تولیدی » فاطمه براتی
کد خبر : 1039642
جمعه - 21 اردیبهشت 1403 - 14:16
در گفت‌وگو باربیع مطرح شد:

ضرورت ایجاد سیاست گذاری صحیح در زمینه حجاب

فعال حوزه زنان گفت: فرهنگ‌سازی و سیاست گذاری صحیح در زمینه حجاب ایجاد نشده است.

ضرورت ایجاد سیاست گذاری صحیح در زمینه حجاب

فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکتر مهدیه شادمانی، دکتری روابط بین‌الملل و پژوهشگر ارشد حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: حجاب به معنای پوشش و دارای ابعاد مختلف سلبی و ایجابی است؛ ایجابی به معنای پوشاندن بدن و سلبی به معنی پرهیز از خودنمایی. بنابراین اگر این موارد در کنار یکدیگر قرار گیرند، حجاب اسلامی محقق شده است.

وی افزود: طراحی در زمینه لباس اسلامی وجود ندارد که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و حائز اهمیت است.

فعال حوزه زنان گفت: حجاب کرامت زن را افزایش می‌دهد و از فساد و ناهنجاری جلوگیری می‌کند. یکی از آثار اجتماعی حجاب استحکام خانواده است و سلامت جامعه را نیز تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: حجاب مختص بانوان نیست و آقایان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند اما حجاب بیشتر برای بانوان تعریف شده است.

شادمانی با بیان اینکه ‌ضعف اعتقادات دینی موجب کم‌حجابی می‌شود، گفت: خانواده به موضوع هویت دینی فرزندان باید توجه ویژه داشته باشد زیرا این مسئله بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: مدگرایی هم در موضوع حجاب نقش دارد و اکثر افراد از مد تبعیت می‌کنند. انسان به صورت فطری زیبایی را دوست دارد اما زمانی که از تعادل خارج شود، انحراف به وجود می‌آید.

فعال حوزه زنان خاطرنشان کرد: نهادها باید زمینه‌های تولید لباس ایرانی – اسلامی را ایجاد کنند و تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است. لباس باید جذاب باشد و در این زمینه از طبیعت و نوشته‌های خاص می‌توان بهره‌ گرفت.

وی گفت: قانون‌گذاری برای حجاب لحاظ شده اما سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی نادرست در زمینه حجاب وجود دارد و فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری صحیح ایجاد نشده است.

شادمانی اضافه کرد: هویت دینی دختران و پسران باید تقویت شود و نقش مادران در این موضوع اهمیت دارد. فرزندان باید براساس مسائل دینی تربیت شوند و به این منظور لازم است مادران مهارت‌های لازم را بیاموزند. رسانه‌ها نیز در این جریان اثرگذار خواهند بود و نباید نادیده گرفته شوند.

فاطمه براتی