:مردمی‌سازی اقتصاد در حوزه تولید با راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی محقق شد

طرح در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان افتتاح میشود/برگزاری جشنواره فرش دستباف در نایین

امروز محصولات واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی اصفهان نه‌تنها بسیاری از نیازهای استان و کشورمان را برطرف و ما را در بسیاری موارد از واردات بی‌نیاز کرده‌اند بلکه گام‌های بلندی هم در راستای صادرات و برطرف کردن نیاز دانش بنیانی و فناورانه کشورهای منطقه برداشته‌اند.

طرح در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان افتتاح میشود/برگزاری جشنواره فرش دستباف در نایین

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز محصولات واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی اصفهان نه‌تنها بسیاری از نیازهای استان و کشورمان را برطرف و ما را در بسیاری موارد از واردات بی‌نیاز کرده‌اند بلکه گام‌های بلندی هم در راستای صادرات و برطرف کردن نیاز دانش بنیانی و فناورانه کشورهای منطقه برداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی مولود انقلاب اسلامی است، به این مسئله اشاره داشت که مردمی‌سازی اقتصاد در حوزه تولید به‌ معنی واقعی با راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در کشورمان رقم خورده است.

رسول سواری ، با اشاره به اینکه امروز اشخاص حقیقی، صاحبان اصلی صنایع و کارخانه‌های مهم در استان اصفهان و کشور محسوب می‌شوند و اشتغالزایی خوبی را ایجاد کرده‌اند افزود: درحال حاضر فعالیت‌های خوبی در حوزه فناوری و استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی استان انجام شده است و صنایع کوچک و متوسط با ورود شرکت‌های دانش بنیان به علم و فناوری روز مجهز شده‌اند.

۶۰ خوشه صنعتی در اصفهان در دست مطالعه است

وی در ادامه با اشاره به اینکه  همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب، این تعداد طرح عمرانی و زیرساختی با حضور مسوولان ملی و استانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۴۵ طرح زیرساختی و عمرانی دیگر با ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال آغاز خواهد شد ادامه داد: این طرح‌ها در زمینه آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی به واحدهای صنعتی، تلفن، فیبرنوری، تصفیه‌خانه فاضلاب، ایستگاه‌ها و خودروهای آتش‌نشانی، ساختمان‌های اداری و خدماتی و خدمات مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جمله فضای سبز و مبلمان شهری است.

وی افزود: پروانه بهره ‌برداری ۴۵ طرح صنعتی نیز در شهرک‌های صنعتی استان در سال جاری صادر شده است که همزمان با دهه مبارک فجر بصورت رسمی به بهره‌ برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حوزه خوشه‌های صنعتی تاکنون بیش از ۶۰ خوشه را در دست مطالعه دارد که کار مطالعه۱۲ خوشه خاتمه یافته و سه خوشه شامل فرش دستباف، گز اصفهان و پوشاک خورزوق نیز به مرحله اجرا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فرش دستباف نایین در پایان هفته جاری در این شهرستان برگزار خواهد شد گفت: این شرکت فعالیت‌های نرم‌افزاری خوبی را در زمینه نمایشگاه‌ها، سایت‌ها و دریافت استانداردها انجام می‌دهد که در راستای تقویت بُنیه نرم‌افزاری یا بازفعال‌سازی واحدها و ارتقا ظرفیت آنها کمک می‌کند.

با راه‌اندازی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مشکل اشتغال در بسیاری از شهرستان‌های استان حل شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان افزود: امروز محصولات واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی اصفهان نه‌تنها بسیاری از نیازهای استان و کشورمان را برطرف و ما را در بسیاری موارد از واردات بی‌نیاز کرده‌اند بلکه گام‌های بلندی هم در راستای صادرات و برطرف کردن نیاز دانش بنیانی و فناورانه کشورهای منطقه برداشته‌اند.

وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی استان اصفهان در سال‌های گذشته بیشتر در حوزه ‌ای غذایی و صنایع ساده از جمله بسته‌بندی حبوبات فعالیت داشتند اما امروز واحدهای فناور و دانش بنیان ما در حوزه‌های مختلف پزشکی، هوا و فضا و ماشین سازی و سایر صنایع فعالیت دارند.

سواری با اشاره به اینکه چشم‌انداز خوبی در حوزه صنایع کوچک در کشور ایجاد شده است، افزود: با راه‌اندازی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی نه‌تنها مشکل اشتغال در بسیاری از شهرستان‌های استان و کشور حل شده بلکه امروز در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و محصولات تولیدی استان اصفهان از قابلیت صادرات به سایر کشورها برخوردار است.

سرمایه گذاری ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی مردم در شهرک های صنعتی

وی با بیان اینکه محدودیت‌هایی در زمینه تامین آب شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: اقدامات خوبی در راستای بهره‌برداری از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و شهرک‌های صنعتی استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: بهره‌وری چهار برابری از آب نسبت به رقم متوسط کشوری در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد بطوریکه به ازای مصرف هر لیتر آب در شهرک‌های صنعتی کشور برای حدود ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده اما این رقم در شهرک‌های صنعتی استان بیش از ۲۰۰ نفر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مردم برای توسعه صنعت و اقتصاد شهرک‌ها سرمایه گذاری شده است، گفت: ما در زنجیره تولید فولاد و صادرات آن به کشور روسیه قرار داریم و این تنها به فولاد ختم نمی‌شود بلکه در تولیداتی که زمینه زنجیره تولید فولاد و کمک می‌کند به توسعه فولاد در دنیا بوده‌ایم و پیشرفت‌هایی در دیگر مباحثی همانند دارویی و نساجی داشته باشیم.

زهرا نصیری