گزارش ربیع از گام های بلند فولاد مبارکه برای گذر از خام فروشی

صادرات تولیدات فولادمبارکه در ۱۲ ماه امسال به بیش از ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تن

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های پیشرو و شناخته شده در صنعت فولاد است که توانسته با اقداماتی که داشته است، نقش موثری را در رشد و شکوفایی اقتصاد و تامین زنجیره ارزش کشور ایفا کند. این روزها و در میانه و فقدان رییس شهید دولت سیزدهم، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا است.

صادرات تولیدات فولادمبارکه در ۱۲ ماه امسال به بیش از ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های پیشرو و شناخته شده در صنعت فولاد است که توانسته با اقداماتی که داشته است، نقش موثری را در رشد و شکوفایی اقتصاد  و تامین زنجیره ارزش کشور ایفا کند. این روزها  و در میانه  و فقدان رییس شهید دولت  سیزدهم، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال  گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا است.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تولیدات این شرکت در بازارهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و ۱۶ درصد راهی بازارهای صادراتی می شود.

در این میان نباید از رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه غافل ماند و نکته حائز اهمیت در رشد محصولات صادراتی فولاد مبارکه، افزایش همزمان وزن و ارزش دلاری محصولات صادراتی آن است واین مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا است.

در این ارتباط می توان با صراحت و تقدیر اعلام کرد که  فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار دارد و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت جایگاه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان کرده است.

ناگفته نماند شفافیت در توزیع محصولات اولویت همیشگی فولادمبارکه بوده و این شرکت با کمک متخصصان داخلی و با تکیه بر توان داخل و همراهی و همکاری با شرکت های دانش بنیان و متخصص در حوزه های فولادی  ۱۴۲ میلیون تن انواع محصولات تولیدی را به مشتریان داخلی و خارجی تحویل داده است.

نکته حائز اهمیت این است که هم اکنون شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا است؛ هر چند که همچنان چالش های بخش صادرات بر پاشنه خود می چرخد و امید می رود با تغییر و اصلاح سیاست های اقتصادی، این الگوی ملی و موفق بنگاهداری  بتواند جایگاه خویش را به عنوان یک واحد صنعتی برتر در این حوزه ارتقا دهد  . از جمله مشکلات پیش روی این مجتمع بزرگ اقتصادی و پیشرو در تولید ورق های فولادی در حوزه صادرات را می توان به محدودیت در فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی عنوان کرد. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به با ثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و … است.

مضاف بر آن، متاسفانه امسال حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری اتفاق افتاده که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما، توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین برده است.

در این زمینه لازم است زیرساخت‌های کشور برای صادرات تقویت شود و در فرآیندهای لجستیکی و حمل و نقل نیز گام های اساسی در بهبود صادرات بین المللی برداشته شود. به طور نمونه می توان بر ضرورت تقویت اسکله‌ها در بنادر اشاره کرد تا این شرکت  عظیم صنعتی و تامین کننده مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل کشور بتواند محصولاتش را با تناژهای بیشتر صادر کند.

بدیهی است با توجه به اهمیت حمل و نقل و تاثیر بسزایی که در فرآیند توسعه و وابستگی حیات صنایع به ویژه صنعت فولاد به آن دارد، این شرکت موفق شده است سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن حمل محصول در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد و ۵/۱ میلیون ماشین ساعت خدمات حمل صنعتی در تحقق این موضوع این مجوعه را یاری کرده است.

ناگفته نماند که امسال پیش بینی شده است هشت میلیون و ۵۵۰ هزار تن حمل محصول از شرکت فولاد مبارکه تا پایان سال صادر شود و این در حالیست که تا پایان آذر ماه سال گذشته شش میلیون و ۱۱۱ هزار تن محصول از این شرکت ارسال شد که ۵۸ درصد این محصولات را تولیدات گرم، ۲۳ درصد را تختال، ۱۹ درصد را محصولات سرد و پوشش دار  و ۱۰ درصد از طریق حمل ریلی و ۹ درصد را حمل جاده ای به خود اختصاص داده بود.

** صادرات ۱.۴ میلیون تن از محصولات فولادی فولاد مبارکه

در این میان نباید این نکته را از یاد برد که شرکت فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داده و در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولاد مبارکه، این شرکت محرک صنایع بالادستی و پایین دستی در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم  را کسب خواهد کرد.

در این زمینه همچنین می توان نیم نگاهی به گزارش گمرک ایران از عملکرد ۱۰۰ صادرکننده بزرگ کشور در حوزه تجارت خارجی داشت و بر اساس آمارها، از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام شده است.

این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و کاهش ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری محصولات نسبت به سال قبل از آن است ولی شرکت فولاد مبارکه توانسته در همین سال ۱۴۰۲ ، هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری رشد قابل توجهی داشته باشد.

این مجتمع اقتصادی الگو در کشور با افزایش همزمان وزن و ارزش دلاری محصولات صادراتی با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید نیز توانسته ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی، بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کند که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز صادرکنندگان مواجه بودند.

*** تحویل ۸۹۵ هزار تن انواع محصولات فولادمبارکه به مشتریان در ۲ ماهه امسال

البته افزایش حمل محصول به مقصد مشتریان به‌عنوان موفقیت و گام دیگری در راستای پاسخ‌گویی حداکثری و به‌موقع به نیاز مشتریان و خلق ارزش مشترک برای جامعه از سوی فولاد مبارکه است و در اردیبهشت‌ماه سالجاری اکثر نواحی فولاد مبارکه توانستند تولید خود را ارتقا دهند و در حوزه حمل نیز به‌عنوان یکی از مهمترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید در شرکت فولاد مبارکه، این مجموعه با حمل بیش از ۸۹۵ هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان، رکورد جدیدی در ارسال و تحویل محصولات به ثبت رسانده است.

از این میزان حمل محصولات تولیدی، ۷۸۸ هزار تن به‌ صورت جاده‌ای و ۱۰۷ هزار تن به‌صورت ریلی انجام شده و رکورد به دست آمده در حدود ۸ درصد بیشتر از برنامه ماهانه و نسبت به رکورد ماهانه قبل که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به دست آمده بود، ۴۱ هزار تن بیشتر است.

گفتنی است در دوماه ابتدایی سالجاری نیز بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان ارسال شده که ۱۱ درصد آن از طریق حمل ریلی و ۸۹ درصد آن به‌صورت حمل جاده‌ای بوده است.

در این هلدینگ بزرگ اقتصادی و بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی، دستاوردهای چشمگیر حمل محصولات در سال گذشته و سالجاری در تداوم موفقیت‌ها و دستاوردهای آن در دیگر حوزه‌ها نیز رقم خورده است و اقدامی است که حاصل تلاش، همدلی و تعامل مؤثر کارکنان واحدهای برنامه‌ریزی و کنترل حمل محصولات و نواحی تولیدی، فروش و بازاریابی، حمل‌ونقل و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و کنترل تولید (PPC) و مساعدت سازمان‌های مرتبط بیرونی از جمله شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و رانندگان بوده است که شایسته قدردانی است.

زهرا زرفشانی