، نگهداری آسفالت و رویه راهها برای برنامه ریزی‌های پیش رو برای حفظ و نگهداری آسفالت و رویه راهها خاطر نشان کرد: در رویکرد حفظ وضعیت موجود با ثابت ماندن سطح خرابی‌های شدید و متوسط،۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اصلاح رویه راهها نیاز است .
سیاهپور اضافه کرد: در رویکرد اصلاحی و با اجرای به موقع درزگیری و آسفالت حفاظتی، سالانه پنج درصد خرابی‌های شدید و متوسط کاهش یافته و هزینه مورد نیاز سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی گفت: در رویکرد حفاظتی، بودجه سالانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای لکه‌گیری و مقاومت‌ رویه راه‌ها نیاز است.
مدیرکل نگهداری راه‌ها با اشاره به این که در رویکرد بودجه نامحدود حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی و اجرایی، پیشنهاد و برنامه ریزی این دفتر اجرای سیاست و رویکرد اصلاحی است .